Mijn kat gaat steeds naar de buren, wat moet ik doen?

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi / Goedenavond

Mijn kat hebben we uit het asiel gehaald toen hij ongeveer 6 maanden oud was. Hij komt uit Frans-Guyana en is een kat die echt niet graag binnen blijft.

Mijn kat is nu bijna 2 jaar en hij heeft er sinds een maand of 3 à 4 een handje van om vaak naar de buren te gaan. Eerst wisten we niet waar hij was, soms zagen we hem een paar dagen niet en dan verscheen hij ineens weer als bij toverslag. Tijdens een wandelingetje zag ik hem ineens bij de buren in de veranda liggen slapen. Ik ben naar ze toe gegaan en heb uitgelegd dat hij gechipt is en bij ons hoort, en dat we ons veel zorgen maakten. Schijnheilig als ze zijn, zeiden ze toen dat het geen probleem was en dat ze hem niet meer binnen zouden laten.

Een tijdje later begon het weer, hij bleef steeds vaker weg, tot wel een week lang. We hebben toen briefjes geprint en bij alle huizen in de buurt in de bus gedaan met een foto van onze kat, waarin we schreven dat we hem enorm misten en hoopten hem snel weer te zien.

Kort daarna ben ik toch maar even bij de buren gaan kijken omdat ik het niet vertrouwde. Hij lag weer in hun veranda te slapen. Ik dacht toen nog dat ze hem vast niet gezien hadden en dat ik me geen zorgen hoefde te maken, ik was allang blij dat ik hem weer zag. Maar toen ik weer langsliep, zag ik dat mijn buurvrouw hem binnen zat te knuffelen. Dat was de druppel. Om het zeker te weten liep ik de volgende dag weer langs en hij lag er nog steeds.

Ik ben toen nogal geïrriteerd naar de buren gegaan en heb ze gezegd dat ze mijn kat meteen naar buiten moeten jagen als hij langskomt. Het probleem is niet dat hij daarheen gaat, maar dat zij hem binnen laten.

Een tijdje later weer hetzelfde liedje: onze kat was weer weg (iets korter dit keer), maar ik zag hem wel weer in de veranda liggen slapen. Ik ben weer naar ze toe gegaan.

Ze zeiden doodleuk dat het niet hun schuld was dat hij kwam, maar de onze. En dat terwijl we hem altijd supergoed behandelen: we wisselen vaak van voer om te kijken wat hij het lekkerst vindt, spelen heel veel met hem en geven hem veel aandacht. Volgens hen is het ons probleem. Ik heb ze toen vriendelijk gevraagd om onze kat onmiddellijk weg te jagen. Toen ik 20 minuten later weer langsliep, zat hij er nog steeds.

We hebben onze kat ook opgesloten gezien in hun veranda terwijl er niemand thuis was. Mijn moeder is er bijna ziek van en denkt dat het aan ons ligt. We betalen wel bijna elke maand de dierenarts en dat tikt behoorlijk aan. We hebben er al over nagedacht om aangifte te doen of de Dierenbescherming of de politie te bellen.

Mijn buren willen nergens naar luisteren. Wat vinden jullie ervan?

Bedankt voor jullie reactie

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

26 antwoorden
Sorteren op:
  • S
    Saint thomas Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Je hebt van die buren die niemand als buren zou willen hebben, dat soort mensen bestaat helaas. Blijkbaar vinden ze het heerlijk om anderen te treiteren. Heb je geen manier om ervoor te zorgen dat je kat het vreselijk vindt om naar die buren te gaan?

Ik zou het zelf ook echt niet fijn vinden als iemand mijn kat mee naar huis zou nemen.

Ik heb een Maine Coon gehad die steeds in onze tuin rondhing, en we kenden iemand die de eigenaar weer kende. We brachten de kat telkens terug, maar hij kwam meteen weer aanlopen. Uiteindelijk hebben we de eigenaar gevraagd of we hem mochten hebben of overkopen, want we waren het zat en die kat was echt een zielig hoopje met al die klitten in zijn vacht. Het duurde best een tijdje voordat de poes het huis in durfde en niet meer in de garage bleef hangen. Dat was onze allereerste kat.

Ik betwijfel of een kat in een tuin blijft waar een hond rondloopt die een hekel aan ze heeft; een kat is echt geen hersenloos wezen!

Vertaald Frans
    C
    Cartésienne Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi Espérence; ja, maar dan kan de kat niet meer de weilanden in op het platteland; ik weet niet hoe het met de katten van anderen zit, maar die van mij zouden dat echt niet willen, ze hebben een te groot territorium, ze zouden zowat stikken in een catio.

Vertaald Frans
    E
    Esperance Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Mocht er iemand in hetzelfde onderwerp geïnteresseerd zijn: een optie is de catio (een patio voor je kat).

Je kunt ze in alle maten maken.

De voordelen:

- je lieverds lopen geen risico meer om te worden overreden, verstikt, vergiftigd of te worden neergeschoten;

- de vogels zijn veilig;

- je lost er problemen met de buren mee op.

Op YouTube kun je een heleboel voorbeelden vinden van hoe je ze bouwt.

Vertaald Frans
    C
    Cartésienne Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi, nu voel ik me toch wel schuldig, want van maart tot november voer ik mijn egels en daarnaast heb ik een kat die nogal lastig doet. Ze wil niet meer naar binnen en slaapt in mijn kattenhuisjes op het terras... Dus ja, ik ben wel verplicht om maandenlang de hele tijd brokjes buiten te laten staan. Op mijn infraroodcamera zie ik ook 2 ongevraagde katten die mee-eten, maar ik probeer ze echt niet te lokken; als ik ze overdag zie, verjaag ik ze juist.

Maar die buren die hun schuifpui openzetten om de kat van iemand anders binnen te laten, ik snap je boosheid echt wel.

En als ik het goed begrijp, doen ze de deur ook nog achter de kat dicht, zodat het beestje bij de buren vastzit?

Telkens als mensen een kat buiten zien lopen, denken ze dat die van niemand is en eigenen ze hem zich zomaar toe? Pff, gelukkig zijn die van mij nogal schuw en bang aangelegd. Ze zijn in de zomer wel veel buiten, maar ze gaan echt niet bij andere mensen naar binnen, ook al hebben sommigen dat vast wel geprobeerd...

Vertaald Frans
    M
    Mrtn6 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Sommige reacties slaan echt nergens op. Je vraagt je bijna af of sommige mensen überhaupt wel over een greintje denkvermogen beschikken. Het is gewoon schandalig om te beweren dat je een dier mag voeren dat niet van jou is! Gaan die mensen de medische kosten betalen als het beestje ziek wordt? Nee, dat dacht ik niet. Hebben die mensen meegeholpen met de verzorging sinds de geboorte? Absoluut niet. Je kunt niet zomaar van de lusten van een kat profiteren over de rug van een ander.

Ik heb hetzelfde probleem met mijn buren. Buren waar ik verder trouwens prima mee kan opschieten. Nadat ik ze wel 50 keer vriendelijk heb gevraagd om hem niet meer te voeren, en dan ook nog eens met zakjes die totaal niet geschikt zijn voor zijn dieet, heb ik ze een ultimatum gesteld. Mijn kat is te dik en dat is slecht voor zijn gezondheid. Het is MIJN baby en daar valt niet over te onderhandelen! Ik ben veranderd in iemand die gemeen en dreigend uit de hoek komt. Ik heb ze verteld dat als ik de volgende keer dat ik bij hen binnenstap een voerbak zie staan, ik die direct op de grond kapot smijt, en alles wat erop lijkt ook. Voerbakken, schaaltjes, kommetjes, alles gaat eraan en misschien dat ze het dan eindelijk begrijpen. Ik geef mijn kat al maandenlang maar halve porties omdat ik niet weet of hij elders al gegeten heeft, maar ik zie elke keer weer die dikke pens. Klaar met die onzin. We hebben het volste recht om van buren te eisen dat ze onze dieren niet voeren, VOOR HUN EIGEN BESTWIL! Mijn kat hoort niet gelokt te worden door de buren. De buren moeten mijn verzoek respecteren om hem niet te voeren. Het gaat erom dat we elkaar in de maatschappij respecteren, anders wordt het anarchie. En als het anarchie is, houdt niets me tegen om hun hele servies kort en klein te slaan ✌

Vertaald Frans
    C
    Charlottedemesy Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik ben echt geschokt door de reacties. Ik woon op het platteland en tenzij je een hele dure raskat hebt, zijn alle katten gewoon buiten. Alle katten jagen 's nachts in de natuur. In de basis hebben alle katten een territorium, namelijk dat van hun baasjes. En als je een kat neemt, is dat omdat je daar zelf voor hebt gekozen, om van hem te houden, hem te verwennen, te respecteren en eraan gehecht te raken.

Sorry hoor, maar als ik een dier zie waarvan ik weet dat het van iemand anders is, dan houd ik hem alleen bij me als er op dat moment een veiligheidsrisico is, totdat ik hem terug kan brengen naar de eigenaar. Maar ik haal het echt niet in mijn hoofd dat ik hem zomaar kan houden, kan knuffelen en al helemaal niet kan voeren, want dat heet gewoon lokken en toe-eigenen! Een dier heeft een baasje dat hem voert en van hem houdt. Buren hebben niet het recht om een dier van een ander bij zich te houden, wat de levensstijl van het dier ook is, daar hebben ze niks mee te maken. Dat de kat bij hen naar binnen gaat, vooruit, ze kunnen erover klagen of accepteren dat de kat even over hun terrein loopt, maar daar houdt het op. Alles daarbuiten is opzettelijk afpakken. Hoe verwacht je dat het baasje nog invloed heeft op het dier als een buitenstaander het gedrag van het beestje beïnvloedt?? Het dier is uiteindelijk de dupe. Dat is precies wat het gedrag van dit soort buren veroorzaakt! Het is gewoon diefstal!

Ik heb precies hetzelfde probleem: dezelfde leugens, die achterbakse opmerkingen... en ik zie mijn kat, waar ik zóveel van hield, al drie jaar bijna niet meer. En dan beweren ze ook nog dat ze hem niet voeren. Ze zeggen dat ze een kattenluik hebben, maar die gaan ze toch zeker niet afsluiten???

Maar ik heb ze met eigen ogen de schuifpui zien openmaken om hem binnen te laten. Ik heb ze al meerdere keren gevraagd om hiermee te stoppen en hem niet te voeren, omdat hij niet meer naar huis komt. En dat ik van die kat houd. De laatste keer zeiden ze dat ik slecht voor mijn dieren zorgde! Naast dat oordeel heb ik ze geantwoord dat ze dat niks aangaat! En toen ik vroeg of ze hem dan tenminste naar de dierenarts brachten, zeiden ze dat ik dat maar moest doen. Wat een brutaliteit, ik heb niet eens meer toegang tot mijn eigen kat!

Wat een oneerlijke hypocrieten. Ze hebben zelf geen dieren meer, dus dan is het wel erg makkelijk om de liefste beestjes van een ander in te pikken!

Dus, wat is de oplossing? Mijn kat de rest van zijn leven binnen opsluiten vanwege een stel oneerlijke buren?

Vertaald Frans
    D
    Dumonteil Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Ik heb hetzelfde probleem als Lodd. Nadat mijn kat de vrijheid had om buiten te slapen terwijl wij op zomervakantie waren, liet hij ons bij onze terugkomst compleet links liggen. Toch was hij gewoon in huis toen mijn kinderen hem kwamen voeren, en ook toen mijn dochter bij mij thuis vakantie vierde. Hij is een dag of tien alleen gebleven met bezoekjes van mijn dochters, die hem elke dag zagen. Maar zodra we terug waren, negeerde hij ons, weigerde hij elke aai en is hij buiten gaan wonen, tot ons grote verdriet. Terwijl hij daarvoor altijd supergoed behandeld werd; hij zat constant bij ons op schoot, sliep 's nachts bij ons op bed en kwam de hele dag door knuffelen. We hebben geen idee wat er in zijn kopje is omgegaan. We zijn langsgegaan bij een oudere buurvrouw die hem blijkbaar de restjes van haar eigen kat laat opeten. Ik heb haar gevraagd om hem weg te jagen (ze deed nog net alsof het niet mijn schuld was), maar dat doet ze dus niet. Ze zei zelfs dat ik hetzelfde voer moet kopen als zij, terwijl ik juist speciale veterinaire brokjes bestel voor gecastreerde katten met veel eiwitten, om te voorkomen dat hij nierproblemen krijgt zoals onze vorige kat. Volgens mij vindt ze het gewoon gezellig om hem over de vloer te hebben; hij is dikke vrienden met haar kat en haar hond. We hebben geprobeerd hem binnen te houden, maar dat vond hij helemaal niks en nu kunnen we hem niet eens meer benaderen omdat hij het doorheeft. Sinds eind augustus is onze kat uit eigen beweging nog maar twee middagen teruggekomen voor een dutje in zijn favoriete mandje. Hij heeft nu al anderhalve maand geen poot meer over de drempel gezet, en mijn man en ik balen er enorm van. Naast het eten van de buurvrouw zien we hem soms nog wel; hij komt dan het voer eten dat wij voor hem klaarzetten, maar ik ben bang dat hij weer verwildert! Wat die buurvrouw betreft hebben we het opgegeven, ze is zo koppig als een ezel, maar wij zijn wel onze kat kwijt. Hij is jong, hij wordt in april 2 jaar, dus misschien is het de puberteit? Hoe dan ook, we weigeren hem te vervangen en hopen nog steeds dat hij op een dag terugkomt. Af en toe komt hij even achter het raam kijken, maar als we de deur opendoen om hem binnen te laten, vlucht hij weg. Het is voor ons onbegrijpelijk. Er was zoveel liefde tussen ons voor de vakantie!

Vertaald Frans
    Marion17310
    Marion17310 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Maar als ze zo dol zijn op katten, moeten ze er zelf maar eentje adopteren met alle kosten die daarbij komen kijken... Blijkbaar vinden ze het maar wat gezellig om de kat over de vloer te hebben en hem dagenlang in huis te houden, maar hoe zit het dan met het meehelpen aan de kosten voor de verzorging voor zijn 'echte' gezin?

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Een aangetekende brief sturen om je buren te vertellen dat ze je kat moeten wegsturen...

Zo graaf je alleen maar een kloof tussen jou en je buren en raak je verder verwijderd van een goede oplossing.

Je kat heeft lak aan wetten of bij wie hij hoort; hij gaat gewoon waar het fijn is en waar hij het naar zijn zin heeft.

Je moet eerst begrijpen dat deze mensen van katten houden en contact met hem zoeken. Als jij ze dan vraagt om hem weg te jagen, betwijfel ik of ze naar je zullen luisteren.

Begrijp goed dat niemand een kat lokt met snoepjes om hem vervolgens direct weer buiten te zetten.

Leer je kat eerst om 's avonds op een vaste tijd naar huis te komen door hem natvoer te geven waar hij dol op is. En als hij er eerder is, geef hem dan een snoepje.

Wat je buren betreft, moet je inspelen op hun goede geweten:

- Vraag ze om je even te laten weten wanneer je kat bij hen binnen is. En als ze contact met je opnemen, ga je kat dan meteen ophalen.

Geef ze de volgende dag een doos bonbons om ze te bedanken (echt goede chocola).

Dit lijkt misschien overdreven, maar het laat zien hoe belangrijk je kat voor je is. Het toont ook je waardering voor hen; het is meer dan alleen een simpel "bedankt".

Terwijl ze van de bonbons genieten, leggen ze een positieve link met wat ze hebben gedaan (je kat aan je teruggeven).

De volgende keer dat je kat langskomt, zullen ze twijfelen tussen de positieve actie of je kat bij hen houden.

Je denkt nu vast dat ze de kat gewoon houden én de chocola opeten. Dat is logisch, want je bent ervan overtuigd dat ze je dwars willen zitten. Maar nee, ze zullen juist contact met je opnemen. Want je kat houden levert geen chocola op (of beter gezegd: het streelt hun ego niet, ze krijgen geen bedankje en het plezier van de chocola blijft dan beperkt tot alleen de smaak).

Groetjes

Vertaald Frans
    Marion17310
    Marion17310 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Laat je dierenarts zwart op wit zetten dat je kat ziek is en dat hij door toedoen van je buren niet goed behandeld kan worden. Stuur ze de factuur en de verklaring van de dierenarts maar op, dat zal ze wel afschrikken.

Dat gezegd hebbende: het is niet zo dat je kat ineens vaker bij jou zal zijn, alleen maar omdat je buren hem hun huis uitzetten.

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 26

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!