Hoi / Goedenavond
Mijn kat hebben we uit het asiel gehaald toen hij ongeveer 6 maanden oud was. Hij komt uit Frans-Guyana en is een kat die echt niet graag binnen blijft.
Mijn kat is nu bijna 2 jaar en hij heeft er sinds een maand of 3 à 4 een handje van om vaak naar de buren te gaan. Eerst wisten we niet waar hij was, soms zagen we hem een paar dagen niet en dan verscheen hij ineens weer als bij toverslag. Tijdens een wandelingetje zag ik hem ineens bij de buren in de veranda liggen slapen. Ik ben naar ze toe gegaan en heb uitgelegd dat hij gechipt is en bij ons hoort, en dat we ons veel zorgen maakten. Schijnheilig als ze zijn, zeiden ze toen dat het geen probleem was en dat ze hem niet meer binnen zouden laten.
Een tijdje later begon het weer, hij bleef steeds vaker weg, tot wel een week lang. We hebben toen briefjes geprint en bij alle huizen in de buurt in de bus gedaan met een foto van onze kat, waarin we schreven dat we hem enorm misten en hoopten hem snel weer te zien.
Kort daarna ben ik toch maar even bij de buren gaan kijken omdat ik het niet vertrouwde. Hij lag weer in hun veranda te slapen. Ik dacht toen nog dat ze hem vast niet gezien hadden en dat ik me geen zorgen hoefde te maken, ik was allang blij dat ik hem weer zag. Maar toen ik weer langsliep, zag ik dat mijn buurvrouw hem binnen zat te knuffelen. Dat was de druppel. Om het zeker te weten liep ik de volgende dag weer langs en hij lag er nog steeds.
Ik ben toen nogal geïrriteerd naar de buren gegaan en heb ze gezegd dat ze mijn kat meteen naar buiten moeten jagen als hij langskomt. Het probleem is niet dat hij daarheen gaat, maar dat zij hem binnen laten.
Een tijdje later weer hetzelfde liedje: onze kat was weer weg (iets korter dit keer), maar ik zag hem wel weer in de veranda liggen slapen. Ik ben weer naar ze toe gegaan.
Ze zeiden doodleuk dat het niet hun schuld was dat hij kwam, maar de onze. En dat terwijl we hem altijd supergoed behandelen: we wisselen vaak van voer om te kijken wat hij het lekkerst vindt, spelen heel veel met hem en geven hem veel aandacht. Volgens hen is het ons probleem. Ik heb ze toen vriendelijk gevraagd om onze kat onmiddellijk weg te jagen. Toen ik 20 minuten later weer langsliep, zat hij er nog steeds.
We hebben onze kat ook opgesloten gezien in hun veranda terwijl er niemand thuis was. Mijn moeder is er bijna ziek van en denkt dat het aan ons ligt. We betalen wel bijna elke maand de dierenarts en dat tikt behoorlijk aan. We hebben er al over nagedacht om aangifte te doen of de Dierenbescherming of de politie te bellen.
Mijn buren willen nergens naar luisteren. Wat vinden jullie ervan?
Bedankt voor jullie reactie