Mijn kat eet de haren van mijn andere kat

F
Flow17 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi,

Mijn poes van bijna 5 jaar trekt de haren uit bij mijn andere kat, die hier nu zo'n 5 maanden woont, en eet die daarna op.

In het begin was ze bang voor hem, maar sinds een paar maanden valt ze hem aan en trekt ze zijn haar uit.

Soms loopt ze gewoon langs hem heen zonder iets te doen, of ze reageert niet eens als hij bovenop haar springt. Maar op andere momenten, bijvoorbeeld als hij ligt te slapen, komt ze ineens naar hem toe om hem te slaan en zijn haar uit te trekken en op te eten.

Ik heb mijn dierenarts gevraagd waarom ze dit doet, maar ik kreeg geen duidelijk antwoord. Is er iemand die in dezelfde situatie zit en tips heeft over wat je kunt doen? Of zou dit vanzelf overgaan met de tijd? De kleine is trouwens al gecastreerd, maar dat heeft niets veranderd.

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

3 antwoorden
Sorteren op:
  • F
    Flow17 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Bedankt voor jullie reacties, ik ga die verdampers of tabletten eens proberen.

Het klopt dat Meya in het begin bang was voor de kleine; zodra hij naar haar toe kwam, ging ze liggen. Daarna kreeg ze de overhand en nu jaagt zij hém juist weg. Ook al komt hij daarna weer naar haar toe om te spelen.

Het is waar dat ik nu met de een en dan met de ander speel, dus ik ga eens proberen om met ze allebei tegelijk te spelen om te kijken of dat de situatie verandert.

Heel erg bedankt voor jullie advies!

Vertaald Frans
    ProvetoJuniorConseil
    Provetojuniorconseil Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Geverifieerde expert
    Rapporteren

Hoi,

Zoals Mia078 al zei, komt dit waarschijnlijk door dominantiegedrag: katten houden er soms niet van als er nieuwkomers op hun territorium komen. Het zijn namelijk territoriale dieren: ze hebben een sterk besef van ruimte en afstand. Elke kat heeft een 'persoonlijke ruimte' om zich heen die alleen toegankelijk is voor individuen met wie ze een band hebben, zoals hun baasjes. Het kan zijn dat je kat de aanwezigheid van een andere kat in zijn persoonlijke sfeer niet prettig vindt. Zorg er dus voor dat de katten genoeg ruimte hebben, of denk bijvoorbeeld aan verstopplekjes waar ze rustig kunnen zitten zonder dat de ander ze lastigvalt.

Het is ook aan te raden om de katten er geleidelijk aan te laten wennen om samen te eten, om competitie om het voer te voorkomen. Je kunt ook proberen om het spelen tussen je katten te stimuleren, bijvoorbeeld met een krabpaal waar ze allebei plezier aan beleven, wat ze kan afleiden van het vechten.

Er bestaan medicijnen om de agressie van de 'aanvallers' en de angst van de 'slachtoffers' te verminderen: dierenartsen kunnen Diazepam voorschrijven, wat soms goede resultaten geeft, vooral als angst de basis is van de agressie. De Feliway-verstuiver kan ook een goede oplossing zijn, net als Zylkène, een supplement op basis van caseïne (een melkeiwit). Beide zijn bedoeld om de angst en spanning bij katten te verminderen.

Ten slotte, zolang er geen bloed vloeit en de gevechten beheersbaar blijven, is het mogelijk dat de katten elkaar na verloop van tijd vanzelf gaan accepteren, hoewel dat na 5 maanden eigenlijk al het geval zou moeten zijn.

Ik hoop dat je wat aan deze tips hebt!

Groetjes,

Amélie - Diergeneeskundestudent aan de École Nationale Vétérinaire d'Alfort (EnvA), projectmedewerker voor ProVéto Junior Conseil, de Junior-Enterprise van de EnvA http://proveto.net/

Vertaald Frans
    M
    Mia078 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi Flow17

Heb je de Feliway-verdamper voor in het stopcontact al eens geprobeerd? Ik heb zelf twee katten, een kater van 5 jaar en een kleintje van 3 jaar. Ze zijn allebei gecastreerd en gesteriliseerd. Het komt hier soms ook voor dat de kater de poes lastigvalt door bovenop haar te springen en plukken haar uit te trekken. Net als jij heb ik dit met mijn dierenarts besproken, maar die zei er verder ook niets over. Ik denk dus dat hij gewoon aan het spelen is, of dat het een kwestie van dominantie is om te laten zien wie de baas is in huis of in het appartement.

Nu ben ik geen kattenexpert, dus misschien hebben anderen nog een antwoord. Zolang ze niet echt vechten, denk ik dat het wel kan, maar je moet er wel goed op letten dat het geen echte vechtpartij wordt en dat er geen bloed vloeit.

Groetjes

Vertaald Frans
  • 3 reacties van 3

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!