Mijn kat buiten laten slapen, goed idee?!

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Goedenavond, ik heb een klein vraagje. Sinds ongeveer 2 weken laat ik mijn kat (kater) buiten slapen. Hoewel de winter eraan komt, is het buiten nog best zacht, maar ik vroeg me af of het wel een goed idee is om hem eraan te laten wennen om buiten te slapen? \/p>

Elke avond doet het me weer pijn in mijn hart om hem naar buiten te zetten. Vroeger sliep hij in mijn badkamer, die erg groot is, maar helaas heb ik onlangs last gehad van een vlooienplaag. Sindsdien heb ik alles behandeld, inclusief mijn kat, en ik let er nu goed op dat hij ze niet meer mee naar binnen neemt. Daarom mag hij voorlopig niet meer in de badkamer slapen, omdat daar ook mijn kleren hangen. Ik woon in een studio, dus mijn bed staat in dezelfde ruimte als de keuken, en ik kan gewoon niet slapen met mijn kat erbij... ik ben een lichte slaper :\/\/p>

Bovendien wilde hij, toen hij nog in de studio sliep, om 4 uur 's ochtends naar buiten. Het voelde net alsof ik voor een baby moest zorgen ^^ .\/p>

Overdag komt hij wel gewoon binnen, maar de nacht is echt een probleem. Hij heeft buiten niet echt een plekje om te slapen, behalve onder mijn auto heb ik het idee :\/ \/p>

Ik woon trouwens op het platteland.\/p>

Bedankt voor jullie reacties. :)\/p>

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

12 antwoorden
Sorteren op:
  • M
    Malkia Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik woon in een appartement en de overbuurvrouw (in het tegenoverliggende gebouw, op dezelfde verdieping) laat haar kat buiten slapen en hij miauwt de hele nacht door. 's Ochtends word ik om 5:00 uur wakker (nadat ik al met moeite in slaap ben gekomen door het gemiauw van die kat). Het is een herhalend verhaal en ik word er echt kriegelig van, vooral omdat ze hem 's ochtends na het wakker worden ook nog op het balkon laat zitten terwijl ze haar huis schoonmaakt.

Wat kan ik doen?? Welke stappen kan ik ondernemen zodat dit dier niet meer lijdt en ik eindelijk weer eens rustig kan slapen en wakker worden? Ik zit er na 3 jaar echt helemaal doorheen.

Je zou eigenlijk even je eigen topic moeten aanmaken om meer reacties te krijgen, maar ik geef je toch alvast antwoord:

Ga om te beginnen eens langs bij je buurvrouw om uit te leggen dat je het lawaai niet meer trekt en dat je het vreselijk vindt om het dier zo te zien lijden (dat laatste kun je eventueel ook wat anders verpakken). Als ze niet wil luisteren, vertel haar dan dat je de Dierenbescherming gaat inschakelen, en doe dat dan ook echt... Je kunt eventueel ook de politie of de wijkagent inlichten.

Vertaald Frans
    Jeannine Meunier
    Jeannine meunier Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik woon in een appartement en de overbuurvrouw van de overkant (ander gebouw, op dezelfde verdieping) laat haar kat buiten slapen. Het beestje miauwt de hele nacht door, waardoor ik 's ochtends al om 5:00 uur wakker ben (terwijl ik al amper in slaap kon komen door al dat gemiauw). Het gebeurt constant en ik word er echt niet goed van, zeker omdat ze hem 's ochtends ook nog op het balkon laat zitten terwijl ze aan het schoonmaken is.

Wat kan ik doen?? Wat zijn mijn opties zodat dat beestje niet meer hoeft te lijden en ik eindelijk weer eens rustig kan slapen en wakker worden? Ik zit er na 3 jaar echt helemaal doorheen.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ik ben het helemaal met Mistigri eens. Je kat expres buiten laten, en dan vooral elke nacht, dat moet je echt niet doen. Aan de andere kant is het natuurlijk ook niet goed als hij 's nachts in één kamer wordt opgesloten, hoe groot die ook is!

Een kat is weliswaar onafhankelijker dan een hond (in de zin dat ze zindelijk zijn), maar hij heeft net zo goed behoefte aan liefde krijgen en geven. En net als iedereen moet hij zich gewoon thuis kunnen voelen.

Naast de risico's op ziektes, ongelukken en de rest waar je je kat aan blootstelt door hem 's nachts buiten te laten, geef je hem ook de kans om een ander onderkomen te zoeken. Op de dag dat hij het bij de buren fijner vindt dan bij jou, sta je mooi te kijken...

Wat die vlooien betreft: je moet zowel de kat ALS de omgeving behandelen. Dat betekent dus je hele huis aanpakken. Als hij ondertussen naar buiten blijft gaan, blijft hij vlooien mee naar binnen nemen die eitjes leggen in je badkamer, en dan blijf je vlooien houden, zelfs als je op een gegeven moment geen kat meer hebt.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ik heb zelf een kattenluikje, dus mijn kat kan naar binnen wanneer hij maar wil. Soms brengt hij de nacht buiten door, maar als het begint te regenen en zo, komt hij gewoon weer naar binnen.

Eerlijk gezegd, het idee om hem de hele nacht buiten te laten... zeker nu de nachten weer frisser beginnen te worden!

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Mijn katten slapen altijd buiten, maar ik vraag me dan wel af waar ze naartoe gaan en of ze misschien in een hokje kruipen. We hebben nog geen kattenbak zodat ze binnen kunnen blijven, want anders plassen en poepen ze de hele boel onder. 's Ochtends zie ik ze dan weer en dan zijn ze hartstikke fit. Maar volgens mij kun je het toch maar beter niet doen.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Als ik je argumenten zo lees, is er maar één oplossing: breng je kat naar het asiel of zoek een ander goed baasje, en neem een pluche kat. Die krijgt tenminste geen vlooien en miauwt niet om naar buiten te gaan.

Wat mij betreft: mijn katten mogen overdag naar buiten, maar ze hebben nog nooit de nacht buiten doorgebracht. Overdag is het al best riskant (het ligt er natuurlijk aan in wat voor buurt je woont), maar 's nachts loert er echt overal gevaar voor onze katjes.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

maar je moet hem laten castreren voordat hij echt katergedrag krijgt, anders kun je er niks meer aan doen; hij heeft de juiste leeftijd! dit is hét moment!

*Castreren, want het is een mannetje.

Je zou een kattenluikje kunnen plaatsen, dat is echt superhandig!

Vertaald Frans
    Josiane Lobstein
    Josiane lobstein Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Als hij al een tijdje 's nachts naar buiten gaat, is het zeker dat je moeite gaat hebben om hem weer te laten wennen aan binnen slapen! Maar als je geduldig blijft, lukt het wel, al is dat natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan. Mijn kat van ruim een jaar heeft inmiddels de gewoonte om zowel overdag als 's nachts naar buiten te gaan! En er is niets aan te doen, hij kan echt niet opgesloten zitten in huis. Hij doet hartstikke gek om naar buiten te mogen en miauwt alles bij elkaar; je zou bijna denken dat we hem iets aandoen! Katten leven nou eenmaal graag 's nachts, hij wil op jacht! Je moet hem dus niet meer zomaar meteen naar buiten laten gaan. Die van mij heeft verschillende plekjes om te slapen; hij zit beschut en heeft een kattenluikje in de stookruimte. Ik sta 's nachts zelfs op om hem te roepen en dan komt hij ook; wij wonen hier ook op het platteland. Maar je moet hem wel laten castreren voordat hij echt katergedrag gaat vertonen, anders kun je er niets meer aan veranderen. Hij heeft de leeftijd, dus dit is hét moment!

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

En weet je, wat die vlooien betreft: als je hem vaker buiten laat dan binnen, krijgt hij er meer dan wanneer hij binnen zou blijven.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Bedankt voor jullie reacties. :)

Ik ga proberen het een en ander te regelen, maar deze winter haal ik hem denk ik toch naar binnen. Ik wil hem niet in de kou laten staan.

Hij ligt op de bank sowieso veel lekkerder ^^

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 12

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!