Mijn kat blijft mijn andere kat maar likken

R
Ratalan13 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal,

Ik schrijf dit omdat ik graag wil begrijpen waarom mijn kat dit doet, ik zal het even uitleggen:

Ik heb 2 katten, een vrouwtje en een mannetje, die samen zijn opgegroeid sinds ze 3 maanden oud zijn (ze zijn nu 1 jaar). Alles gaat goed, ze spelen samen, slapen samen, enzovoort...

Maar het vrouwtje is al een hele tijd bezig met het wassen en knabbelen aan het mannetje. In het begin vindt het mannetje het prima, maar als het te lang duurt, is hij er klaar mee en laat hij dat merken door haar te bijten. Hij laat haar dan niet meer los, dus ik moet ze echt uit elkaar halen omdat hij anders zijn tanden in haar blijft zetten. Daarna begint ze hem gewoon weer te wassen tot hij er weer genoeg van heeft.

Zelfs als hij ergens in zijn eentje aan het spelen is ofzo, komt ze hem een paar likjes geven en gaat dan weer weg.

Maar als het mannetje háár een wasbeurt wil geven, is mevrouw het er niet mee eens en valt ze hem aan.

Is dit normaal kattengedrag?

Als er mensen zijn die weten waarom ze dit doet, dan hoor ik het graag 😁

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

4 antwoorden
Sorteren op:
  • Blue_Cat
    Blue_cat Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

In dat geval zou het kunnen dat het vrouwtje het mannetje likt om haar eigen geur op hem achter te laten, zodat ze zichzelf geruststelt. Dat ze het andersom niet toelaat, wijst daar ook wel op. Ze vindt hem waarschijnlijk nog wel een beetje spannend, ook al accepteert ze hem wel.

Vertaald Frans
    R
    Ratalan13 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Bedankt voor je reactie

Inderdaad, ik was vergeten te vermelden dat ze allebei gesteriliseerd zijn

Vertaald Frans
    ProvetoJuniorConseil
    Provetojuniorconseil Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Geverifieerde expert
    Rapporteren

Hoi,

Als je twee katten niet gesteriliseerd zijn, kan dit gedrag komen doordat ze elkaar opzoeken. Je zou er dan over na kunnen denken om ze te laten steriliseren, of in ieder geval één van de twee.

Maar katten kunnen ook gewoon lief zijn voor elkaar zonder dat het om voortplanting gaat! Hoewel katten vaak als solitaire dieren worden gezien, noemen andere experts ze juist een sociale diersoort... die tegenstrijdigheid laat misschien wel zien dat het per individu enorm verschilt. Elkaar likken hoort bij vriendschappelijk gedrag (net als tegen elkaar aan wrijven), wat bedoeld is om de band tussen de dieren goed te houden. Dus in principe is het alleen maar iets positiefs!

Let wel op: als je je katten behandelt tegen parasieten met een pipetje, zorg er dan voor dat ze elkaar niet kunnen likken. Zo voorkom je dat de ene kat vergiftigd raakt door het middel bij de andere kat op te likken.

Nog een fijne avond,

Victoire

Vertaald Frans
    Blue_Cat
    Blue_cat Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

De eerste voor de hand liggende vraag: zijn je katten gesteriliseerd?

Vertaald Frans
  • 4 reacties van 4

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!