Hoi allemaal,
Ik heb bij het asiel een kitten van 2 maanden geadopteerd die nog niet gespeend was omdat hij gedumpt was. Ik heb dus te maken gehad met veel gedragsproblemen, zoals het feit dat hij erg schuw was, altijd honger had, enz.
Inmiddels is hij bijna 6 maanden. Het ergste is achter de rug, maar sommige problemen heb ik nog niet kunnen oplossen, zoals het feit dat hij altijd wil eten (daarom doseer ik het: hij krijgt 60g per dag verdeeld over 4 porties + een anti-schrokbak), maar hij weegt al 3,7 kg en heeft nog steeds honger. Ik moet erbij zeggen dat het een binnenkat is. Ook is hij heel (té) speels; ik kan hem 30 minuten non-stop laten rennen zonder dat hij het beu wordt.
Vanochtend is het hem voor het eerst gelukt om bij zijn zak brokjes te komen. Om te voorkomen dat hij te dik wordt, heb ik 2 porties overgeslagen en ik ben pas van plan hem vanavond weer wat te geven. Misschien dat dit invloed heeft gehad op zijn gedrag, ik weet het niet.
Om hem te laten afvallen speel ik veel met hem, tussen de 45 minuten en een uur per dag. Vandaag heb ik een nieuw speeltje gepakt en hij ging er echt heel fel op los; het was een speeltje met veren en een belletje, en hij kreeg het voor elkaar om een veer los te trekken en probeerde die op te eten.
Omdat ik niet wilde dat hij die zou doorslikken en misschien ziek zou worden, probeerde ik de veer uit zijn bek te halen, maar hij krabde en beet me en blies zelfs een beetje (je moet weten dat dit de eerste keer in 4 maanden is dat hij naar me blaast). Om hem te straffen heb ik hem even in een andere kamer gezet.
Even later besloot ik weer verder te gaan met spelen, maar nu begint hij te grommen tijdens het spel. Hij pakt het speeltje, zondert zich af en gromt of blaast zodra ik in de buurt kom. Als ik probeer het speeltje af te pakken, wordt hij heel agressief. Het probleem is ook dat hij zich afzondert op plekken waar we wel langs móéten (soms in de gang), dus het is onmogelijk om de ruimte die hij opeist te respecteren.
Is dit normaal? Dit gedrag maakt me erg ongerust, ik wil niet de controle over mijn kat verliezen en ik wil niet dat hij echt agressief wordt tegen mij of mijn gezin. Ik weet niet hoe ik moet reageren: moet ik hem nog steeds straffen als hij zich te agressief toont, of gaat dat het probleem verergeren?
Bedankt!