Mijn jonge kat graaft doelloos in haar kattenbak

Claratrlt
Claratrlt Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi! Ik weet dat er al soortgelijke topics zijn en ik heb er ook al een paar gelezen, maar omdat elke kat anders is, heb ik toch besloten om mijn eigen vraag te stellen. \/p>

Het punt is dat mijn poes (ze wordt bijna 1 jaar) enorm veel tijd in haar kattenbak doorbrengt, meestal heel vroeg in de ochtend, en dan 'voor niets' tientallen minuten lang zit te graven. Ze is hartstikke zindelijk en dat is ze ook altijd geweest sinds we haar hebben geadopteerd. Ik schat dat dit gedrag nu ongeveer een maand duurt. We hebben al verschillende kattenbakken geprobeerd: twee open bakken (een kleine en eentje van normaal formaat) en daarna hebben we een dichte kattenbak met een klepje gekocht. Maar niets helpt; ze zit er nog steeds superlang in, graaft een eeuwigheid zonder dat ze uiteindelijk altijd haar behoefte doet, en trouwens, ze gooit ook steeds de vulling uit de bak (zelfs met dat klepje).\/p>

Zou ik hiervoor naar de dierenarts moeten? Waar zou dit door kunnen komen? Zoals ik al zei is ze gewoon zindelijk; ze heeft nog nooit haar behoefte buiten de bak gedaan sinds we haar hebben (behalve in uitzonderlijke situaties zoals na haar sterilisatie of bij veranderingen in de omgeving).\/p>

Alvast heel erg bedankt voor jullie reacties.\/p>

Nog een fijne dag, Clara.\/p>

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

3 antwoorden
Sorteren op:
  • Blue_Cat
    Blue_cat Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Als je kat steeds de kattenbak in en uit gaat zonder iets te doen, kan dat wijzen op pijn bij het plassen of poepen. In dat geval moet je echt even langs de dierenarts gaan. Zorg ook altijd voor 2 of 3 open kattenbakken voor één kat.

Als ze wel gewoon haar behoefte doet, kunnen er andere redenen zijn voor dat fanatieke graven:

- De bak is al vies, wat je kat vervelend vindt

- De kattenbak heeft een kap (is dicht)

- De bakken staan op plekken met te weinig privacy of waar te veel mensen langslopen. Katten voelen zich kwetsbaar als ze hun behoefte doen, dus zet de bakken liever op een rustige en 'verborgen' plek

- Veel katten weigeren om te plassen en te poepen op dezelfde bak. Meer bakken neerzetten en deze goed schoonhouden is dan de oplossing

- Maak de bakken elke week schoon met wat bleekwater.

Tot slot zijn er ook kerngezonde katten die simpelweg heel lang graven om hun ontlasting te bedekken. Dat is puur instinct; in de natuur trekt ontlasting namelijk roofdieren aan. Katten die van nature wat angstiger of onderdanig zijn, graven vaak veel meer dan dominante katten. Mijn Siamees graaft bijvoorbeeld nooit, zij is echt de baas.

Vertaald Frans
    Claratrlt
    Claratrlt Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Super bedankt voor je reactie! Ik ga proberen op te letten of ze echt de houding aanneemt om te plassen of dat ze alleen een beetje graaft zonder daadwerkelijk haar behoefte te doen.

Vertaald Frans
    ProvetoJuniorConseil
    Provetojuniorconseil Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Geverifieerde expert
    Rapporteren

Hoi,

Het vaak heen en weer lopen naar de kattenbak kan wijzen op een blaasontsteking. De oorzaak hiervan kan variëren: infectieus, mechanisch, idiopathisch... In dat geval gaat je poes vaak naar de bak, maar plast ze telkens maar heel kleine beetjes.

Heb je haar toevallig zien plassen? Neemt ze een normale houding aan? Duurt het plassen lang of lijkt het moeizaam te gaan?

Het beste zou inderdaad zijn om even langs de dierenarts te gaan, zodat die je poes kan onderzoeken. Zorg er in de tussentijd voor dat de kattenbak goed schoon blijft, op een rustige en goed bereikbare plek staat en dat je poes altijd toegang heeft tot vers en schoon drinkwater.

Nog een fijne dag.

Caroline - Student diergeneeskunde, projectmedewerker voor ProVéto Junior Conseil

Vertaald Frans
  • 3 reacties van 3

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!