Maine Coon of Ragdoll

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi,

Binnenkort krijg ik een kitten en deze keer twijfel ik tussen een Maine Coon of een Ragdoll. Aan de andere kant bedenk ik me dat er duizenden kittens in het asiel en op straat zitten (een volwassen kat adopteren vind ik ook geen probleem) die van de honger omkomen!!

Maar ik ben echt dol op deze twee rassen, ze zijn prachtig en hebben blijkbaar een fijn karakter (ook al heeft elke kat natuurlijk zijn eigen persoonlijkheid) en ik kan echt niet kiezen!!

Kortom, ik ben er nog niet uit!

Mijn moeder ziet een Maine Coon trouwens niet zo zitten omdat ze die te groot vindt, maar ik denk niet dat ze het daarom echt zal weigeren...

Ik zou het super vinden als eigenaren van Maine Coons en/of Ragdolls wat meer kunnen vertellen over de kenmerken (karakter, gewicht, foto's, gewoontes, tips...) van deze rassen.

Alvast heel erg bedankt,

Selena

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

14 antwoorden
Sorteren op:
  • C
    Caroline-eg Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Is er geen stamboom voor de dieren? Want zonder LOOF (of een andere stamboom) heb je geen Ragdoll maar een gewone huiskat. Wat betreft de voorwaarden voor het importeren van een kat uit Frankrijk of zelfs Spanje, daar moet je je nog wel even goed in verdiepen.

Vertaald Frans
    C
    Rapporteren

Een Ragdoll heeft geen speciale vachtverzorging nodig. Hij heeft geen lange vacht, maar een halflange. Een wekelijkse borstelbeurt is genoeg, behalve in de ruiperiode, dan kun je het beter dagelijks doen. Ik wil wel even benadrukken dat een echte Ragdoll een kat met stamboom is; een 'Ragdoll-type' is vaak gewoon een huis-tuin-en-keukenkat met een blue point-vacht of iets dergelijks. Ragdolls kosten gemiddeld zo'n 900 euro (heb ik zelf al eens uitgezocht).

Vertaald Frans
    K
    Knut1990 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ragdolls worden over het algemeen omschreven als zeer evenwichtige, rustige, zachte, bescheiden en erg aanhankelijke katten. Deze kat is ook heel discreet, zelfs in zijn gemiauw, dat heel zacht klinkt. Hij is een echte huismus en past zich heel makkelijk aan. De Ragdoll is niet snel bang en schikt zich makkelijk. Hij ziet vaak geen gevaar, en daarom wordt het meestal afgeraden om hem zonder toezicht naar buiten te laten gaan. Deze karaktertrekjes zijn natuurlijk wel per kat verschillend en hangen af van de achtergrond van elk dier. Een bijzondere eigenschap is dat wanneer je een Ragdoll optilt en hij zijn houvast verliest, hij zich volledig ontspant en zo slap wordt als een lappenpop.

Nou, ik vind deze kat echt te gek, hij is prachtig! En ja, dit is een stukje van Wiki.

Vertaald Frans
    K
    Knut1990 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ondanks zijn enorme formaat en zijn stoere uiterlijk, wordt zijn karakter vaak omschreven als dat van een 'vriendelijke reus'. Hij is rustig en onafhankelijk en houdt van kalme mensen die zijn ruimte respecteren en hem niet te veel beperkingen opleggen.

Hij kan met iedereen goed overweg, zelfs met vreemden en andere dieren, en is volgens de beschrijving van de LOOF (de Franse raskattenbond)[19] heel voorzichtig met kinderen. Het is een echt gezelschapsdier dat erg gehecht is aan zijn gezin, inclusief andere huisdieren en honden[7].

Hij moet wel kunnen bewegen, maar heeft daar geen enorme ruimte voor nodig. Hij kan prima binnen leven; hij rent niet alles omver en klimt niet overal bovenop, ook al is hij wel graag buiten. Je kunt hem makkelijk wennen aan het wandelen aan een riempje. Hij vindt het heerlijk om te zitten kijken naar wat er om hem heen gebeurt. Vaak gaat hij op zijn achterpoten staan om iets beter te zien of om ergens bij te kunnen.

De Maine Coon is niet super luidruchtig, maar hij vindt het wel leuk om te 'kletsen' met je. Hij miauwt niet veel, maar hij 'koert' vooral.

Hij is erg speels en net als honden kun je een Maine Coon leren om speeltjes te apporteren zodat je ze weer voor hem weg kunt gooien.

Hij is onafhankelijk en robuust, een goede jager met een sterk jachtinstinct die prima zijn eigen boontjes kan doppen. Hij vindt water ook geweldig; hij doopt bijvoorbeeld vaak een of twee voorpootjes in het water om te drinken en springt gerust in het water om af te koelen als het warm is.

Dit is een fragment van de Wiki over de Maine Coon.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Omdat de Ragdoll een langharige kat is, hoe vaak moet je hem dan wassen?

En hoe zit het met borstelen?

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ik heb mijn keuze gemaakt en ik ga een Ragdoll nemen.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

De Ragdoll is een superknuffelige en enorm sociale kat. Hij laat zich makkelijk hanteren en is er in een prachtig palet aan kleuren.

Vertaald Frans
    C
    Rapporteren

Eigenlijk zijn de twee rassen heel verschillend. Tuurlijk, het zijn allebei 'reuzenrassen', maar de Maine Coon is sportiever en behendiger, dus ik ga ervan uit dat hij ook speelser is. De Ragdoll staat daarentegen niet echt bekend om zijn behendigheid. Ik heb me er ooit in verdiept omdat ik er zelf een wilde, en qua krabpaal moet je niet hoger gaan dan 1,20 meter; het is geen kat die echt voor buiten gemaakt is. De Maine Coon is wat onafhankelijker, maar het is lastig vergelijken omdat de Ragdoll juist behoorlijk aanhankelijk is en veel menselijke aandacht of in ieder geval een andere kat nodig heeft.

Ik ga je niet het ene ras boven het andere aanraden. Ik denk dat als je houdt van lange speelsessies met je kat, zoals verstoppertje enzo, de Maine Coon de beste optie is. Maar als je liever een kat hebt die echt aan je hangt en niet zo actief is, dan past de Ragdoll beter bij je.

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 14

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!