Laten overgeven met zout water?

Schtroumphy
Schtroumphy Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi,

Even een vraagje. Ik lette heel even niet op en mijn kleine monster heeft vanochtend het elastiekje van een mondkapje ingeslikt. Omdat ik weet hoe gevaarlijk zo'n vreemd voorwerp kan zijn, heb ik meteen de spoeddienst van de dierenarts gebeld. Zij vertelde me aan de telefoon dat ik 2 eetlepels zout in een glas water moest mengen en hem daar een beetje van moest geven om te proberen hem te laten braken. Ik heb een spuitje van 3 ml en ze zei dat ik hem er minstens twee moest geven, dus dat heb ik gedaan. Geen resultaat en hij moest niet overgeven. Dus heb ik weer gebeld en het monstertje naar de praktijk gebracht, waar hij ongeveer 2 uur is gebleven. Na die 2 uur vertelde ze ons dat het haar ook niet lukte om hem te laten braken.

Nu komt mijn vraag: eenmaal thuis ben ik op internet gaan zoeken en daar zag ik dat je juist moet vermijden om zout water te geven. Bij een bepaalde dosis is er namelijk een risico op bijvoorbeeld hersenoedeem...

Ik geef toe dat ik bang ben dat ik met dat zoute water meer kwaad dan goed heb gedaan.

Heeft iemand hier een mening over? Was dit een goed idee of had ik beter niets kunnen doen, of iets anders om hem te laten overgeven?

Bedankt.

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

19 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • K
    Kelinda Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Veel sterkte, als het binnenkort bij de ontlasting zit, dan is alles denk ik wel goed.

Mijn kat heeft een keer zo'n binddraadje van een vuilniszak ingeslikt, een heel stuk. Ik kwam er pas achter bij het schoonmaken van de kattenbak. Gelukkig is het niet in zijn maag blijven zitten.

Gezien de grootte van het elastiekje is de kans groot dat het er vanzelf uitkomt, hoop ik. Wel goed blijven controleren natuurlijk.

En ja, we proberen alles wat gevaarlijk voor ze is op te ruimen, maar ze zijn gewoon zo slim.

Houd ons op de hoogte, bedankt.

Vertaald Frans
    Tania28
    Tania28 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Tot snel met goed nieuws

Dikke knuffel voor het racemonster

Vertaald Frans
    Schtroumphy
    Rapporteren

Echt heel erg bedankt voor al jullie reacties! En fijn dat jullie me hebben kunnen geruststellen over dat zout. ^^

Als ik erover nadenk, is het best bizar dat de dierenarts hem niet heeft kunnen laten braken, terwijl hij normaal gesproken toch best een gevoelig buikje heeft.

O ja, ik weet niet of het de stress van de dag is, door het zout komt of iets anders, maar hij eet echt voor drie sinds we terug zijn van de dierenarts. 😁

Nogmaals bedankt voor al jullie reacties. ^^

Vertaald Frans
    ProvetoJuniorConseil
    Provetojuniorconseil Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Geverifieerde expert
    Rapporteren

Goedenavond,

Zout water kan inderdaad gebruikt worden om katten te laten braken na een vergiftiging of het inslikken van een vreemd voorwerp. Het klopt ook dat zoutvergiftiging voorkomt, maar dan bij veel hogere doses dan wat je dierenarts heeft geadviseerd. Als je zijn advies hebt opgevolgd, heb je waarschijnlijk precies gedaan wat nodig was. Het is heel logisch dat je je zorgen maakt, maar je hebt goed gehandeld door meteen vanaf het begin contact op te nemen met een dierenarts.

Volgens mij is het heel goed dat je hem zo in de gaten houdt en contact houdt met je dierenarts als de situatie verandert.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Fijne avond

Lucie

Vertaald Frans
    Yume
    Yume Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi, blijkbaar zijn er bij een zoutvergiftiging klinische symptomen (overgeven, kwijlen...) of neurologische verschijnselen (toevallen). Ik denk niet dat de binnengekregen hoeveelheid gevaarlijk is. Zorg er vooral voor dat je hem goed laat drinken, want het drinken van zout water verergert de uitdroging. Om het zout kwijt te raken, gebruikt het lichaam namelijk het water uit de cellen (als ik het me goed herinner).

Vertaald Frans
    Blue_Cat
    Blue_cat Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Het is gebeurd hoor. Laten we het maar op zijn zeedoop houden, hij heeft een flinke slok water binnengekregen...

Vertaald Frans
    Schtroumphy
    Rapporteren

Ja, we gaan hem heel goed in de gaten houden. Er is hier 24/7 iemand thuis en we regelen het zo dat we elkaar afwisselen, zodat hij dag en nacht onder toezicht staat.

De dierenarts vertelde ons dat vooral de eerste 72 uur het gevaarlijkst zijn, ook al kan het vreemde voorwerp nog veel langer in de maag blijven zitten.

Wat dat idee van zout water om hem te laten overgeven betreft: ik geef eerlijk toe dat ik niet op internet had moeten rondsurfen. Niet alleen maak ik me superveel zorgen over dat elastiekje en voel ik me vreselijk schuldig, maar nu komt daar ook nog eens de stress over de risico's van dat zoute water bovenop. ^^

Vertaald Frans
    Blue_Cat
    Blue_cat Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Ik denk dat het, gezien de situatie, het beste is om even te wachten tot hij gepoept heeft en dat dan... goed te onderzoeken.

Het kan heel goed dat hij het gewoon zonder problemen kwijtraakt. Maar als er helemaal geen ontlasting komt en je kat niet meer eet, dan moet je echt weer even langs de dierenarts voor een consult en een röntgenfoto. Onze katten slikken wel vaker troep in zonder dat we het doorhebben en als alles gewoon goed gaat, merk je daar eigenlijk nooit wat van.

Vertaald Frans
  • 19 reacties van 19

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!