Hoi allemaal!
Ik kom vandaag even om jullie advies vragen, in de hoop dat ik misschien iemand tegenkom die al eens met dit soort problemen te maken heeft gehad.
Ik heb twee katten van 13 en 14 jaar oud.
Vier jaar geleden was er een volledige check-up gedaan bij de dierenarts na mijn verhuizing (waarna ze eindelijk van een tuin konden genieten).
Gebitsreiniging, bloedonderzoek en vaccinaties, kortom.
Alles was goed, behalve de witte bloedcellen die 'een beetje laag' waren, maar toen nog wel binnen de normale waarden. "Misschien gewoon een beetje stress, niets om je zorgen over te maken", werd er gezegd.
Dit jaar was er weer een volledige check-up, maar deze keer zitten de witte bloedcellen bij allebei onder de norm (waar de assistente nogal van opkeek).
Eén specifiek type witte bloedcel was vooral laag. Ze noemde ze leukocyten, maar op dat moment besefte ik niet dat leukocyten en witte bloedcellen synoniemen zijn. Ik weet dus niet of ze zich verkeerd uitdrukte, maar ik herinner me alleen dat de resultaten LC aangaven.
Ze zijn gevaccineerd tegen kattenleukemie (FeLV), maar er is toch een test gedaan om te checken of ze het niet hadden. De uitslag was negatief.
Verder maken ze het allebei hartstikke goed. Ze gedragen zich niet naar hun leeftijd en hebben geen gezondheidsproblemen, maar door dit verhaal ben ik toch geschrokken.
Ik heb Echinacea purpurea gekregen om hun immuunsysteem te stimuleren en ik heb zelf ook om een tube vitaminepasta gevraagd.
Toch is hun voer compleet en krijgen ze een paar keer per dag snoepjes waar ook vitaminen in zitten, enzovoort. En dan heb ik het nog niet eens over wat ze van mijn bord pikken.
Een van mijn twee katten heeft ook een abces gehad bij de aanzet van de staart na een vervelende aanvaring buiten. Geen koorts, geen verminderde eetlust, alleen wat meer rust.
We zijn het er toch over eens dat een dier met een zwakke weerstand veel heftiger reageert, toch? Want waar pus is, zijn opgehoopte witte bloedcellen...
Kortom, ik weet niet wat ik ervan moet denken, vooral omdat het goed met ze gaat, maar op papier bij de dierenarts ziet het er wel alarmerend uit.
Ik vind het maar vreemd.
Bedankt voor jullie hulp, en sorry voor de lap tekst. Als ik niet alles had verteld, zou ik er niet gerust op zijn 😊
Ik kijk uit naar jullie reacties.