Korstjes op de neus van mijn kitten

Syphillia
Syphillia Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi, ik ben gastgezin voor twee kittens van ongeveer 2 à 3 maanden oud die van de straat komen.

Ter informatie: ze worden momenteel behandeld voor schimmel (ringworm) met Itrafungol en Imaveral. Ik ben ze nu 2 à 3 weken aan het behandelen en dat lijkt goed aan te slaan (er is nog maar een klein beetje schimmel te zien bij één van de twee, gecheckt met een Woodse lamp).

Toen ik bij de dierenarts was, heb ik gevraagd naar de korstjes en kale plekjes op de neus (zie foto onderaan). Ze zei dat ik me geen zorgen hoefde te maken en dat het vanzelf wel weg zou gaan, maar ondanks het schoonmaken blijft het vanaf het begin terugkomen. Ik vraag me af of ze niet een beetje een te snelle diagnose heeft gesteld. Verder maken ze het goed, al is het kitten waar ik me zorgen over maak soms wat lusteloos.

Herkent iemand dit soort wondjes, of is het inderdaad niks ernstigs?

Alvast bedankt!

Korstjes op de neus van mijn kitten

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

9 antwoorden
Sorteren op:
  • Fanfan18
    Fanfan18 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi! Ik maak de oogjes van mijn poezen schoon met fysiologisch zout van bijvoorbeeld Physiomer in kleine ampullen. Mijn dierenarts heeft me Ocryl verkocht, maar dat is een grote fles en niet echt handig als je de kat moet vasthouden en tegelijkertijd het product moet aanbrengen. Maar het is wel effectief.

Vertaald Frans
    M
    Maincoon2024 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi, mijn Maine Coon kitten van 4 maanden heeft hetzelfde: zwarte korstjes bij de ogen en de neus. De dierenarts vertelde me dat hij daar zijn hele leven last van zal blijven houden aan zijn ogen. Ik maak zijn neus en ogen schoon met een gaasje en lauwwarme kamillethee. Maar tijdens het wegvegen van de zwarte korstjes merk ik dat ze eigenlijk de kleur van bloed hebben, wat me best wel ongerust maakt. Ik heb hem nu drie weken en verder is hij hartstikke fit. Hij is ingeënt tegen kattenziekte en niesziekte, met de herhalingsprik een maand later.

Vertaald Frans
    Merryhkiri
    Merryhkiri Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Dakin-oplossing om schoon te maken en een herstellende zalf voor de plekjes werkt heel goed. Vermijd trouwens plastic voerbakjes, want katten kunnen een plasticallergie hebben. 

Vertaald Frans
    Fanfan18
    Fanfan18 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi. Misschien kun je fysiologisch zout gebruiken om het schoon te maken. 

Vertaald Frans
    Micio
    Micio Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi, ik heb al een paar berichten geplaatst maar nog steeds geen reacties gekregen. Als je de korst eraf haalt, lijkt het eronder nog niet helemaal genezen en het blijft een beetje roze... De dierenarts heeft me een oogzalf (antibiotica) voorgeschreven, maar dat helpt helemaal niks... Ik ben bang dat de dierenarts een te snelle diagnose heeft gesteld...

Vertaald Frans
    A
    Aznt63 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Goedenavond, ik zit momenteel in hetzelfde schuitje met mijn kat: sinds drie weken zijn er van diezelfde bruine vlekjes op zijn snuit verschenen.

Ik zou graag wat meer informatie willen over de diagnose die bij jouw kat is gesteld, of gewoon weten of hij inmiddels van die vlekjes af is.

Alvast heel erg bedankt!!

Vertaald Frans
    M
    Mike64 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik weet niet precies wat het is, maar een korstje zorgt ervoor dat de huid eronder kan genezen. In principe laat een korstje pas los als de huid eronder hersteld is.

Misschien kun je beter wachten tot het korstje er vanzelf afvalt in plaats van het steeds schoon te maken......

En om het eventueel wat zachter te maken.... smeer er wat vaseline op.

Ook honing is een uitstekend middel voor de genezing..... als er geen korstje meer op zit (op de foto zie ik trouwens geen korstje... eerder een klein wondje en het ziet er helemaal niet ontstoken uit).

Vertaald Frans
    Blue_Cat
    Blue_cat Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Wat mij betreft is er op de foto niks verontrustends te zien, gewoon wat viezigheid...

Die zwarte korstjes bij de neusgaten komen heel vaak voor bij katten met een lichte neus. Het zijn simpelweg snotjes (mijn Oosterse kat heeft ze ook). Je kunt ze voorzichtig weghalen met een watje.

Bovenop de neus kunnen het opgedroogde etensresten zijn. Op een wit neusje valt alles meteen op; als hij een zwarte neus had gehad, was het je waarschijnlijk niet eens opgevallen. Maak het voorzichtig schoon met een beetje Betadine als je je daar prettiger bij voelt.

Voor de 'oogpietjes' kun je een oogcleaner gebruiken met een gaasje of een wattenschijfje (gebruik geen losse watten, want de vezels kunnen in het oog komen).

Vertaald Frans
  • 9 reacties van 9

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!