Korstje op de kop van mijn kat
De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.
Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.
Hoi, dat lijkt wel heel erg op oogstmijten... Dat had mijn kat ook
Hoi!
Mijn kitten van 5 maanden heeft buiten geleefd met andere katten en hij zit nu helemaal onder de korstjes op zijn rug. Is dit erg?
Moet ik hiervoor naar de dierenarts of kan ik hem zelf behandelen?
Echt ontzettend bedankt voor jullie reacties, daar heb ik heel veel aan gehad! Ik heb de vacht en de huid van mijn kat nagekeken en niks gevonden, wat een enorme geruststelling is. Mocht ik nog een korstje zien, dan aarzel ik niet om een afspraak bij de dierenarts te maken.
Hallo,
Heel vaak komen korstjes door vlooien, maar soms moet je naar een andere oorzaak zoeken. Voedselallergie, dermatitis (huidinfectie), eczeem, stress of een huidtumor: er zijn veel mogelijke oorzaken en ze vragen allemaal om een specifieke aanpak. Twijfel je? Aarzel dan niet om een dierenarts te raadplegen. Die kan een duidelijke diagnose stellen en je een effectieve behandeling voorschrijven.
Check in de tussentijd de vacht (en de huid) van je kat op vlooien en gebruik een vlooienmiddel als je dat de laatste tijd niet hebt gedaan.
Als er daarna niets verandert, is het verstandig om het verder te laten onderzoeken door een expert. Bovendien kan het alleen maar erger worden als je er niets aan doet.
Ik hoop dat je iets aan deze adviezen hebt,
Fijne avond,
Paul
Die van mij had ook van die korstjes bij de oren en onder de nek. Het was niet nattig of zo, echt alleen maar korstjes, maar ik ben blij dat ik niet naar de mensen om me heen heb geluisterd en niet te lang heb gewacht om naar de dierenarts te gaan. Die stelde toen dermatitis vast. Dat is een aandoening die heel goed te behandelen is als je er op tijd bij bent.
Kortom, een tip: als je er nog een paar ziet, twijfel dan niet en ga even langs de dierenarts.
Vanochtend zag ik nog geen enkele verandering of wat dan ook. Wat de kat betreft: ik heb hem nu anderhalve week en het korstje is gisteren verschenen. De vorige eigenaar had hem helemaal niet laten inenten of zo, dus hij krijgt ook geen middel tegen parasieten. Is dat erg? Vooral omdat het een binnenkat is.
Ik ga Betadine gebruiken, je hebt gelijk, dat is een goede oplossing, bedankt.
Hoi!
Het ziet er niet echt uit als een bultje, maar eerder als een gewoon korstje door het vele krabben.
Ik denk niet dat het nodig is om hiervoor direct naar de dierenarts te gaan, tenzij je ziet dat het snel verandert, er een ontsteking ontstaat (een bultje in de buurt of een wondje dat nattig is) of als er meer van dit soort plekjes bij komen.
Is je kat goed behandeld tegen parasieten? Je kunt het ontsmetten met Betadine en er wat honing op smeren (of groene leem als je niet wilt dat de haren aan elkaar gaan plakken).
7 reacties van 7