Goedenavond. Ik ben hier helemaal nieuw. Maar ik wilde me graag aanmelden omdat ik 5 dagen geleden twee kleine weeskittens bij mij in de buurt heb gevonden. Ze lagen achter een struik langs de kant van de weg. Een van de buren merkte ze 's ochtends op en kwam het me vertellen. Ik ben toen gaan kijken: het waren twee kleine kittens die tegen elkaar aan kropen. Ik besloot ze niet aan te raken, in de hoop dat de moeder van deze kleintjes terug zou komen. Maar diezelfde avond leek de moeder nog steeds niet terug te zijn en toen ik erheen ging, hoorde ik de kittens huilen; één van hen was zelfs uit het nestje gekropen en lag aan de kant van de weg te spartelen... Omdat ik bang was dat er een auto overheen zou rijden (het is een drukke weg), heb ik de twee kittens mee naar huis genomen. De navelstrengen zaten er nog aan, die vielen er de volgende ochtend pas af. Sinds die tijd zorg ik voor ze, ik weiger om deze twee engeltjes in de steek te laten. Ik ben enorm aan ze gehecht geraakt, maar helaas maak ik me nog steeds zorgen om ze. Dit is de eerste keer dat ik voor zulke jonge diertjes zorg. Ze lijken sindsdien in goede conditie; ze drinken hun melk uit een flesje, vragen erom als ze honger hebben, bewegen veel en spinnen als ik ze knuffel. Ik maak me vooral zorgen over hoe vaak ze poepen. Gisteren hebben mijn twee kleintjes allebei gepoept, maar vandaag één van hen niet. Er is mij verteld dat een kitten minstens één keer per dag moet poepen, is dat waar? Ik heb eergisteren advies gevraagd aan een dierenarts en die zei dat een klein beetje paraffineolie kan helpen als ze verstopt zitten. Dus dat ben ik gaan kopen. Morgen ga ik sowieso de dierenarts bellen om het te vragen, maar weet iemand hier het toevallig? Ik moet erbij zeggen dat ze goed drinken van de kunstmelk voor kittens en dat ze veel en luid miauwen (hard genoeg om me midden in de nacht wakker te maken voor hun flesje). Ik vraag me alleen af of het een probleem kan zijn als de kleine kitten maar om de dag poept (terwijl hij wel meteen plast zodra ik hem masseer met een lauw watje, en de andere kitten vandaag al twee keer heeft gepoept). Ik zou jullie reacties en advies erg waarderen. Alvast bedankt!
Kleine kittens van 5 dagen oud, hoe vaak moeten ze poepen?
De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.
Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.
Hoi,
Ja, het is altijd wat met die zorgen. Ik wil je even waarschuwen (omdat ik krap twee maanden geleden in precies hetzelfde schuitje zat) dat kittens die kunstmelk krijgen nooit een stabiele stoelgang hebben. Het schommelt voortdurend tussen diarree en verstopping. Bij mij werd het pas echt beter toen ik met vast voedsel begon; toen pas kreeg ze mooie, stevige en gezonde drolletjes!
Microlax voor baby's is inderdaad heel effectief, maar geef het liever niet elke dag. Dat is niet goed voor het lichaampje en het maakt de darmen "lui".
Echt een supermooie reddingsactie! Veel succes en zet 'm op! Het is zwaar om zulke jonge kittens in leven te houden, en geloof me, je staat nog heel wat te wachten! Die van mij heeft het bijna niet gered, maar nu ze twee maanden oud is, maakt ze het hartstikke goed! Ik kreeg haar ongeveer op dezelfde leeftijd als die van jou, en ze heeft me flink beziggehouden!
Veel succes en houd ons op de hoogte!!
Bedankt voor de update!
Super... veel succes verder!
Goed nieuws gisteren: de twee kittens hebben rustig gepoept, zonder dat ik de Microlax voor baby's hoefde te gebruiken. Het was maar heel weinig, maar genoeg om me voor nu gerust te stellen. Ik hoop dat het zo blijft gaan! Eentje heeft zelfs zijn oogjes al een klein beetje geopend... Ik denk dat ik de oogjes moet gaan schoonmaken en bevochtigen na het wakker worden. Ze hebben trouwens de hele nacht braaf doorgeslapen, waardoor ik ook lekker heb kunnen slapen: het resultaat was een goed flesje, een kleine wasbeurt en daarna weer lekker warm slapen.
Oké, bedankt voor de update!
Zeker weten, het brengt een hoop zorgen met zich mee. Gelukkig maar dat jij je over ze hebt ontfermd, want waar zouden ze anders nu zijn? Maak je geen zorgen hoor, je doet het hartstikke goed en je doet precies wat nodig is. Je bent een echte supermama!
En wat zijn ze toch een dotjes zo... geniet er maar lekker van, want ze worden zo snel groot!
Ik stuur ze allebei een dikke knuffel!
Heel erg bedankt! Ook voor je reactie. Wat betreft het kleine kitten: ik heb gisteren contact opgenomen met de dierenarts en wilde rond 18:00 uur een afspraak maken omdat ik me zorgen maakte. Nadat ik telefonisch om advies had gevraagd, zei hij dat ik Microlax (voor baby's) moest proberen voordat ik een afspraak maakte, om het kleintje te helpen met de ontlasting. Dat werkte, want een paar minuten later kwam het eruit... Meerdere hoopjes (die niet eens zo hard leken als ik had verwacht). Maar ik neem aan dat je dit niet elke dag bij een kat mag gebruiken? Ik hoop dus dat hij vandaag zelf zijn behoefte doet met de massage en een watje met lauw water (wat ik na elke maaltijd doe). Ik heb op advies van de dierenarts ook de hoeveelheid melkpoeder iets verlaagd, omdat dit bij sommige kittens verstopping kan veroorzaken. Ik wacht dus even af hoe het vandaag met de kleine gaat. Ze hebben net allebei hun flesje gehad, hebben goed gedronken en liggen nu spinnend tegen mijn nek in slaap te vallen. Het brengt een hoop zorgen met zich mee 🤦
Hoi,
Wat goed dat je deze 2 hebt gered... echt super!
In principe moet een kitten elke dag poepen... een dagje overslaan is niet erg, maar er moeten geen meerdere dagen tussen zitten. Je kunt hem helpen door zijn buikje voorzichtig met de klok mee te masseren.
Wat betreft paraffineolie: ja, dat is een oplossing bij incidentele verstopping, maar wees wel heel voorzichtig met het geven om verslikken te voorkomen!
Een check-up bij de dierenarts zou je inderdaad kunnen geruststellen over hun gezondheid.
Sterkte en houd ons op de hoogte, bedankt!
6 reacties van 6