Klein bultje onder de huid bij de staart

B
Bobbysinger Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi,

Ik heb een gesteriliseerde poes van 7 jaar (Bastet). Twee weken geleden ontdekte ik een klein bultje onder de huid, vlakbij de aanzet van haar staart. Het doet haar geen pijn. Ik heb de dierenarts gebeld en toen ik daar was, vertelde ze me dat het niet al te ernstig was. Ze heeft geprobeerd een punctie te doen, maar ze zei dat het bultje daarvoor te klein is.

Ik heb haar gedrag beschreven: ze komt veel buiten, ik woon op het platteland en ze heeft veel ruimte om rond te struinen. Ik heb nog een tweede poes (Nanoute) en de twee kunnen het echt niet met elkaar vinden; ze vechten vaak. Bastet heeft nog steeds een goede eetlust en ik zie geen gedragsveranderingen.

De dierenarts heeft haar een injectie gegeven met een langwerkende ontstekingsremmer (voor 3 dagen) en gaf me een zalfje mee om elke dag te smeren: Cortanmycétine (een zalf met antibiotica en corticosteroïden). Ik moest natuurlijk de ontwikkeling goed in de gaten houden. Maar op de vierde dag moest ik stoppen met die zalf, omdat ze telkens de plek aflikte waar ik het gesmeerd had.

Twee dagen geleden (vrijdag) ben ik teruggegaan naar de dierenarts: het bultje was niet gegroeid en volgens haar was het zelfs een klein beetje geslonken. Ze raadt nu aan om haar te opereren om het te laten verwijderen. Ik ga sowieso nog even naar een andere dierenarts voor een second opinion.

Kortom, ik zit nu al ongeveer twee weken flink in de stress 😔

Bedankt.

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

7 antwoorden
Sorteren op:
  • Mamiecat
    Mamiecat Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Bedankt voor de update met het best wel geruststellende nieuws! Als het inderdaad een talgkliercyste is, is dat in principe onschadelijk. Het risico is alleen dat het gaat ontsteken, geïnfecteerd raakt of groter wordt... en dan moet het weggehaald worden... ! Maar goed, in dit geval is het een goed teken dat het juist kleiner wordt, dus houd het gewoon in de gaten zoals die tweede dierenarts heeft aangeraden... !

Vertaald Frans
    B
    Rapporteren

Ik ben dus net even bij de andere dierenarts geweest. En ook volgens hem is het niks ernstigs; het is volgens hem een talgkliercyste. Omdat het geen pijn doet en de kat er geen last van heeft, zei hij dat het niet nodig is om haar te laten opereren om het weg te halen. Ik moet het dus gewoon goed in de gaten blijven houden, en als er ook maar iets verandert of als het groter wordt, haalt hij het alsnog weg. De bult is trouwens al een klein beetje geslonken.

Hij heeft haar ook nog een check-up gegeven: ze is kerngezond.

Vertaald Frans
    B
    Rapporteren

Eigenlijk wil je in dit soort situaties gewoon koste wat kost de oorzaak weten, je probeert jezelf toch zo goed mogelijk gerust te stellen 🙂

Ik heb vanochtend gekeken en ik heb het idee dat die bult een klein beetje geslonken is. Maar goed, ik ga sowieso nog even een andere dierenarts bellen, ik houd jullie op de hoogte.

Bedankt.

Vertaald Frans
    Mamiecat
    Rapporteren

Nou, ik denk het niet... maar alleen de dierenarts kan daar meer over zeggen!

Vertaald Frans
    B
    Rapporteren

Volgens de dierenarts ziet dat bultje er dus niet uit als een tumor. Maar goed, het stelt me nog steeds niet echt gerust.

En ik ben eigenlijk helemaal vergeten te vertellen dat ik van brokken en natvoer ben gewisseld. Zou het een soort allergische reactie kunnen zijn? Het valt namelijk bijna samen met die verandering.

Vertaald Frans
    Mamiecat
    Rapporteren

Hoi,

Het is inderdaad een goed idee om voor een second opinion te gaan. Als de bult niet groter wordt, maar juist kleiner, is dat best hoopgevend. Misschien is het wel een bultje dat is ontstaan na een beet... of iets anders! Je zult wel zien wat de tweede dierenarts zegt... en of die ook vindt dat een operatie nodig is. Want als het om een klein tumortje gaat, kun je het maar beter laten verwijderen voor het geval het kwaadaardig is. Jammer dat een bioptie niet mogelijk is.

Sterkte en houd ons op de hoogte, bedankt.

Vertaald Frans
  • 7 reacties van 7

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!