Kitten zit vast, hulp gezocht!

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal,

Ik heb gisteren een wild katje geadopteerd. Mijn vriend heeft hem met een vangkooi gevangen en mee naar huis genomen. We hebben hem in een ingerichte kamer in onze kelder gezet, maar toen mijn vriend hem eten wilde geven, schrok hij en is hij door een gat voor de doucheleidingen geglipt. Hij zit nu onder de douchebak en is van daaruit achter de gipsplaat gekropen...

Omdat we vanochtend zagen dat hij er nog steeds niet uit was gekomen en zijn bakje niet had aangeraakt, heeft mijn vriend een stuk van de gipsplaat weggehaald. Er zit ruim twintig centimeter tussen de gipsplaat en de muur, dus dat is in ieder geval iets; hij zit gelukkig niet klem. Maar we weten echt niet hoe we hem daar weg moeten krijgen en vooral hoe hij aan ons kan wennen...

Alvast bedankt voor jullie ideeën!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

12 antwoorden
Sorteren op:
  • O
    Ostaradevito Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Nou, uiteindelijk hebben we vrijdagavond een deel van de tussenwand gesloopt, we hadden geen andere keus. We konden niet niks blijven doen, want volgens ons kwam hij er niet uit (het voer dat we neerzetten werd niet minder...). We hebben twee uur lang gezocht naar waar hij kon zitten of waar hij langs kon zijn gegaan, maar tevergeefs: geen enkel spoor of geluid. We hebben zelfs zijn broertje erbij gehaald die wat minder schuw is, maar dat hielp ook niet. Ik dacht niet dat de brandweer hiervoor zou uitrukken en ik zie ook niet in wat zij meer hadden kunnen doen dan wij... Ik denk dat hij ofwel dood is, ofwel dat het hem gelukt is om te ontsnappen, maar ik heb echt geen idee hoe dan :(

Jawel hoor, dierenredding wordt wel degelijk door de brandweer gedaan. Dat hoort bij hun taken en ze kunnen veel meer doen dan wij als gewone mensen. Je moet wel het verschil weten tussen een kat redden die echt in gevaar is en een kat die in een boom is geklommen... Als een kat zelf in een boom is geklommen, kan hij er ook zelf weer uit, daar hoef je de brandweer niet voor te bellen. Maar een kat die vastzit tussen twee muren? Jazeker, daar komen ze wel voor in actie. Bel in dat soort gevallen gewoon verschillende brandweerkazernes... Als de eerste kazerne je afscheept met een praatje dat het niet onder hun verantwoordelijkheid valt, weet dan dat dat wel zo is. Een dier in nood wordt door de brandweer gered :)

+ Daarbij: probeer niet om van een wild dier een huisdier te maken, dat is totaal onlogisch. Er zijn genoeg instanties waar je een kat kunt krijgen. Als je niet wilt betalen, hoef je echt geen zwerfkat in huis te nemen; er zijn genoeg mensen die er juist graag gratis vanaf willen. Marktplaats, groepen voor 'gratis af te halen' en dat soort sites zijn daar speciaal voor bedoeld.

++ Als je een dier wilt, moet je ervoor zorgen dat het zich goed voelt. Je zou je baby toch ook niet in een garage of een kelder zetten? Bij een dier is dat precies hetzelfde :)

+++ Adopteer, koop niet :)😻

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Als het mogelijk is om zijn broertje ook mee te nemen, die er wat minder schuw uitziet, zou dat hem misschien helpen om zich wat veiliger te voelen.

En ik raad je ook aan om haar, zodra het je lukt om haar aan te raken, in het begin voor korte periodes in huis te laten zodat ze aan je aanwezigheid kan wennen en haar draai kan vinden.

Houd ons op de hoogte van haar vorderingen!

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Sorry hoor, maar als deze kat bang is en naar buiten wil, dwing hem dan niet om bij je te blijven, want dan kan hij heel ongelukkig worden. Verder moet je zelf even kijken of je hem de eerste maanden veel aandacht kunt geven... :) Je moet veel bij hem zijn, hem aaien, hem laten merken dat dit zijn nieuwe thuis is en hem lekker de ruimte geven om het huis te verkennen. :) Een kat kan wel 20 jaar oud worden, dus ik denk dat het wel goed komt. :) Hij gaat er wel aan wennen, maar vergeet niet dat het een wilde kat is. Sterkte!! :)

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Dat is niet de taak van de brandweer!

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Onverwacht goed nieuws: hij is niet dood! Hij komt z'n holletje uit en hij eet en drinkt weer. Echt onverwacht, we hadden de hoop eigenlijk al opgegeven!!! We gaan proberen hem te vangen en alle gaatjes dicht te maken zodat hij zich niet opnieuw kan verstoppen en hij aan ons kan wennen :D Ik ben echt super blij!

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hij kan toch niet zomaar verdwenen zijn?

Is er misschien een doorgang die hij gevonden kan hebben?

De brandweer komt sowieso niet voor een dier.

:/

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Nou, uiteindelijk hebben we vrijdagavond een deel van de wand opengebroken. We hadden geen keuze, we konden niet zomaar blijven afwachten omdat hij er naar ons idee niet uitkwam (het eten dat we neerzetten werd niet minder...). We hebben ruim twee uur gezocht waar hij kon zitten en waar hij langs had gekund, maar tevergeefs: geen enkel spoor en geen geluid.

We hebben zijn broertje er nog bij gehaald, die wat minder schuw is, maar dat had geen enkel effect.

Ik denk niet dat de brandweer hiervoor zou zijn gekomen en ik zou ook niet weten wat zij meer hadden kunnen doen dan wij... Ik vrees dat hij of dood is, of dat hij toch is ontsnapt, maar ik zou echt niet weten hoe :(

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

de brandweer kwam niet eens langs toen mijn zieke kat vastzat op een hoge zolder enz...

Dus ik betwijfel of ze hiervoor wel komen, aangezien de meldkamer me heel duidelijk vertelde dat ze niet komen voor dieren..

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi,

Ik denk dat als deze kat wild is, hij doodsbang moet zijn omdat hij in een kooi is gevangen en opgesloten. Ik heb zelf eens een klein achtergelaten katje getemd dat behoorlijk wild was en het duurde drie weken voordat hij me eindelijk in de buurt liet komen, terwijl ik hem elke dag eten gaf. Ik denk dat zodra hij naar buiten durft te komen, je hem het beste weer vrij kunt laten en hem buiten eten kunt geven. Houd dan voldoende afstand zodat hij zich niet gepusht voelt en begrijpt dat je hem geen kwaad wilt doen. Op dit moment vraagt hij zich waarschijnlijk af wat je van hem wilt en denkt hij dat je hem aanvalt. Om hem naar buiten te krijgen, kun je het beste de deuren zoveel mogelijk open laten staan zodat hij een vluchtweg ziet, maar hij zal tijd nodig hebben om te kalmeren. Een bange kat is namelijk vaak volledig verlamd van schrik, zelfs als het een tamme huiskat is. Bel de brandweer echt pas als allerlaatste redmiddel, want dat zal hem alleen maar meer traumatiseren en de kans is groot dat hij zichzelf verwondt om aan de greep te ontsnappen.

Veel succes en laat je ons weten hoe het gaat...

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Om aan je te wennen, moet hij echt bij je wonen.

Toen ik mijn kat adopteerde, had ik hem in de garage gezet, maar hij kroop daar ook al snel in een gat om zich te verstoppen. Dus we hebben hem daar weggehaald en in huis gezet, en na een dag of 2-3 werd hij al een stuk minder angstig.

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 12

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!