Kitten weigert de fles
De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.
Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.
Bedankt voor alle reacties!
Gelukkig is alles weer in orde; hij drinkt goed en eet goed. Ik denk dat hij gewoon even tijd nodig had om te wennen.
Helaas was het voor de moeder al te laat.
Hier is nog een fotootje van de kitten.
Bedankt voor jullie hulp! :)

Goed gedaan, echt super!
Het klopt inderdaad dat kittens meestal maar een klein beetje per keer drinken, maar wel heel vaak (elke 1,5 tot 2 uur).
Wat de ontlasting betreft: omdat de overstap naar andere melk nog maar kortgeleden is, denk ik dat het daarmee te maken heeft. Maar 3 tot 4 dagen zonder poepen vind ik wel een beetje lang... Ik zou het morgenavond eens met de thermometer proberen als hij dan nog steeds niets heeft gedaan!
Het kan ook gebeuren dat een kitten verstopt raakt als de omgeving te warm is... (het moet natuurlijk goed warm zijn, maar ook weer niet té – het is niet de bedoeling dat je 'm gaat koken XD). Zorg dat het in zijn nestje niet warmer wordt dan 38/39°C, anders heb je kans op verstopping en dan moet de boel straks met een slangetje worden doorgespoeld...
Och, arme mama... Was het al te laat voor haar? Kon er echt niets meer gedaan worden? :(
Ik heb zelf ook eens een weesje verzorgd en om hem te laten poepen gebruikten wij een watje met wat lauwwarm water. We masseerden dan een paar minuten en daarna deed hij zijn behoefte, maar in het begin kan het best even duren voordat het komt. Veel succes :)
Oké, bedankt voor jullie advies.
Hij drinkt goed uit het flesje en het lukt me om hem daarna te laten plassen, maar het poepen lukt nog niet... Ik hoop dat dat snel komt.
Als je kitten na 3 of 4 dagen nog steeds geen ontlasting heeft gehad, kun je proberen hem te stimuleren met een ingeoliede thermometer. Dat is een goeie ouwe truc van de dierenarts :-)
Let wel op dat je hem niet te diep inbrengt!!
Om het helemaal goed aan te pakken, kun je aan elk flesje of elke portie voer een druppel paraffineolie toevoegen. Maak je geen zorgen, meestal hebben kittens vrij zachte ontlasting.
Als je nog tips hebt, hoor ik het natuurlijk heel graag :)
Ik heb me online al goed ingelezen en heb een beetje een idee van wat ik wel en niet moet doen. Nee, ik heb geen andere katten.
Dus ik hoef me geen zorgen te maken over de poep, dat is normaal? Hoe lang moet ik hem ongeveer masseren? Want hij vindt het niet echt fijn; hij spartelt alle kanten op en miauwt als ik het doe.
Super, goed nieuws dus!
Maak je over het poepen maar geen zorgen, dat komt vanzelf wel.
Veel succes met de flesjes (heb ik zelf ook meegemaakt :) ) en lees je naast de fysieke gezondheid ook goed in op het internet over wat je kunt doen om het risico op gedragsproblemen door het gebrek aan moederlijke opvoeding te beperken. Ik kan je geruststellen: niet alle weeskittens krijgen hier last van en met de juiste "opvoeding" is het risico heel klein. Eigenlijk helpt het je om het "denken als een kat" te begrijpen en beter te weten hoe je met hem om moet gaan, zodat het zo dicht mogelijk komt bij hoe zijn moeder het zou doen. Heb je trouwens nog een andere kat?
Hoi, bedankt voor jullie reacties.
Ik heb dit kitten in huis genomen omdat de moeder is aangereden door een auto... Het was de enige uit het nest, dus ik heb besloten om het kleintje in huis te halen om het te redden.
Ik ben naar de apotheek gegaan om kunstmelk voor kittens te kopen (Milkkan kittenmelk).
Ik heb het kitten gisteren rond 14:00 uur opgehaald en het is gelukt om om 23:00 uur de fles te geven, en daarna om 04:00 en 08:00 uur. Nu wordt het ongeveer elke anderhalf uur wakker voor de fles. Misschien had het even tijd nodig om te wennen, maar ik denk dat hij het nu wel doorheeft. Gisteravond woog het kitten 146 gram en nu rond 16:00 uur woog het 153 gram, dus volgens mij is dat wel normaal.
Ik ben vanochtend bij de dierenarts geweest en ze heeft me goed uitgelegd hoe ik het moet aanpakken.
Het lukt me om het kitten te laten plassen, maar poepen nog niet... Zou dat door de verandering van melk kunnen komen (de overstap van moedermelk naar kunstmelk)?
Hoi,
Je gebruikt toch wel speciale kittenmelk?