Kitten van 1 maand verstopt?

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal!

Ik heb al op verschillende forums en andere sites gezocht zonder een echte oplossing te vinden, dus ik leg mijn probleem maar even hier voor!

Sinds een paar dagen heb ik een kitten in huis die volgens de dierenarts ongeveer een maand oud is. Hij is kerngezond, eet hartstikke goed, loopt veel rond, begint zichzelf al te wassen, krijgt tandjes en heeft hele (te?) goede stembanden!

Het probleem is alleen dat hij sinds hij hier is (dat is nu 3 dagen) nog niet heeft gepoept... plassen had hij ook niet gedaan tot gisteravond. Hij lijkt geen symptomen van een darmblokkade te hebben, dus ik maak me nog niet heel veel zorgen, maar ik zou toch een stuk geruster zijn als deze kleine pluizenbol gewoon netjes zijn behoefte zou doen...

Als je tips voor me hebt, hoor ik het heel graag!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

5 antwoorden
Sorteren op:
  • Pandora_animals
    Pandora_animals Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi!

Mijn ouders hebben ongeveer twee weken geleden een nestje van vijf kittens opgevangen die nog geen maand oud zijn. We voeden ze om de drie uur met kunstmelk. Sinds een dag of twee hebben de kittens echter moeite met poepen. Plassen gaat zonder problemen, maar het poepen lukt dus niet. We hebben daarom een hele goede dierenarts gebeld met meer dan 20 jaar ervaring. Hij vertelde ons dat we een thermometer moeten pakken, het puntje in de anus moeten steken en dan voorzichtig heen en weer moeten bewegen. Als dat niet werkt, adviseerde hij om een mengsel van water en zeep te maken en dat met een pipetje in de anus van de kleintjes te spuiten en daarna het buikje te masseren. Dat hebben we gedaan en bij bijna alle kittens (behalve eentje) lukt het nu om te poepen. Wat we ook doen, is de anus stimuleren met een lauwwarm washandje. Wanneer we ze de fles geven, warmen we die even op in de magnetron zodat de melk lauw is (niet te warm, zodat het beestje z'n tong niet verbrandt). De dierenarts zei ook dat als je niets doet, het kitten zal sterven! Zoals ik al zei, is er één kitten met de bijnaam Tarzan die ondanks alles wat we doen nog steeds niet poept. Dus als je nog andere tips of adviezen hebt, hoor ik het heel graag. Dit zijn alle tips die ik jullie kan meegeven. Ik wil nogmaals benadrukken dat het een dierenarts met meer dan 20 jaar ervaring is, inmiddels met pensioen, die ons heeft verteld dat we het zo moeten doen.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Na 3 dagen zie je meestal nog geen symptomen van een darmafsluiting, dat gebeurt vaak pas na een dag of 6. Maar na 3 dagen moet je wel echt actie gaan ondernemen! Bij een volwassen kat geef ik Laxatone of paraffineolie, en na 5 à 6 dagen gebruik ik Microlax voor baby's.

Maar je kitten is pas een maand oud, dus je moet nu echt heel snel de dierenarts bellen of direct een afspraak maken.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Drie dagen is echt lang. Als het je niet lukt om hem zijn behoefte te laten doen, moet je naar de dierenarts. Die van ons kreeg een laxeermiddel in de endeldarm en dat loste de verstopping meteen op. Eerlijk gezegd, wacht niet tot morgen. Als het met de tips die we je hebben gegeven niet lukt, bel dan vandaag nog de dierenarts.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Voor de massage kun je het beste een watje met lauw water gebruiken. Dat stimuleert beter, omdat het meer op de tong van de moeder lijkt.

Succes!

Vertaald Frans
    Healthy Pets
    Healthy pets Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Wat at hij voordat hij bij jou terechtkwam en wat geef je hem nu? Kittens van een maand oud horen eigenlijk nog moedermelk te krijgen.

Daarnaast, weet je of de kleine hiervoor (bij de dierenarts) al wist hoe hij de kattenbak moest gebruiken? In de eerste weken is het niet ongewoon dat pasgeboren kittens nog niet zelfstandig kunnen poepen; je moet dan hun buikje en de anus masseren om de sluitspier te stimuleren en de ontlasting op gang te helpen.

Anders moet je hem stap voor stap leren hoe hij de bak moet gebruiken. Dat doe je door hem erin te zetten en hem met zijn pootje de bewegingen voor te doen. Je kunt hem bijvoorbeeld telkens nadat hij heeft gegeten in de bak zetten en dezelfde bewegingen herhalen. Normaal gesproken pikken ze het heel snel op :)

Vertaald Frans
  • 5 reacties van 5

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!