Kitten met opgezwollen buikje

O
Ouistiti258 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal,

Gisterochtend, tijdens een zondagse wandeling met mijn man, vonden we een heel klein katje dat zat te huilen langs de kant van de weg.

Nadat we hem hadden gevangen, hebben we hem mee naar huis genomen. Ik heb hem in de wasbak gewassen (hij had vieze pootjes) en toen merkte ik dat hij vlooien had en dat zijn buikje erg opgezet was.

Ik heb hem in de badkamer gezet (omdat ik zelf ook andere katten heb en niet wil dat zij vlooien krijgen), lekker warm in een mandje. De hele dag wilde hij niets eten, dus heb ik de weekendarts gebeld en kon ik gisteravond nog langskomen.

De dierenarts heeft hem onderzocht, gewogen en zijn temperatuur en suikerspiegel gecontroleerd. Daarna kreeg ze hem zover dat hij een beetje a/d-voer (of zoiets) at.

De resultaten: gewicht 704 gram, geschatte leeftijd 6 weken, temperatuur goed, suikerspiegel goed.

Ik heb een ontwormingsmiddel meegekregen dat hij gisteravond rond 19.00 uur heeft gehad, vlak nadat we terugkwamen van de dierenarts.

Daarna heb ik hem weer wat natvoer gegeven en dat at hij goed op; hij is later zelfs uit zichzelf weer van zijn schoteltje gaan eten. Hij heeft gisteren en vanochtend twee keer geplast op de bak.

Maar hij heeft nog steeds niet gepoept (daarom heb ik vanochtend wat paraffineolie door zijn voer gemengd, dat gebruik ik soms ook voor een van mijn andere katten die last heeft van verstopping). Zijn buikje is vanochtend nog steeds dik. Vannacht heb ik op internet zitten zoeken en ik las dat FIP ook een dikke buik kan veroorzaken. De dierenarts zei dat zijn algemene toestand goed is en dat het waarschijnlijk wormen zijn, maar ik flip hem nu wel een beetje sinds ik over FIP heb gelezen...

Hoe lang duurt het volgens jullie voordat de ontworming begint te werken? En voordat zijn buikje minder dik wordt?

Bedankt voor jullie reacties!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

67 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • O
    Rapporteren

Hoi Blue Cat,

Het heeft inderdaad geholpen! Ik ben rond 14:30 naar de dierenarts gegaan en die zei dat ik uiterlijk tot donderdag moest afwachten.

Eenmaal thuis deed hij lekker gek in de badkamer met zijn twee speeltjes, en 10 minuten later ging hij op de bak en heeft hij een perfecte drol gedraaid! :)

Ik ben dus echt blij en gerustgesteld, hij is zo grappig als hij speelt, echt nog heel onhandig :)

Vertaald Frans
    Blue_Cat
    Blue_cat Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Bedankt voor deze reddingsactie. Maak je niet te veel zorgen, negen van de tien keer komt zo'n dik, opgezet buikje door wormen. Met het ontwormingsmiddel en de paraffineolie komt het vanzelf wel los... als hij eenmaal gaat, dan gaat 'ie ook echt.

Let er wel op dat je maar een klein beetje olie geeft en geef pas weer wat als hij zijn behoefte heeft gedaan; het moet even rustig zijn werk doen in zijn lichaam.

Vertaald Frans
    O
    Rapporteren

Hoi Kirikiki

Bedankt ;)

Ik weet niet precies wat er hiervoor is gebeurd, maar het lijkt erop dat hij is achtergelaten, omdat hij alleen was of de moeder is verdwenen, ik weet het niet.

Ik hoop dat de boel snel op gang komt. De assistente zei dat ik hem moet masseren en als dat niets uithaalt, moet ik hem vanmiddag even laten zien. Dus ik ga sowieso, om er zeker van te zijn dat alles goed is. Ik ben nogal een zenuwpees als het om mijn katten en hun gezondheid gaat.

Ja, we houden hem hoor, hij is echt een schatje, zwart-wit, en vanochtend heb ik zijn naam bedacht: Ouistiti!

Vertaald Frans
    Kirikiri
    Kirikiri Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Wat goed van je dat je dit doet!

Dit kitten heeft waarschijnlijk alleen maar buiten geleefd, dus hij zal wel flink last hebben van wormen. Wat het poepen betreft, dat komt vanzelf wel goed zodra zijn lichaampje weer helemaal op de rit is.

Ga je hem houden? :)

Vertaald Frans
    O
    Rapporteren

Bedankt Clémence voor je reactie, dat stelt me gerust. Hij is nog zo klein! Hij ziet er echt heel kwetsbaar uit. Ik heb daarnet even gebeld en de assistente zei dat ik zijn onderbuik moet masseren zodat hij zijn behoefte kan doen. Ik heb het geprobeerd, maar het heeft tot nu toe nog niks opgeleverd.

Hij eet gelukkig wel goed en begint al een beetje te spelen (sinds gisteren slaapt hij veel, is hij heel erg bang en piept hij af en toe een beetje, maar niet te veel; ik vind het echt een dapper klein ventje!)

Ze zei ook dat ik hem even moet langsbrengen als zijn ontlasting niet op gang komt.

Vertaald Frans
    ProvetoJuniorConseil
    Provetojuniorconseil Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Geverifieerde expert
    Rapporteren

Hoi,

Klopt, een opgezet buikje bij kittens komt inderdaad vaak door de aanwezigheid van wormen. Wacht even een weekje af om te zien hoe het buikje zich ontwikkelt, maar het is meestal niets om je direct zorgen over te maken. Aarzel niet om je dierenarts weer even te bellen als je ook maar een beetje twijfelt.

Wat betreft het feit dat hij niet poept: dat is waarschijnlijk ook niet direct een noodgeval. Paraffineolie is een prima idee. Als de situatie na een week nog steeds hetzelfde is, kun je het beste even advies vragen aan je dierenarts.

Clémence

Vertaald Frans
  • 67 reacties van 67

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!