Kitten met opgezwollen buikje

O
Ouistiti258 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal,

Gisterochtend, tijdens een zondagse wandeling met mijn man, vonden we een heel klein katje dat zat te huilen langs de kant van de weg.

Nadat we hem hadden gevangen, hebben we hem mee naar huis genomen. Ik heb hem in de wasbak gewassen (hij had vieze pootjes) en toen merkte ik dat hij vlooien had en dat zijn buikje erg opgezet was.

Ik heb hem in de badkamer gezet (omdat ik zelf ook andere katten heb en niet wil dat zij vlooien krijgen), lekker warm in een mandje. De hele dag wilde hij niets eten, dus heb ik de weekendarts gebeld en kon ik gisteravond nog langskomen.

De dierenarts heeft hem onderzocht, gewogen en zijn temperatuur en suikerspiegel gecontroleerd. Daarna kreeg ze hem zover dat hij een beetje a/d-voer (of zoiets) at.

De resultaten: gewicht 704 gram, geschatte leeftijd 6 weken, temperatuur goed, suikerspiegel goed.

Ik heb een ontwormingsmiddel meegekregen dat hij gisteravond rond 19.00 uur heeft gehad, vlak nadat we terugkwamen van de dierenarts.

Daarna heb ik hem weer wat natvoer gegeven en dat at hij goed op; hij is later zelfs uit zichzelf weer van zijn schoteltje gaan eten. Hij heeft gisteren en vanochtend twee keer geplast op de bak.

Maar hij heeft nog steeds niet gepoept (daarom heb ik vanochtend wat paraffineolie door zijn voer gemengd, dat gebruik ik soms ook voor een van mijn andere katten die last heeft van verstopping). Zijn buikje is vanochtend nog steeds dik. Vannacht heb ik op internet zitten zoeken en ik las dat FIP ook een dikke buik kan veroorzaken. De dierenarts zei dat zijn algemene toestand goed is en dat het waarschijnlijk wormen zijn, maar ik flip hem nu wel een beetje sinds ik over FIP heb gelezen...

Hoe lang duurt het volgens jullie voordat de ontworming begint te werken? En voordat zijn buikje minder dik wordt?

Bedankt voor jullie reacties!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

67 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

@Grelox,

Arhrgnnn! Je kunt nooit voorzichtig genoeg zijn, ik had er eigenlijk een patent op moeten aanvragen...

Omdat ik een flinke, nogal kleurrijke vogel heb, heb ik alle speelgoedhengels met veren verbannen om de duiveltjes niet in verzoeking te brengen. Of in ieder geval om ze niet zelf te leren jagen op gevederde beestjes. Dus heb ik die verdomde vederstokjes vervangen door kleine harige beestjes 🐭... Oké, ze maken dan wel geen piepgeluidje.

@Ouistiti,

Behalve als ze nog jong zijn, is het eigenlijk best lastig om katten op een ander voer te krijgen. Hoe ouder ze zijn, hoe wantrouwiger ze worden en ze willen hun vertrouwde brokjes dan echt niet loslaten. Fabrikanten weten dat maar al te goed en ze voorzien de brokjes van een lokstof waarvan ze het recept strikt geheim houden.

Maar het allermoeilijkste om te veranderen is nog wel de eigenaar, als het initiatief niet uit henzelf komt...

Wat speelgoed betreft: laat niet alles de hele tijd rondslingeren. Je moet het verstoppen en maar af en toe tevoorschijn halen; dan is het elke keer weer een nieuwe (her)ontdekking.

Groetjes

Vertaald Frans
    O
    Rapporteren

Geen probleem Greylox ^^ ik kende die hengel met dat piepende muisje nog niet :)

Vertaald Frans
    G
    Greylox Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Greylox is een andere weg ingeslagen met de Kong qua actie; vroeger was hij meer van de hengels en courgettes, ik heb trouwens mijn login aan hem te danken!

En ik ga trouwens auteursrechten opeisen!

Maar even serieus, ik pas me aan. We gaan een (lange) periode tegemoet met kittens die niet goed gespeend zijn, dus de Kickeroo is perfect voor die kleine duiveltjes (en voor onze eigen deugniet Mister die bijna 4 is ^^). Een hengeltje blijft een must, maar een kitten vermaakt zich met werkelijk alles, terwijl een volwassen kat wat "kieskeuriger" kan zijn.

Wat de courgettes betreft: geen verandering. Zodra de ruiperiode begint, voegen we ze weer toe aan het menu ;)

Oh, trouwens, nu we het over hengeltjes hebben: we hebben echt dé must-have voor onze schatjes gevonden: de hengel met de muis die "piep" zegt. We gaven ze al een losse muis met een piepje om zelf mee te spelen en die was al populair, ook al duurde het een maand voordat Mister er niet meer bang voor was... no comment. De versie aan een hengel maakt ze echt helemaal gek!

Genoeg afgedwaald, sorry Ouistiti ;)

Vertaald Frans
    O
    Rapporteren

Katten zijn net als kinderen: die speeltjes vinden ze maar één dag interessant ^^

Wat betreft het voer voor de kat van mijn moeder: spijker op zijn kop! Ze staat op Royal Canin. (Ik heb haar al gezegd dat ze moet overstappen, maar ze zegt dan "ja, maar ze is dit gewend", ze is zo iemand die bang is voor verandering...) En dat terwijl haar kat bij mij thuis gewoon dezelfde brokjes eet als die van mij (ik wil niet dat mijn katten RC eten, dus ze heeft geen keus, maar goed, ik ga haar niet meer proberen te overtuigen).

Die van mij krijgen Purizon en Almo Daily natvoer (ik heb de betere geprobeerd, die natuurlijke varianten met stukjes kip enzo, maar daar moeten ze niks van hebben). Ik heb ze heel lang die rotzooi uit de supermarkt gegeven en ik denk dat ze er te veel aan gewend zijn geraakt.

Ouistiti heeft dus al Purizon met wat water gegeten, dat vindt hij lekker, maar dat a/d natvoer van de dierenarts... dat is voor hem echt de hemel op aarde.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

@ouistiti,

Ik begrijp het, maar als je moeder aan haar kat gehecht is, heeft ze hem vast overgevaccineerd en behandeld tegen vlooien enzo... dus het risico is beperkt (maar ik wed dat ze alleen brokken van de dierenarts geeft en dat is helemaal niet goed... maak je geen zorgen, we adviseren je graag als je dat wilt voor titi).

Doe je best tot zaterdag.

Grelox is wat anders gaan doen met de Kong qua actie, een tijdje terug was hij meer van de hengels en courgettes, daar heb ik trouwens mijn inlognaam aan te danken!

Groetjes

Vertaald Frans
    G
    Rapporteren

met dat speeltje van greylox (die er aandelen in heeft maar dat niet wil zeggen ^^)

Nou jaaa! Helemaal niet waar hoor ^^

Ik verdenk mijn boefjes er trouwens wel van dat ze aandelen hebben in een bekende online dierenwinkel. Ze krijgen het voor elkaar om na een tijdje op een speeltje uitgekeken te raken, maar zodra je precies hetzelfde speeltje in een nieuwe versie tevoorschijn tovert, is het ineens weer helemaal interessant...

Vertaald Frans
    O
    Rapporteren

Hoi Courgette en canne à pêche,

Ik ben het er helemaal mee eens, daarom zit ik ook een beetje met die isolatie voor dit kleintje. Mijn probleem (naast de vlooien) is dat ik de kat van mijn moeder tot zaterdag te logeren heb. En ik wil geen enkel risico nemen met haar gezondheid voor het geval het kleintje iets onder de leden heeft (nou ja, ik denk dat die kans klein is gezien hoe fit hij is, maar voor de zekerheid...). Als de kat van mijn moeder ziek zou worden of erger, zou ze dat niet te boven komen (ze woont alleen en het beestje is haar alles).

Dus ik kan hem pas zaterdagavond uit zijn verblijf laten (morgenochtend probeer ik die spray te vinden waar de dierenarts het over had). Het is zwaar voor hem én voor mij, maar zodra hij piept breng ik tijd met hem door, maak ik hem moe door te spelen, aai ik hem en krijgt hij ook wat kusjes lol

Wat de vlooien betreft: ik heb geen kam, dus die ga ik morgen kopen samen met dat speeltje van greylox (die heeft er vast aandelen in maar wil dat niet toegeven ^^)

Ik hoop dat het goed gaat tot zaterdag, daarna is hij de hele tijd bij ons.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi,

Persoonlijk vind ik het opsluiten in de badkamer vanwege vlooien geen goed idee. Als je zijn "mama" bent, moet hij je het grootste deel van de tijd gewoon zelf kunnen vinden. Ik ben bang dat hij anders leert om te miauwen zodra hij je nodig heeft of iets wil, en dat kan als hij groter wordt best problematisch zijn.

Maak je over die vlooien maar geen zorgen, die vinden hun weg de badkamer uit toch wel zonder problemen en...

Het beste is om hem, zonder middeltjes, op een grote witte handdoek te zetten en hem voorzichtig tegen de haren in te kammen; je ziet ze dan vanzelf "vluchten". Doe dit regelmatig.

Borstel en stofzuig zijn slaapplekjes heel vaak. Zo raakt hij meteen gewend aan het borstelen/kammen en aan het geluid van de stofzuiger (ga hem trouwens absoluut niet stofzuigen om de vlooien te verwijderen, dat werkt niet en je traumatiseert hem alleen maar).

Groetjes

Vertaald Frans
    O
    Rapporteren

Hoi Greylox,

Oké, dus ik roep nu heel hard 'auw'. Ik heb zo'n hengelspeeltje met een veertje eraan, daar is hij helemaal dol op, en een klein rubberen balletje dat een beetje stuitert; dat vindt hij ook leuk maar wel wat minder. Morgen ga ik even naar de dierenwinkel om een Kickeroo te zoeken. Net begon hij ineens tegen mijn benen omhoog te klimmen :) het is echt een ondernemend beestje! Hij sprong trouwens van mijn schoot af terwijl ik op de rand van het bad zat. Hij kwam op zijn rug terecht, ik had geen tijd om te reageren... ik denk dat het wel goed zit omdat hij daarna weer lekker ging spelen, maar het is een behoorlijk felle en dappere kitten!

Oké, dus over anderhalve week ga ik het 'moederen' wat meer loslaten. Tegen die tijd loopt hij overal in huis rond met mijn andere katten en mij, dus ik denk dat hij dan ook minder zal piepen.

Bedankt voor de info, het is niet makkelijk om zomaar voor kattenmama te spelen ^^

Vertaald Frans
    G
    Rapporteren

Hoi,

In de basis: laat hem nooit met je handen spelen, gebruik altijd een speeltje. Krabt of bijt hij je toch? Roep dan heel hard 'Au!' en negeer hem daarna. Blijft hij je toch lastigvallen? Zet hem dan even 5 minuutjes apart in een kamer met een speeltje (dat is geen straf, maar gewoon een manier om hem zonder geweld even af te leiden :) ). Er bestaan speciale speeltjes waar ze zich op kunnen uitleven (je zou bijna gaan denken dat ik commissie krijg op de verkoop, maar dat is echt niet zo ^^), dat zijn de Kong Kickeroo's (deze bestaan voor zowel volwassen katten als kittens).

Tot hij 2 maanden oud is, zou ik zeggen: ja, ga naar hem toe als hij piept, maar daarna moet je hem echt een beetje geduld gaan aanleren.

Niet alle (jonge) katten spinnen. Misschien komt dat later nog (of zelfs veel later), of misschien wel helemaal niet.

Wat betreft knuffelen: kittens willen vooral hun energie kwijt, knuffelen is niet echt hun prioriteit :) . Je kunt hem wel een beetje kriebelen als hij slaapt, maar let er wel op dat je hem niet laat schrikken en doe het alleen af en toe.

Vertaald Frans
  • 50 reacties van 67

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!