Kitten met opgezwollen buikje

O
Ouistiti258 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal,

Gisterochtend, tijdens een zondagse wandeling met mijn man, vonden we een heel klein katje dat zat te huilen langs de kant van de weg.

Nadat we hem hadden gevangen, hebben we hem mee naar huis genomen. Ik heb hem in de wasbak gewassen (hij had vieze pootjes) en toen merkte ik dat hij vlooien had en dat zijn buikje erg opgezet was.

Ik heb hem in de badkamer gezet (omdat ik zelf ook andere katten heb en niet wil dat zij vlooien krijgen), lekker warm in een mandje. De hele dag wilde hij niets eten, dus heb ik de weekendarts gebeld en kon ik gisteravond nog langskomen.

De dierenarts heeft hem onderzocht, gewogen en zijn temperatuur en suikerspiegel gecontroleerd. Daarna kreeg ze hem zover dat hij een beetje a/d-voer (of zoiets) at.

De resultaten: gewicht 704 gram, geschatte leeftijd 6 weken, temperatuur goed, suikerspiegel goed.

Ik heb een ontwormingsmiddel meegekregen dat hij gisteravond rond 19.00 uur heeft gehad, vlak nadat we terugkwamen van de dierenarts.

Daarna heb ik hem weer wat natvoer gegeven en dat at hij goed op; hij is later zelfs uit zichzelf weer van zijn schoteltje gaan eten. Hij heeft gisteren en vanochtend twee keer geplast op de bak.

Maar hij heeft nog steeds niet gepoept (daarom heb ik vanochtend wat paraffineolie door zijn voer gemengd, dat gebruik ik soms ook voor een van mijn andere katten die last heeft van verstopping). Zijn buikje is vanochtend nog steeds dik. Vannacht heb ik op internet zitten zoeken en ik las dat FIP ook een dikke buik kan veroorzaken. De dierenarts zei dat zijn algemene toestand goed is en dat het waarschijnlijk wormen zijn, maar ik flip hem nu wel een beetje sinds ik over FIP heb gelezen...

Hoe lang duurt het volgens jullie voordat de ontworming begint te werken? En voordat zijn buikje minder dik wordt?

Bedankt voor jullie reacties!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

67 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • O
    Rapporteren

Ja, de een past zich sneller aan dan de ander :) ik heb kittens gezien die binnenkwamen en zich meteen helemaal thuis voelden :)) van die echte opportunisten.

En bij m'n jongste duurde het 4,5 jaar voordat ik hem kon knuffelen! Echt een angsthaasje, maar wel heel lief.

Lol, wat die buren betreft: dat ken ik! Mijn katten houden boven de dolle boel (oud huis, krakende vloer) op de meest onmogelijke tijden...

Ik heb het gevoel dat Ouistiti een zelfverzekerde kat gaat worden, maar hij heeft in de basis nog even die bevestiging nodig. Volgens mij wordt het een pittig dondertje :) ik observeer hem al sinds zondag en ik zeg de hele tijd tegen m'n man dat we (de andere katten en wij) echt de sjaak zijn hahaha, hij gaat ons nog flink bezighouden die kleine :)

Ik ben nog nooit zo snel verliefd geworden op een kat, maar echt, hij is heel speciaal! Hij was niet gepland (net als de rest), maar ik ben zo blij dat hij op m'n pad is gekomen.

Vertaald Frans
    G
    Greylox Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Dat is wat onze nieuwe beestjes ons hebben geleerd; ze waren erg bang toen ze hier kwamen en nu, 3,5 jaar later, zijn het nog steeds een beetje angsthaasjes. Je moet gewoon de tijd nemen, de moed niet verliezen, vooruitzien waar dat kan en je best doen :)

Grappig die naam, Ouistiti, zo noem ik ons maatje ook altijd als hij me 's ochtends wakker komt maken om te eten (ik ben een ochtendmens, mijn partner een avondmens ^^): hij maakt dan echt van die kleine aapjesgeluiden. Onze nieuwe onderburen zullen er wel blij mee zijn 😁

Edit: oh, en zorg voor wat hoge verstopplekjes voor de oudste van je katten. Hij zal je dankbaar zijn dat hij zich even kan afzonderen wanneer Ouistiti zijn plekje begint op te eisen en de twee grote katten gaat uitdagen als hij wil spelen (dat zal niet voor meteen zijn, maar de kans is groot dat dat de komende maanden wel gaat gebeuren ;) )

Vertaald Frans
    O
    Rapporteren

Ik ga het zo doen, je hebt gelijk, dat is minder heftig voor hem. Hij is nogal het type 'ik wil wel maar ik durf niet'... dus om te veel stress te voorkomen is dit inderdaad het beste.

Zaterdag begin ik rustig aan; ik wissel ze 's avonds misschien 2 uurtjes van kamer en laat de kleine 's nachts in de badkamer slapen.

Zondagochtend hetzelfde liedje voor een uurtje en daarna zet ik de reismand midden in de woonkamer.

Dat samen met de Feliway gaat wel lukken denk ik. Mijn oudste kat is erg aanhankelijk bij mij en tolereert de jongste wel, maar van een afstandje, terwijl de jongste juist heel speels en vriendelijk is.

Ouistiti wordt snel geholpen, rond de 7 maanden denk ik. Verder is hij behandeld tegen vlooien met Effipro en de grote katten met een ander middel (ik weet de naam even niet meer, het is de eerste keer dat ik het gebruik, ik wilde een pipetje vermijden voor het geval er wat op hun vacht zou blijven zitten en Ouistiti ze zou aflikken). Er zitten nog een paar vlooien op Ouistiti; ik ben er sinds vanmorgen al verstoppertje mee aan het spelen terwijl ik de uithalen en tanden probeer te ontwijken, grrrrr

Vertaald Frans
    G
    Rapporteren

Goed idee van dat huisje. Probeer iets te vinden waar de geur van het kitten aan zit, zodat je volwassen katten hem ook via hun neus kunnen leren kennen.

Dat ze nu even apart zitten is helemaal niet erg, want dat hoort eigenlijk bij de beste manier om katten aan elkaar te introduceren. De beste methode is om ze twee keer per dag van ruimte te "wisselen", zodat elke kat de omgeving en de geuren van de ander leert kennen.

Nu ik erover nadenk, is dat ook het beste wat je kunt doen. Zet de volwassen katten gewoon even in de badkamer terwijl de kleine jullie huis ontdekt. Zijn eigen terrein is nu namelijk alleen zijn huidige kamertje; daarbuiten bevindt hij zich op "vijandelijk gebied". Misschien maakt het hem helemaal niks uit, maar het kan ook dat hij een beetje in paniek raakt. Dat samen met die twee andere katten zou wel eens te veel voor hem kunnen zijn in één keer.

Het idee is dus om de volwassen katten een uurtje of twee op te sluiten, zodat het kitten jullie woning kamer voor kamer kan verkennen. Als je ziet dat hij op zijn gemak is, zet je hem weer in zijn eigen kamer. Laat de volwassen katten weer naar buiten, geef ze een uurtje hun gang en doe dan de introductie. Mocht de kleine daarentegen in paniek raken, dan moet je wat meer tijd nemen om hem het huis te laten ontdekken voordat hij de volwassen katten ontmoet.

Voor de introductie kun je de kleine in een reismandje op de grond zetten, zodat ze elkaar veilig kunnen besnuffelen. Als dat goed gaat: deurtje open. Dat het allemaal katers zijn is volgens mij geen probleem; bij ons in de familie hebben we wel eens zes katers gehad die probleemloos samenleefden (terwijl het tussen de drie poezen... wat lastiger was), zolang de volwassen katers maar gecastreerd zijn.

Vertaald Frans
    O
    Rapporteren

Bedankt Greylox voor al je advies.

Ik ga dan maar de Felifriend-spray aanschaffen.

En vanavond begin ik meteen met de voerbakjes aan beide kanten van de deur, dat is een goed idee. Mijn man zei dat ik ook dat kartonnen huisje met de krabplank van mijn andere katten in de badkamer moet zetten.

Voor de rest zijn mijn katten momenteel erg gefascineerd door die piepgeluidjes uit de badkamer (ze zitten echt achter de deur te luisteren als de kleine huilt).

Hopelijk gaat het allemaal goed, aangezien het alleen maar mannetjes zijn... (mijn 2 andere katten zijn trouwens ook herplaatsers lol, ik lijk wel een magneet voor katers!)

Maar goed, het móét gewoon lukken, hij hoort nu bij de familie.

Vertaald Frans
    G
    Rapporteren

Eerlijk gezegd heb ik van de Feliway-verdamper niet veel gemerkt, maar elke kat is anders, dus het is het proberen waard. De spray voor op de hoeken van meubels vond ik persoonlijk effectiever (ook al is het effect maar tijdelijk).

Je kunt het beste Felifriend-spray kopen: dat moet je op je handen doen (ik waarschuw je alvast: het stinkt!) en dan de flanken aaien van de katten die je aan elkaar gaat voorstellen. Dit product is speciaal ontwikkeld om de acceptatie tussen katten die elkaar niet kennen te vergemakkelijken.

Op basis van mijn ervaring zou ik in deze situatie deze volgorde aanhouden:

1 - Felifriend-spray

2 - Feliway-spray

3 - Feliway-verdamper

Houd er bij de kennismaking rekening mee dat de kleine bang kan zijn en zich wil verstoppen. Probeer dus de plekjes waar hij weg kan kruipen en waar je niet bij kunt, te beperken.

Het wordt een beetje erop of eronder.

Vóór de officiële kennismaking kun je alvast spullen waar de geur van je eigen katten aan zit in de kamer van de kitten leggen, en andersom. Ik raad je ook aan om ze de komende dagen aan weerszijden van de deur van de kittenkamer te voeren. Zo gaan ze elkaars geur met iets positiefs associëren. Het is ook een goede manier om te peilen of ze elkaar makkelijk gaan accepteren of niet. Als een van de katten weigert te eten omdat hij de ander ruikt, dan weet je dat het nog wel eens een lastig verhaal kan worden.

Vertaald Frans
    O
    Rapporteren

Ja, hij vindt het geweldig! Wat moet ik om hem lachen, het is echt een klimmertje :)

Hij is bang voor bepaald speelgoed, maar hij is er toch wel in geïnteresseerd. Ik denk dat de Kickeroo een goede uitlaatklep zal zijn, daar kan hij zich lekker op afreageren. Hij valt mijn handen niet meer zo vaak aan, maar hij klimt wel tegen me op lol

Volgende stap: zaterdagavond de kennismaking met zijn twee "kattenbroers", ik heb zo'n vermoeden dat ze het nog zwaar met hem gaan krijgen.

Ik heb gelezen dat zo'n Feliway-verdamper de sfeer wat kan ontspannen, werkt dat een beetje? Weet jij dat?

Vertaald Frans
    G
    Rapporteren

Ah! In de paal klimmen, dat is echt heerlijk. We hadden een paal van 90 cm gekocht voor onze boeven toen ze nog klein waren en we hebben hem nog steeds, het heeft onze gordijnen gered ^^

Als hij de Kickeroo aan het labeltje rondsleept, is dat al een goed begin ;)

Vertaald Frans
    O
    Rapporteren

Hoi,

Vanmorgen het speeltje van @Greylox gekocht + een kleine krabpaal + een hengeltje met een spin met kraaltjes aan de pootjes. Ouistiti vindt de kickeroo nog een beetje eng en sleept hem voorlopig alleen nog maar mee aan het labeltje :) Maar die krabpaal is echt een groot succes; hij doet zijn naam echt eer aan, die Ouistiti :)

Vertaald Frans
    O
    Rapporteren

Dat van dat speelgoed wist ik helemaal niet, ik laat het hier altijd overal rondslingeren! Nou, dan ga ik morgen zijn hengeltje met die veertjes eraan (dat is op dit moment zijn favoriet) maar eens opbergen. Hij ligt nu lekker te maffen :)

Ja, het is echt niet makkelijk om ze op ander voer te krijgen. Een van mijn katten gaf vroeger aan de lopende band over, tot een dierenarts me aanraadde om graanvrij voer te geven. En inderdaad, sinds de overstap geeft hij bijna nooit meer over.

Vertaald Frans
  • 40 reacties van 67

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!