Kitten met opgezwollen buikje

O
Ouistiti258 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal,

Gisterochtend, tijdens een zondagse wandeling met mijn man, vonden we een heel klein katje dat zat te huilen langs de kant van de weg.

Nadat we hem hadden gevangen, hebben we hem mee naar huis genomen. Ik heb hem in de wasbak gewassen (hij had vieze pootjes) en toen merkte ik dat hij vlooien had en dat zijn buikje erg opgezet was.

Ik heb hem in de badkamer gezet (omdat ik zelf ook andere katten heb en niet wil dat zij vlooien krijgen), lekker warm in een mandje. De hele dag wilde hij niets eten, dus heb ik de weekendarts gebeld en kon ik gisteravond nog langskomen.

De dierenarts heeft hem onderzocht, gewogen en zijn temperatuur en suikerspiegel gecontroleerd. Daarna kreeg ze hem zover dat hij een beetje a/d-voer (of zoiets) at.

De resultaten: gewicht 704 gram, geschatte leeftijd 6 weken, temperatuur goed, suikerspiegel goed.

Ik heb een ontwormingsmiddel meegekregen dat hij gisteravond rond 19.00 uur heeft gehad, vlak nadat we terugkwamen van de dierenarts.

Daarna heb ik hem weer wat natvoer gegeven en dat at hij goed op; hij is later zelfs uit zichzelf weer van zijn schoteltje gaan eten. Hij heeft gisteren en vanochtend twee keer geplast op de bak.

Maar hij heeft nog steeds niet gepoept (daarom heb ik vanochtend wat paraffineolie door zijn voer gemengd, dat gebruik ik soms ook voor een van mijn andere katten die last heeft van verstopping). Zijn buikje is vanochtend nog steeds dik. Vannacht heb ik op internet zitten zoeken en ik las dat FIP ook een dikke buik kan veroorzaken. De dierenarts zei dat zijn algemene toestand goed is en dat het waarschijnlijk wormen zijn, maar ik flip hem nu wel een beetje sinds ik over FIP heb gelezen...

Hoe lang duurt het volgens jullie voordat de ontworming begint te werken? En voordat zijn buikje minder dik wordt?

Bedankt voor jullie reacties!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

67 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • O
    Rapporteren

Hoi!

Ja, ik ben echt blij dat hij zo goed went, hij is echt om te bescheuren...

Mijn grote jongen gaf hem vanmorgen een tik omdat hij op hem afrende en hem een mep tegen zijn achterpoot gaf. Hij kreeg er dus eentje terug, maar het leuke is dat de oudste zijn nagels niet gebruikt; het zijn echt gewoon corrigerende tikjes.

Ouistiti belandde op zijn rug met z'n vier pootjes in de lucht en durfde zich niet meer te verroeren. Daarna liep hij weg als een krab.

Het is zover, hij is sinds gisteravond 24/7 bij ons, behalve tijdens het eten want dan is hij echt onuitstaanbaar!

Oh, hij is ook helemaal niet meer bang voor de Kickeroo, dat is nu zijn aartsvijand voor het leven geworden

😁

Vertaald Frans
    G
    Greylox Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Echt heel goed nieuws! Een kat die hem de nodige manieren bijbrengt en een andere... om te terroriseren. Ouistiti I gaat binnenkort als een koning over zijn domein heersen :D

C&CàP heeft al geantwoord over het voer, ik geef je antwoord over zijn gedrag.

Laat hem maar lekker uitrazen en overal rondrennen, hij valt uiteindelijk vanzelf wel op een vreemde plek in een maffe houding in slaap. Dat is alleen maar goed voor zijn humeur en zijn ontwikkeling. Dacht je dat je een klein duiveltje had? Dit is nog maar het begin ^^.

Zorg er wel voor dat hij niet aan de elektriciteitskabels gaat knagen of op 'onmogelijke' plekken op onderzoek uitgaat (achter de keukenkastjes, onder de bank...)

Vertaald Frans
    O
    Rapporteren

Hoi,

Oké, ik ga de hoeveelheid brokjes een beetje beter doseren, niet te veel en niet te weinig, en gedurende de dag wat bijgeven. Vanmorgen heeft hij goed gegeten en hij piept niet meer! Behalve als hem iets niet lukt (zoals ergens op springen).

Ik doe tussen de middag maar een klein beetje natvoer, omdat hij vanochtend al flink heeft gegeten.

Bedankt ;)

Jij ook een fijne dag!

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Nog even een aanvulling:

Wat betreft de hoeveelheid natvoer per maaltijd: geef hem niet meer dan hij in een paar minuten op kan. Het is het beste om net iets minder te geven dan hij echt op zou kunnen krijgen, zodat hij wel voldaan is maar zich niet volpropt. Zo voorkom je dat hij er na verloop van tijd genoeg van krijgt.

Wissel gerust af met verschillende smaken en merken om te voorkomen dat hij een kieskeurige eter wordt.

En heel belangrijk: laat restjes natvoer die hij niet opheeft niet staan uitdrogen (bewaar alles in de koelkast voor de volgende maaltijd).

Voor de brokjes (ook als hij onbeperkt mag eten) geldt eigenlijk hetzelfde: zet niet in één keer een hele bak voor de hele week neer. Je kunt beter elke dag een beetje bijvullen, want zo kun je ook beter in de gaten houden hoeveel hij precies eet. Vergeet ook niet om de voerbak regelmatig af te wassen, omdat het vet van de brokjes aan de bak blijft plakken en ranzig kan worden.

Fijne dag!

Vertaald Frans
    O
    Rapporteren

Hoi,

Bedankt, ik zal de brokjes morgen onbeperkt voor hem laten staan. Mijn arme schat heeft dus de hele tijd honger, als ik dat geweten had :(

Wat de brokjes betreft: ik geef ze Purizon. Mijn oudste kat verdraagt alleen graanvrij voer, daarvoor moest hij vaak overgeven.

Wat natvoer betreft: Almo Nature Daily kipmousse, dat verdragen ze allemaal goed, ook Ouistiti.

Nogmaals bedankt, ik wist echt niet wat ik moest doen (te veel of te weinig??)

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Voor een kitten mag het eten gewoon onbeperkt zijn. Dat hangt natuurlijk af van de leeftijd, maar vooral ook van hoe actief hij is.

Persoonlijk ben ik meer een voorstander van natvoer dan van brokjes, en dan het liefst graanvrij. Dit vanwege de samenstelling, de verteerbaarheid en de vochtinname. Natuurlijk maakt iedereen zijn eigen afweging op basis van budget, andere katten, enzovoort... Maar geef 'm in ieder geval minstens twee keer per dag natvoer (vaker mag ook als hij het lekker vindt) en laat de hele dag brokjes staan zodat hij kan eten wanneer hij wil.

Stap voor stap leert hij vanzelf wel om te wachten op het moment voor z'n natvoer (dat is veel te lekker voor een kat!)

Groetjes

Vertaald Frans
    O
    Rapporteren

En wat ik nog vergat: wat zijn gedrag betreft, door bij ons te zijn werd hij echt overprikkeld. Hij kon maar niet tot rust komen om even te gaan slapen. Hij komt bij ons op de bank, spint, miauwt, doet lekker gek, kruipt in mijn badjas en blijft maar bewegen zonder dat het hem lukt om rustig te gaan liggen. Daarom heb ik besloten om hem vannacht weer in de badkamer te zetten, zodat hij wat rust kon pakken. Hij heeft twee minuutjes gepiept en daarna hoorde ik niks meer; hij zal wel als een blok in slaap zijn gevallen! Ik denk dat al die nieuwe indrukken en ontdekkingen hem echt hebben uitgeput. Heb ik daar goed aan gedaan? Misschien is het beter om hem steeds iets langer uit de badkamer te laten, bijvoorbeeld 's ochtends twee uurtjes en 's middags vier uur? Zodat het niet te veel prikkels in één keer zijn? Het is niet makkelijk om het goed te doen met zo’n jong kitten; ik heb nog nooit eentje van deze leeftijd gehad die ook nog eens niet goed gespeend is. Ik wil gewoon het beste doen, voor hem én voor ons.

Vertaald Frans
    O
    Rapporteren

Hoi!

Even een update over Ouistiti en zijn introductie ;)

Nadat ik alles volgens het boekje heb gedaan (kamers wisselen, aan speeltjes snuffelen en een kartonnen doos), mocht Ouistiti eerst kennismaken met mijn oudste kat, de baas in huis. Mijn oudste snuffelde aan hem zonder agressie, maar Ouistiti liep als een krab met zijn oortjes naar achteren. Daarna werd hij minder bang en probeerde hij een tik uit te delen. Toen gaf de oudste hem een kleine correctie met een grommetje, zo van: 'jij kleine ukkepuk, ga je me nog lang lastigvallen?' :)

Met de oudste gaat het prima, hij negeert hem en Ouistiti is niet al te bang.

Daarna werd mijn andere kat voorgesteld. Dat is een heel zachtaardig beestje; hij blijft in de buurt van Ouistiti om hem te observeren, deinst achteruit als Ouistiti dichtbij komt en komt weer korterbij als hij wegloopt. Ouistiti deed aan het begin weer even die krabbeweging, maar nu gaat het goed. Bij deze heb ik wat meer twijfels, hij is té lief... en Ouistiti is een echte wervelwind :)

Over het algemeen gaat het tot nu toe prima. Ik had het erger verwacht, maar mijn katten snappen heel goed dat het een baby is en ze zijn geduldig en best tolerant, al denk ik dat mijn oudste hem sneller op zijn plek zal zetten :)))

Ik had een vraagje over het voer: hij heeft ALTIJD honger, het is echt een vreetzak op pootjes. Ik geef hem meerdere kleine porties per dag (tussen de 4 en 5), bestaande uit ofwel natgemaakte brokjes of natvoer (1 tot 2 theelepeltjes). Maar ik heb het idee dat het niet genoeg is, want hij schreeuwt de boel bij elkaar voor eten. Net heb ik hem meer gegeven (het drievoudige van normaal). Toen was het anderhalf uur stil, maar daarna rook hij dat de brokjes van de grote katten op tafel stonden (onbereikbaar voor hem). Toen begon het gekrijs weer (dit keer heb ik niet toegegeven).

Hoeveel gram brokjes en natvoer mag ik hem eigenlijk per dag geven?

Ik ben nu bang dat ik hem of te veel of te weinig voer! Hij bedelt echt enorm, die T-REX van me :)

Bedankt voor jullie reacties, ik ben het spoor even bijster wat betreft het voer.

Vertaald Frans
    G
    Greylox Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik zie in ieder geval dat hij in goede handen is en bedankt dat je er weer eentje van de straat hebt gered :)

Houd ons op de hoogte!

Vertaald Frans
  • 30 reacties van 67

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!