Kitten met opgezwollen buikje

O
Ouistiti258 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal,

Gisterochtend, tijdens een zondagse wandeling met mijn man, vonden we een heel klein katje dat zat te huilen langs de kant van de weg.

Nadat we hem hadden gevangen, hebben we hem mee naar huis genomen. Ik heb hem in de wasbak gewassen (hij had vieze pootjes) en toen merkte ik dat hij vlooien had en dat zijn buikje erg opgezet was.

Ik heb hem in de badkamer gezet (omdat ik zelf ook andere katten heb en niet wil dat zij vlooien krijgen), lekker warm in een mandje. De hele dag wilde hij niets eten, dus heb ik de weekendarts gebeld en kon ik gisteravond nog langskomen.

De dierenarts heeft hem onderzocht, gewogen en zijn temperatuur en suikerspiegel gecontroleerd. Daarna kreeg ze hem zover dat hij een beetje a/d-voer (of zoiets) at.

De resultaten: gewicht 704 gram, geschatte leeftijd 6 weken, temperatuur goed, suikerspiegel goed.

Ik heb een ontwormingsmiddel meegekregen dat hij gisteravond rond 19.00 uur heeft gehad, vlak nadat we terugkwamen van de dierenarts.

Daarna heb ik hem weer wat natvoer gegeven en dat at hij goed op; hij is later zelfs uit zichzelf weer van zijn schoteltje gaan eten. Hij heeft gisteren en vanochtend twee keer geplast op de bak.

Maar hij heeft nog steeds niet gepoept (daarom heb ik vanochtend wat paraffineolie door zijn voer gemengd, dat gebruik ik soms ook voor een van mijn andere katten die last heeft van verstopping). Zijn buikje is vanochtend nog steeds dik. Vannacht heb ik op internet zitten zoeken en ik las dat FIP ook een dikke buik kan veroorzaken. De dierenarts zei dat zijn algemene toestand goed is en dat het waarschijnlijk wormen zijn, maar ik flip hem nu wel een beetje sinds ik over FIP heb gelezen...

Hoe lang duurt het volgens jullie voordat de ontworming begint te werken? En voordat zijn buikje minder dik wordt?

Bedankt voor jullie reacties!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

67 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

@Grelox,

Ik begrijp het, uiteindelijk geven ze toe uit angst... niet echt ideaal.

Ik had hetzelfde probleem met de vervoersmandjes. Dat is logisch, want we zetten ze erin om ze uit hun vertrouwde omgeving te halen, en daar houden ze niet van.

Ik ben begonnen met een maandelijkse weegbeurt: ik zet ze in het mandje, weeg ze met een kofferweegschaal en zodra ik de kat er weer uitlaat, geef ik hem een snoepje (gedroogd vlees).

Daarna laat ik het mandje de rest van de middag gewoon staan, zodat ze erin kunnen spelen of slapen.

Tegenwoordig hebben ze echt geen enkel probleem meer met dat mandje, ook al gaan we soms weg met de auto en zo... Het is niet in twee dagen gelukt, maar door te blijven oefenen hebben ze na verloop van tijd hun angst overwonnen.

Groetjes

Vertaald Frans
    O
    Rapporteren

Hoi!

Mijn middelste kat is net als die van jou @Greylox, een echte aal als het om ons gaat, maar bij de dierenarts verroert hij geen vin!

Wat die medicijnen betreft zijn ze ontzettend slim, ze hebben het meteen door als je ze probeert te foppen... Bij hem doe ik hetzelfde als jij, ik klem hem tussen mijn benen, maar hij stribbelt tegen als een bezetene... echt een drama.

Kun je hun nagels dus ook niet knippen? Bij die van mij is dat echt onmogelijk.

Vertaald Frans
    G
    Greylox Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

@Grelox, Je moet de tablet fijnstampen en mengen door natvoer dat ze normaal niet krijgen. Daarom is het juist handig om geen moeilijke eter te hebben door regelmatig van merk of smaak te wisselen. Het helpt ook om ze een halve dag te laten vasten voor de ontwormingskuur en af te sluiten met een klein beetje voer zonder medicijn, dat wat lekkerder smaakt 😛 Kun je je katten niet gewoon oppakken? Groetjes
    Bij onze loulou werkt er niets meer. Voor zijn zusje zien we het wel bij de volgende dosis. Dat rundergehakt is voor hen juist heel ongebruikelijk en ze zijn er dol op.

En nee, we kunnen ze echt niet in onze armen nemen. De 'Miss' is nog wel een beetje te doen, want zij laat zich oppakken als ze ziet dat ze geen keus heeft. Bij 'Mister' is dat echt uitgesloten. Je moet hem ergens op de grond klemzetten, over hem heen gaan zitten en hem dan zijn medicijn geven. Maar zodra hij vastzit, wordt hij gelukkig helemaal mak; hij probeert dan niet te bijten of te krabben.

Het voordeel is dat ze de neiging hebben om alles maar te laten gebeuren als ze bang zijn. Zo krijgen we ze ook in hun reismandje voor de dierenarts, en bij de dierenarts zelf laten ze ook alles gewoon over zich heen komen.

Vertaald Frans
    O
    Rapporteren

Het is waar dat ik het hem had kunnen geven zonder mijn vingers te riskeren! Hij eet echt alles zonder problemen, zolang het maar eetbaar is :)

De plek bij mijn nagel waar hij heeft gebeten is een beetje dik, maar ik heb het schoongemaakt met Betadine

Verder heb ik nog twee geweldige en spannende nieuwe speeltjes: de verpakking van een pakje zakdoekjes en een propje papier 😁😁

Hij is net een eeuwigheid bezig geweest met die verpakking :))

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

@Grelox,

Je moet het tabletje fijnstampen en door wat natvoer mengen dat ze normaal niet krijgen. Daarom is het juist handig om geen kieskeurige kat te hebben en regelmatig van smaak of merk te wisselen.

En laat ze ook gerust een halve dag vasten voor de ontwormingsbeurt en eindig met een klein beetje voer zonder het middel, gewoon voor de lekkere smaak 😛

Kun je je katten niet gewoon optillen?

Groetjes

Vertaald Frans
    G
    Rapporteren

Voor het ontwormen hebben we onze beestjes gefopt door het in wat rundergehakt te stoppen... De eerste jaren werkte dat prima (nu is het echt een worsteling, want ze zijn ook nog eens angstig en laten zich niet meer optillen).

Pas goed op met bijtwonden, die gaan heel snel ontsteken. Als je vinger dik is, moet je zo snel mogelijk contact opnemen met de huisarts.

Vertaald Frans
    O
    Rapporteren

@Greylox,

Ik ben voor deze keer echt blij met m'n grote, dat gaat zeker helpen om die Ouistiti een beetje in het gareel te houden!

Gisteren beet hij me tot bloedens toe toen ik hem z’n tweede ontwormingskuur gaf (vinger in z’n bek en toen beet hij echt heel erg hard). Ik had niet verwacht dat hij zoveel kracht zou hebben!

@Courgette et canne à pêche,

Ik zal eens kijken of ze zulke kleine muisjes bij Zooplus hebben als ik weer brokken en natvoer bestel (ik had er een keer eentje met een geurtje erin gekocht, maar die was van stof en schuim en daar zitten nu al gaten in). Anders heb ik nog die kleine valeriaankussentjes, daar worden ze echt helemaal stapelgek van.

Vertaald Frans
    G
    Rapporteren

Onze beestjes hebben ook van diezelfde soort ballen gehad, maar ze raakten erop uitgekeken. Een muis-variant... dat zou wel eens kunnen werken (en het is weer eens wat anders dan dat gepiep, daar word je op den duur wel een beetje simpel van ^^)

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi!

Zonder reclame te maken ofzo, maar de absolute must-have qua speeltjes (waar ze zelf mee kunnen spelen) voor een van mijn katten zijn een soort pluche muisjes. Het lijfje is van plastic en is prima bestand tegen nagels en tanden. Maar wat ze echt geweldig maakt, is dat er een klein balletje binnenin zit dat geluid maakt (geen gepiep hoor).

Er liggen er waarschijnlijk wel een stuk of tien onder de koelkast en net zoveel onder de (lage) bank. Doordat hij ze alle kanten op mept, raakt mijn "bolle" (dat is zijn bijnaam) ze uiteindelijk kwijt omdat zijn pootjes te kort zijn. Af en toe vis ik ze er weer onderuit en ik heb altijd een voorraadje (goed verstopt) achter de hand.

Ik vind ze meestal bij La Truffe (een Franse winkel). Ik heb een foto toegevoegd voor de liefhebbers 🤑

Groetjes

Vertaald Frans
    G
    Rapporteren

👍

Wat die grote van je doet is echt perfect. Dat is precies wat er moet gebeuren, je had het je niet beter kunnen wensen.

Over die Kong had ik al geen twijfels. Waar het bij een volwassen hond misschien niet werkt, is het bij die kleintjes een gegarandeerd succes! Een tip: haal dat kleine witte lintje eraf, het dient niet echt een doel en er is een risico op inslikken.

Vertaald Frans
  • 20 reacties van 67

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!