Kitten blaast naar mijn hond

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal!

We komen even advies bij jullie vragen om deze nogal heftige situatie beter te begrijpen...

We hebben net een klein vrouwtje van 2 maanden oud in huis genomen. Ze is bij mijn ouders geboren en komt uit een lijn van al 4 generaties! De katten daar zijn altijd schatjes geweest en heel sociaal.

Ze is er nu 4 dagen :) Ze is heel lief tegen mij en mijn vriendin, ze spint, speelt, eet goed en is zindelijk!

Het probleem is onze hond, een Berner Sennen van zo'n 56 kg, maar het is echt een goedzak die perfect luistert! Als hij de kitten ziet, houden we hem rustig met 'af' en 'blijf'. Hij begint dan te piepen en wil eigenlijk maar één ding: zijn nieuwe vriendinnetje opzoeken :) Maar zij blaast naar hem zodra de hond haar alleen maar aankijkt! Op dat moment pakken we haar op om haar gerust te stellen.

Een paar keer per dag laten we ze even bij elkaar en dat ging steeds beter. Ze kon de stilzittende hond tot op 50 cm naderen zonder te blazen!

Na 3 dagen lukte het zelfs om haar zonder veel moeite vlakbij de hond te laten spelen, tot het moment dat ze ineens naar zijn snuit begon te blazen, gevolgd door felle uithalen met haar pootjes. Vandaag, op de 4e dag, zoekt ze hem zelf op. De hond reageert minder bruusk en negeert haar bijna, maar de kitten blaast steeds vaker terwijl ze juist naar hem toe gaat! Dat vinden we best heftig en verontrustend...

Nu vragen we ons af hoe we dit moeten aanpakken... ook al is er vooruitgang en komt ze dichtbij hem, haar reacties naar hem toe zijn feller dan in het begin.

Hoe kunnen we het beste op de kitten reageren tijdens deze lastige momenten?

Alvast bedankt!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

32 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • ?
    Rapporteren

Hoi! Nou, dat is dan toch een klein beetje vooruitgang!

Ha, daar moet je echt nooit mee spelen lol, dat is echt vragen om problemen... Je kunt het beste altijd vermijden om met je handen of voeten te spelen, zelfs onder het dekbed. Anders went de kat eraan en doet hij straks hetzelfde maar dan zonder de bescherming van het dekbed, wat natuurlijk nog veel meer pijn doet... De kitten was hartstikke enthousiast, dus voor hem was het een heel normaal spelletje, omdat je vriendin hem waarschijnlijk ook uitdaagde met haar voeten (dat gebeurt vaak hoor, ik heb zelf ook die fout gemaakt maar ik had het al snel door).

Dus geen spelletjes met je handen en voeten, alleen met speeltjes :)

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi!

Een nieuwe update sinds gisteren naar aanleiding van jullie advies!

Hij komt steeds dichterbij. Zij doet vooral een hoge rug en valt zijn pootjes aan, of toch niet echt? De tikken met haar pootjes lijken niet zo hard, maar ze blaast en sist nog steeds!

En het nieuwste: sinds gisteravond is ze begonnen mijn vriendin aan te vallen in bed. Het begon als spelletje (voeten onder het dekbed), maar toen vloog ze ineens razendsnel op het gezicht van mijn vriendin af, haalde ze uit met haar poot en blies ze naar haar. Vandaag heeft ze weer een keer naar haar geblazen en haar twee keer in haar benen gevlogen!

Bij mij is er niks aan de hand...

Wat denken jullie ervan?

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Dat is heel normaal hoor, dat komt omdat hij bang is. Je moet hem gewoon de tijd geven om aan de omgeving te wennen en zijn toekomstige maatje te leren kennen. Mijn ouders hebben een Coton de Tuléar en hebben net een jong poesje van twee maanden dat precies dezelfde reactie had als jouw kitten. Het duurde twee weken voordat ze stopte met blazen en eindelijk van de bank af kwam zonder "bang" te zijn voor de hond. Ik heb zelf een kitten van anderhalve maand en dat is precies hetzelfde: als ik hem meeneem naar mijn ouders, blaast en spuugt hij en geeft hij de hond meppen met zijn pootjes. Daarom laten we hem gewoon op de grond terwijl we er zelf bij blijven, en laten we de hond dichterbij komen zodat hij kan wennen. Het is allemaal een kwestie van tijd!! =)

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Geen dank, ik hoop dat het snel goedkomt voor je, maar meestal duurt het wel een goede week of zelfs langer voordat het vertrouwen er echt is :)

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ik weet er misschien niet alles van, maar persoonlijk denk ik niet dat het voor het kittentje kritiek wordt, maar eerder dat je hond zijn geduld verliest... Blijf beide schatjes in ieder geval goed in de gaten houden.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren
    Bedankt voor je antwoord! We gaan kijken hoe het gaat met jouw methode! En als de situatie kritiek is, moeten we het kitten dan weghalen en geruststellen door te aaien of door hem juist te negeren?
    Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ze is niet echt agressief hoor, ze is er pas net, geef haar gewoon de tijd... Het introduceren van een kitten kan een paar dagen of zelfs weken duren. Tot die tijd kun je beter niet te veel tussenbeide komen, tenzij je echt ziet dat het uit de hand loopt, maar met de tijd komt het wel goed. Ze zal niet echt ver gaan in haar agressie; ze doet nu zo omdat alles nieuw voor haar is en ze is eerder bang dan dat ze echt agressief wil zijn.

Hoe je moet reageren? Alleen als het echt nodig is, en dan gewoon door de kat rustig op te pakken en ergens anders neer te zetten.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ja, het lijkt er inderdaad op dat de nagels uitstaan wanneer het kitten blaast en uithaalt naar de hond, terwijl hij verder niet reageert behalve door zijn kop weg te trekken. Hij zou in deze situatie zelfs nog steeds naar haar toe willen gaan.

Moeten we hem zijn gang laten gaan en dichterbij laten komen, ook al is het kitten agressief?

Als ze zo agressief doet, moeten we haar dan laten begaan om te zien hoever ze gaat? Op welk moment moeten we ingrijpen en hoe?

Nogmaals bedankt voor jullie reacties

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ja, je weet hoe dat gaat, zo spelen kittens nou eenmaal! Slaat hij met z'n nagels uit? Je moet ze natuurlijk altijd goed in de gaten houden, maar als je de kitten tegenhoudt om de hond een beetje 'af te tasten', zullen ze nooit echt goed met elkaar overweg kunnen. Het contact en het vertrouwen moet van beide kanten groeien.

Vertaald Frans
  • 30 reacties van 32

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!