Kitten blaast naar mijn hond

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal!

We komen even advies bij jullie vragen om deze nogal heftige situatie beter te begrijpen...

We hebben net een klein vrouwtje van 2 maanden oud in huis genomen. Ze is bij mijn ouders geboren en komt uit een lijn van al 4 generaties! De katten daar zijn altijd schatjes geweest en heel sociaal.

Ze is er nu 4 dagen :) Ze is heel lief tegen mij en mijn vriendin, ze spint, speelt, eet goed en is zindelijk!

Het probleem is onze hond, een Berner Sennen van zo'n 56 kg, maar het is echt een goedzak die perfect luistert! Als hij de kitten ziet, houden we hem rustig met 'af' en 'blijf'. Hij begint dan te piepen en wil eigenlijk maar één ding: zijn nieuwe vriendinnetje opzoeken :) Maar zij blaast naar hem zodra de hond haar alleen maar aankijkt! Op dat moment pakken we haar op om haar gerust te stellen.

Een paar keer per dag laten we ze even bij elkaar en dat ging steeds beter. Ze kon de stilzittende hond tot op 50 cm naderen zonder te blazen!

Na 3 dagen lukte het zelfs om haar zonder veel moeite vlakbij de hond te laten spelen, tot het moment dat ze ineens naar zijn snuit begon te blazen, gevolgd door felle uithalen met haar pootjes. Vandaag, op de 4e dag, zoekt ze hem zelf op. De hond reageert minder bruusk en negeert haar bijna, maar de kitten blaast steeds vaker terwijl ze juist naar hem toe gaat! Dat vinden we best heftig en verontrustend...

Nu vragen we ons af hoe we dit moeten aanpakken... ook al is er vooruitgang en komt ze dichtbij hem, haar reacties naar hem toe zijn feller dan in het begin.

Hoe kunnen we het beste op de kitten reageren tijdens deze lastige momenten?

Alvast bedankt!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

32 antwoorden
Sorteren op:
  • ?
    Rapporteren

Er zijn ook andere methodes hoor, simpelweg negeren werkt hartstikke goed :) Je negeert de kat en trekt je hand weg, desnoods loop je zelfs even weg. Alleen zijn sommige katten nogal volhardend en blijven ze je achtervolgen om in je voeten te bijten lol. Ik heb dat zelf ook meegemaakt met Kiara, vandaar dat ik die 'TSSS' eraan heb toegevoegd; dat maakte echt het verschil. Maar goed, als jouw methode voor jou goed voelt, waarom ook niet ^^ Dierenartsen adviseren ook niet altijd de juiste dingen, zoals het oppakken bij het nekvel, de neus van de kat in de plas duwen als hij het ernaast heeft gedaan, en noem maar op...

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren
    Ik heb jouw techniek met dat 'tsss'-geluid geprobeerd, maar het werkt niet. De dierenarts gaf me die tip om hem duidelijk te maken dat hij best mag spelen zolang hij zijn nagels niet gebruikt, maar dat het klaar is zodra hij ze uitsteekt of te hard bijt.
    Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Heb je het kitten in het begin in je armen genomen en hem aan de hond laten snuffelen? Bij mij hielp dat goed en zo is het bij ons ook gegaan: mijn zus hield het kitten in haar armen en liet hem heel voorzichtig aan mijn hond snuffelen. Hij begon hem zelfs te likken en dat hebben we een paar dagen zo gedaan. Mijn hond is namelijk nogal een druktemaker en op die manier werkte het prima. Heeft de kat trouwens al eerder honden gezien? Want dat helpt ook enorm.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Natuurlijk betekent het niet dat omdat mijn tante dit heeft meegemaakt (ze gebruikte het trouwens ook maar heel zelden), dat bij jou hetzelfde zal gebeuren. Met mijn eigen poezen weet ik alles van die sterke karaktertjes en het urenlange spelen in het appartement... Verder oordeel ik echt niet over je hoor, je moet natuurlijk helemaal zelf weten wat je doet.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Uiteindelijk hangt alles af van het karakter van de kat en hoe je het precies gebruikt. Dat je tante een nare ervaring heeft gehad met haar kat, betekent niet dat mij hetzelfde overkomt. Ik volg het advies van de dierenarts op, want mijn kat heeft een heel sterk karakter.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hij mag best met m'n handen of voeten spelen, maar als het te ver gaat, accepteer ik het niet. Dus ja, ik laat hem dan merken dat het niet mag en dat werkt hartstikke goed. Die plantenspuit heb ik pas drie keer hoeven gebruiken; ik haal hem echt niet bij elke beet meteen tevoorschijn ;).

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Pooline, ik begrijp je aanpak niet zo goed... Je moedigt je kat aan om met je handen en voeten te spelen, en als hij naar jouw idee te agressief wordt (want ik betwijfel of hij dat zelf als agressief ervaart), straf je hem? Hij volgt alleen maar de aanwijzingen die je hem geeft... "Leuk, een bewegende hand of voet, we kunnen spelen!" En dan mag het eerst ook nog eens, maar zodra het te ver gaat, wordt hij ineens natgespoten... Dat is nogal tegenstrijdig gedrag. Nou ja, iedereen moet natuurlijk zelf weten hoe ze met hun dieren omgaan, maar eigenlijk moet je inzien dat jíj hem uitlokt om te spelen. Hij bijt of krabt je echt niet voor zijn plezier. Besef ook dat een kat bang kan worden voor zijn baasje. Dat is bij mijn tante gebeurd, die ook de plantenspuit-methode gebruikte. Ook al deed ze het niet vaak, ze kan haar kat nu helemaal niet meer benaderen.

Ik heb er zelf voor gekozen om niet met handen en voeten te spelen; handen zijn alleen bedoeld om mee te aaien.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Als hij naar de hond toe gaat, is dat een goed teken!! Dan valt het met de angst blijkbaar wel mee. Het is gewoon een kwestie van wennen. Normaal gesproken trekken ze hun nagels in als ze een tikje uitdelen. Als hij je hond echt pijn doet, laat die dat zelf wel merken.

Dat hij naar je vrouw blaast, is daarentegen wel vreemd. Heeft ze niet per ongeluk op zijn poot of staart gestaan? Vanmorgen stond ik per ongeluk op mijn kat en toen ik hem daarna wilde knuffelen om hem gerust te stellen, schrok hij van me. Hij blies en tufte naar me met een bolle rug.

Je moet hem trouwens wel leren om niet naar je gezicht te vliegen, want dat kan gevaarlijk voor je zijn. Ik speel zelf veel met mijn handen en voeten met die van mij, maar het fijne is dat hij zijn nagels intrekt zodra hij bij m'n gezicht in de buurt komt. Als hij te hardhandig wordt, geef ik hem een klein tikje op z'n billen en als hij dan nog doorgaat, krijgt hij een pufje uit de plantenspuit en hup, weg is-ie.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ja, ik wacht de nieuwtjes af. Verder moet je weten dat er een enorm verschil is tussen een kat die wil vechten en een kat die wil spelen, al zie je dat verschil niet altijd met het blote oog als je niet weet hoe een kat echt vecht. We denken vaak meteen dat ze vechten, want katten spelen nu eenmaal door te stoeien, zo gaat dat nu eenmaal :) Maar meestal doen ze alsof ze bijten (bij mijn eigen poezen heb ik mijn hand er weleens tussen gestoken om te checken) en ze gebruiken hun nagels ook niet echt. Mijn poezen boksen soms tegen elkaar, maar ik kan je verzekeren dat het puur spel is :)

https://www.youtube.com/watch?v=8Rk47f1zoSQ&feature=youtu.be

In deze video zijn ze aan het boksen, maar ze spelen hoor :) Daarna tref ik ze zo aan: https://www.youtube.com/watch?v=s5rL8NzpcjU&feature=youtu.be

Je kunt ook filmpjes zoeken van honden en katten die met elkaar stoeien :) Geloof me, een kat die echt wil vechten maakt een hoop herrie... Bij mij in de straat is er eentje die vaak vecht en dat hoor je ontzettend goed, zelfs met de ramen met dubbel glas dicht...

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Inderdaad, ik had de edit niet gezien!

We houden je op de hoogte van hoe het verder gaat, hartstikke bedankt

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 32

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!