Katten en pinda's

R
Ragnar Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi, ik heb een klein vraagje. Mijn kat heeft laatst een gebrande pinda gestolen. Ik heb hem toen meteen afgepakt. De volgende dag deed hij het weer, en omdat hij er zo leuk mee aan het spelen was, heb ik er eentje onder de kraan afgespoeld om het zout eraf te halen en hem er daarna mee laten spelen. Zo steelt hij geen andere pinda's meer, want hij is nu helemaal blij met zijn eigen pinda.

Maar nu bedenk ik me ineens: is het eigenlijk gevaarlijk voor hem als hij er 1 of 2 per dag eet? Ik weet dat er bepaalde dingen zijn die echt giftig zijn voor katten, maar horen gebrande pinda's ook in dat rijtje thuis? Ik begrijp natuurlijk dat zout slecht is, maar kan ik hem er af en toe eentje geven als ik ze eerst goed afspoel?

Alvast bedankt!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

8 antwoorden
Sorteren op:
  • S
    Sherred Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Dit voer staat bij de ASPCA niet geregistreerd als schadelijk voor katten.

Vertaald Frans
    Lamèremichelle
    Lamèremichelle Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Even een kwestie van perspectief;

Het zou niet in ons opkomen om onszelf te trakteren op een rauwe muis als tussendoortje, maar toch... dat pinda's allergeen zijn voor mensen, lijkt me totaal niet relevant.

Ik zeg het ook maar gewoon.

Vertaald Frans
    R
    Rapporteren

Nou, de dierenarts ziet er geen risico in, behalve het zout natuurlijk. Ze heeft er geen bezwaar tegen, zolang het maar bij maximaal 1 à 2 per dag blijft.

Ik ga ze toch maar verstoppen, voor de zekerheid. :)

@Auli75, ja, hij krijgt af en toe wel een klein snoepje. Het is gewoon dat hij deze keer die pinda's zag (die hebben we normaal nooit in huis) en dat vond hij wel grappig. :)

Ik denk dat je wel moet uitkijken met allergenen ^^.....

Eerst peper, nu pinda's... Wat een kat heb jij zeg xD

Als ik zeg dat hij schattig, knap en lief is, maar ook compleet gestoord, gelooft niemand me. 😁

Vertaald Frans
    Love Animaux 19
    Love animaux 19 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Volgens mij moet je wel even oppassen vanwege de allergenen ^^.....

Eerst peper, nu pinda's...... Je hebt echt een bijzondere kat xD

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Misschien zijn die snoepjes in de vorm van kleine balletjes een goed alternatief? Ik heb er zulke bij mijn dierenarts gekocht voor een heel redelijke prijs vind ik, en het is volkomen veilig..

En ook al krijg ik hier misschien kritiek op, voor mij is het het simpelst: mijn kat mag gewoon niets jatten en dat weet ze dondersgoed, en ik ruim alles netjes op als ik geen oogje in het zeil houd.

Vertaald Frans
    Aurore Boréale
    Aurore boréale Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik zou zelf eerder bang zijn dat hij het tijdens het spelen inslikt en erin stikt, net als bij kinderen. Ik denk niet dat het een goed idee is om het bij hem te laten.

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi!

Ik bel zelf ook nogal snel de dierenarts, maar goed, dat bewijst alleen maar dat we ons zorgen maken om het welzijn van onze pluizenbollen en het beste voor ze willen, toch? Ik denk dat dierenartsen dat liever hebben dan mensen die het niets kan schelen en hun dier pas eens in de zoveel tijd meenemen op consult. Maar goed...

Persoonlijk zou ik mijn kat geen pinda's geven... alleen al vanwege de allergieën die we bij mensen al zien.

Aangezien het al een paar dagen geleden is gebeurd, heb je sindsdien "problemen" bij je kat gemerkt? Wanneer een kat iets eet wat slecht voor hem is, zijn de symptomen vaak hetzelfde: braken, lusteloosheid, niet willen eten of drinken, en niet zoals gewoonlijk naar de kattenbak gaan. Ik ben geen dierenarts, maar als de vriendin van Howtocat geen problemen heeft gehad met haar kat en jij merkt aan jouw kant ook niets, dan denk ik dat het wel losloopt :) Zeker omdat bij het eten van een "verboden" product de symptomen meestal wel in de uren daarna merkbaar zijn.

Je kunt altijd je dierenarts even bellen om te vragen of je dit af en toe aan je kat mag geven, zodat je gerustgesteld bent. Dan kun je weer even opgelucht ademhalen en weet je waar je aan toe bent.

Vertaald Frans
    R
    Rapporteren

Ja, dat is waar, ik kan de dierenarts ook nog wel even lastigvallen. Ik wacht nog even tot maandag af of ik nog andere reacties krijg. Alhoewel, als je vriendin het zonder problemen geeft, hoef ik me eigenlijk nergens zorgen om te maken. :)

Mijn dierenarts is echt superaardig, dus ik vind het een beetje vervelend om haar voor zoiets kleins te storen. Maar goed, in het ergste geval een leugentje om bestwil zodat ik niet voor gek sta; het is niet helemaal netjes, maar het kan geen kwaad. 😁

Bedankt! :)

Vertaald Frans
  • 8 reacties van 8

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!