Hoi,
Mijn kater van 5 maanden wordt over een paar maanden gecastreerd.
Ik zit alleen met een probleempje: we wonen in een woonhuis en ik heb een hond die buiten leeft (geen commentaar daarover graag, dat is het punt niet). Mijn kat leeft juist binnen. Om ze vanaf het begin aan elkaar te laten wennen, heb ik de kat vaak mee naar buiten genomen (aan een lijntje) zodat ze kennis konden maken. Het probleem is dat hij nu constant miauwt en zodra de deur opengaat, hij naar buiten sjeest (niet eens voor de hond) om in de tuin te spelen. Ik merk dat hij echt alleen naar buiten gaat om te spelen.
Ik ben alleen bang dat hij wegloopt. Hij is gewend om binnen te zijn, maar sinds kort miauwt hij aan één stuk door en wil hij naar buiten. Zelfs als ik hem elke dag een half uurtje aan de lijn mee naar buiten neem, blijft hij miauwen. En als hij eenmaal buiten is, is hij alleen maar aan het ontdekken en komt hij niet tot rust (hij eet niet, slaapt niet, hij wil echt alleen maar spelen).
Hoe zorg ik dat hij hiermee stopt?
Moet ik hem buiten laten leven? Zal ik een kattenluikje in de deur zetten zodat hij zelf kan bepalen wanneer hij naar binnen of buiten gaat?
Zal de castratie dit stoppen? Ik weet dat castratie het karakter van een kat niet echt verandert.
Zou ik een systeem zoals een onzichtbare omheining (zoals een anti-ontsnappingshalsband) kunnen gebruiken?