Kat: stem kwijt??

O
Ode7 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi, mijn kat is zijn stem kwijt... afgezien daarvan eet hij gewoon, lijkt hij fit en vraagt hij zoals gewoonlijk om naar buiten te gaan, enz...

Dat hij zijn stem kwijt is, is vorig jaar al een paar keer gebeurd. De eerste keer ben ik naar de dierenarts gegaan die zei: "alles is prima, hij is kerngezond", en uiteindelijk kwam zijn stem geleidelijk weer terug. De tweede keer ben ik dus niet gegaan en na 1 à 2 weken was zijn stem er weer... En nu is het weer raak! Sinds 4 dagen is hij zijn stem helemaal kwijt; hij doet zijn bek open maar er komt niets uit. Als hij probeert te forceren, hoor je alleen een heel zacht, schor geluidje.

Ter info: hij is bijna 10 jaar oud.

Heeft iemand hier ook ervaring mee? Wat denken jullie ervan? Ik sta echt voor een raadsel.

🤪

Bedankt.

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

4 antwoorden
Sorteren op:
  • M
    Mothercat Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Mijn eerste kat, die in 2015 op de leeftijd van 18,5 jaar is overleden, werd de laatste 6 maanden van zijn leven behandeld voor hyperthyreoïdie (een te snel werkende schildklier), tot aan zijn overlijden door uremie. Na 2 of 3 maanden behandeling voor die schildklier viel zijn stem weg, waardoor hij aan het einde van zijn leven alleen nog maar heel zachtjes en gedempt kon miauwen... Volgens de dierenarts kwam dit stemverlies niet door de schildklieraandoening of de hormoonbehandeling...

Feit blijft dat ik de algemene toestand van mijn kat vanaf het begin van de behandeling vreselijk zag verslechteren, en het verlies van zijn stem was een van de meest verdrietige dingen om te zien.

Ik mis zijn stem nog steeds vreselijk.

Vertaald Frans
    O
    Rapporteren

Hoi, bedankt voor je reactie @Howcat.

Ik heb gisteravond de dierenarts gebeld en hij wil het inderdaad voorlopig even aankijken, maar hij denkt eerder aan een keelontsteking... Ik heb een dosis ontstekingsremmers gegeven (op advies van de dierenarts) en vanochtend gaat het al een stuk beter. De stem is nog wat schor, maar we horen hem tenminste weer lol :)

Even afwachten hoe het verder gaat.

Nogmaals bedankt.

Vertaald Frans
    O
    Rapporteren

Hoi Emeline, super bedankt voor je reactie.

Inderdaad heb ik verder geen andere symptomen gezien behalve zijn stem, al slikt hij af en toe wel 3 of 4 keer achter elkaar. Ik ga er dus vanuit dat het hem wel dwarszit... Maar geen snotneus, geen last van zijn ogen, hij niest niet en is niet lusteloos... enz. Op een gegeven moment vroeg ik me zelfs af of er misschien schimmels bestaan die de stembanden kunnen aantasten...

Wat ik wel vreemd vind, is dat dit nu al de derde keer in een jaar is... Zou dat betekenen dat hij elke keer een keelontsteking oploopt? In de 9 jaar daarvoor heeft hij dit nooit gehad... Wat de niesziekte betreft, dat heeft hij ongeveer 5 jaar geleden gehad, maar omdat hij gevaccineerd was, viel het wel mee en was hij er snel weer vanaf... Zou dat stemverlies een kleine terugval van de niesziekte kunnen zijn?

Ik ga sowieso een afspraak maken bij de dierenarts als er vanavond geen verbetering is...

Nogmaals bedankt!

Vertaald Frans
    ProvetoJuniorConseil
    Provetojuniorconseil Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Geverifieerde expert
    Rapporteren

Hoi,

Er zijn verschillende redenen waarom een kat zijn stem kan verliezen.

Het komt best vaak voor dat een kat moeite heeft met miauwen door bijvoorbeeld een haarbal die vastzit in de luchtpijp.

Ook een keelontsteking, laryngitis of faryngitis kunnen de oorzaak zijn van het stemverlies.

Dit lijken me de meest waarschijnlijke oorzaken, vooral als je huisdier verder geen andere symptomen vertoont.

In deze gevallen zijn de stembanden geïrriteerd, waardoor ze niet goed kunnen trillen en er dus geen geluid gevormd kan worden.

Ter informatie: een kat kan ook schor zijn door een infectieziekte zoals niesziekte. In dat geval zouden er ook andere symptomen zichtbaar moeten zijn (zoals traanogen, een snotneus, sloomheid...).

Emeline

Vertaald Frans
  • 4 reacties van 4

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!