Kat plotseling doodsbang in eigen huis :-(

Jugama
Jugama Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Goedenavond,

Dus, sinds 3 weken is mijn kat plotseling heel anders gaan doen: hij is erg bang in ons appartement. Het begon met angstig gemiauw op een nacht dat ik er zelf niet was, maar mijn partner stond op en zag dat hij volledig in paniek was voor een klein stoelkussentje (dat hij goed kent, hij sliep er soms zelfs op) dat hij zelf voor de tv-meubel had geschoven. Op dat moment leek het nog grappig, maar al snel kregen we door dat er echt iets aan de hand was.

Sinds die dag is hij totaal anders, hij is bang voor alles in huis alsof hij het voor het eerst ziet (hij 'slaat' naar plaids en pantoffels, en is heel bang voor mijn sjaal die over de stoel hangt...). In het begin kon hij zich helemaal niet meer verplaatsen, ik moest hem oppakken en voor zijn voerbak zetten of waar hij ook naartoe moest, alsof hij heel bang was om over de vloer te lopen. Soms wil hij een bepaalde grens niet passeren (bijvoorbeeld de gang) en blijft hij urenlang in dezelfde kamer. Hij voelt zich alleen 'op zijn gemak' als hij hoog zit, op de armleuning van de chaise longue, of buiten op het terras.

Hij scant voortdurend de kamer waar hij zich bevindt en beweegt heel voorzichtig. Hij schrikt van de kleinste beweging die we maken en loopt achteruit als ik voor hem langs loop. 's Avonds en 's nachts is het altijd erger. Soms zit hij 'vast' in de woonkamer: hij miauut en dan vinden we hem midden in de kamer, compleet verlamd. Dan brengen we hem naar de slaapkamer, op ons bed, waar hij gaat slapen. En soms begint het dan opnieuw: wakker worden van gemiauw midden in de nacht omdat hij van het bed af wil maar het 'niet lukt'... Wordt vervolgd! :-)

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

17 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • Jugama
    Rapporteren

Hoi!

Niet echt hoor, daar had ik zelf ook al aan gedacht. In elk geval heeft niemand er iets van gemerkt. Maar bedankt voor je suggestie!!! :-)

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Woon je in een aardbevingsgebied?

Vertaald Frans
    Jugama
    Rapporteren

Hoi en nogmaals bedankt voor je reactie!

Ik ben niet van schoonmaakmiddel veranderd (er zijn trouwens ook geen nieuwe spullen of iets dergelijks bijgekomen). Dus als het een geur is die hem dwarszit, dan is dat het niet. Het lijkt me eerder dat er buiten een kat heeft geplast en dat die van mij nu bang is om hem binnen tegen te komen?

Het is inderdaad echt een mysterie!

Op dit moment is er nog helemaal geen verbetering (zoals ik al zei, raakt hij vooral 's avonds in paniek, soms heb ik even valse hoop!), maar ik houd je op de hoogte als ik de oplossing vind. Bedankt! :-)

Fijne dag nog!

Vertaald Frans
    Blue_Cat
    Blue_cat Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Nog even een reactie:

Een muis maakt een kat niet bang, het wakkert juist zijn jachtinstinct aan. Dat zou kunnen verklaren waarom hij urenlang 'op de loer' ligt om hem te vangen, zonder tekenen van angst. Aan de andere kant kan de geur van een ongeholpen kater een gevoelige kat behoorlijk van slag brengen.

Heb je toevallig nieuw behang (geur van lijm)? Of gebruik je van die luchtverfrissers voor in het stopcontact, kaarsen, of heb je de gordijnen gewassen met een nieuw wasmiddel? Misschien nieuwe meubels die een sterke geur hebben, een nieuwe stofspray, een ander middel voor de vloer of een vlekverwijderaar voor het tapijt? De lijst met mogelijke storende geurtjes is eindeloos, maar misschien blijf ik wel onterecht aan dat idee van die geur hangen.

Oudere katten kunnen last krijgen van dementie (ik heb dat zelf ook meegemaakt), maar in dat geval zou hij die hallucinaties ook bij je moeder hebben gehad. Tenzij ze er niet op heeft gelet, maar het gedrag dat je beschrijft valt normaal gesproken echt wel op.

Laat het ons weten als je de oplossing voor het raadsel vindt, alsjeblieft!

Vertaald Frans
    Jugama
    Rapporteren

Super bedankt voor je reactie!

Dus ja, wie weet, een kat of een muis (daar denk ik aan omdat ik ze vaak op het terras zie!) die een keer is binnengeglipt zonder dat we het zagen, al klinkt het wel een beetje vreemd. Vooral omdat het "trauma" 's nachts is gebeurd.

Maar inderdaad, misschien is het een geur die blijft hangen? Ik heb juist alles schoongemaakt om te proberen een geur weg te krijgen die hij niet prettig vindt... Volgens mij zijn er niet echt nieuwe honden of katten in mijn gebouw gekomen. :-/

Maar zou een geur van een ander dier hem echt zo bang maken voor alle spullen in het appartement? Zo erg dat hij geen stap meer durft te verzetten? Dat is echt bizar!

Hij gaat zelfs niet meer in zijn eigen mandje waar hij eerst de hele tijd in sliep.

Het is een raadsel, maar het is in ieder geval duidelijk dat het alleen aan deze plek ligt, aangezien het bij mijn moeder wel goed met hem ging (anders had ik bijna gedacht dat hij hallucineerde...).

Nogmaals bedankt!

Vertaald Frans
    Blue_Cat
    Blue_cat Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Het probleem speelt zich dus alleen bij jou thuis af, dus daar moet je het ook gaan zoeken. Je zegt dat je op de begane grond woont; zou het kunnen dat er een of meer katten in de buurt rondhangen? Of misschien een nieuwe hond bij de buren? Een ongecastreerde kater kan jouw kat terroriseren, bijvoorbeeld door op het terras te sproeien. Omdat jouw kat die geur ruikt, verwacht hij misschien dat die andere kat elk moment in het appartement kan opduiken. Zou het kunnen dat er een vreemde kat even bij je binnen is geweest zonder dat je het hebt gemerkt en daar zijn geur heeft achtergelaten? Katten gaan vooral op hun neus af en de geur van een ongecastreerde kater kan jouw kat echt voor lange tijd van slag brengen. De geur van een indringer blijft voor een kattenneus nog heel lang hangen (ook al ruiken wij het niet).

Natuurlijk is dit maar een idee, maar dit soort verhalen over nieuwe en dreigende geurtjes zijn vaak de verklaring voor dit soort nieuw en onverklaarbaar gedrag.

Vertaald Frans
    Jugama
    Rapporteren

Natuurlijk heb ik hem als eerste meteen op de tweede dag naar de dierenarts gebracht: geen enkel zichtbaar gezondheidsprobleem (hij eet, drinkt en doet trouwens gewoon zijn behoefte). De dierenarts twijfelde net zo erg als wij en ze heeft hem Feliway, Bachbloesems en Zylkène voorgeschreven. Voorlopig helpt er niets aan.

Ik heb een testje gedaan door hem 10 dagen bij mijn moeder te laten, die wel vaker op hem past (hij is gewend aan haar appartement), om te kijken of het probleem bij mij thuis lag. Nou, daar ging het hartstikke goed, gewoon de kat die ik ken. We brengen hem weer hierheen en het begint weer van voor af aan.

Het meest frustrerende is dat het soms (vooral 's ochtends) wat beter lijkt te gaan. Dan loopt hij wat rustiger door het huis, speelt een beetje met ons of alleen... Maar een uur later zie ik dat hij weer helemaal gestrest en doodsbang is, dan begint het weer overnieuw...

We hebben overal aan gedacht, het hele appartement uitgeplozen, maar we snappen er niks van. Mijn kat lijkt zich echt niet fijn te voelen in zijn eigen huis en het doet me zo'n pijn om hem zo te zien! Ik herken hem helemaal niet meer. Ik voel me vooral totaal machteloos omdat ik hem niet kan helpen!

Een heel klein aanknopingspuntje waar ik aan dacht, maar wat niet alles verklaart: sinds een paar weken (ik denk een week of twee voor zijn plotselinge gedragsverandering) kijkt hij voor de grap op het terras naar een klein muisje dat 's nachts rondloopt. We wonen op de begane grond en het klopt dat die muis (of muizen) al een tijdje vaak op het terras komt. Maar hij lijkt niet bang, het leidt hem juist af! Hij wordt helemaal enthousiast voor de schuifpui en wil hem vangen. Tja, het zal hem ook wel stressen, want hij kan urenlang op de loer liggen. Zou hij nu in paniek zijn in huis (vooral 's avonds), omdat hij denkt dat die indringer naar binnen is geglipt en hij hem overal zoekt? Maar ja, zó doodsbang? Van de ene op de andere dag? En dat het soms beter gaat en dan ineens weer slechter?

Sorry voor dit hele verhaal, maar ik wilde alles goed uitleggen! En alvast bedankt als jullie suggesties of ervaringen hebben die me kunnen helpen... Ik weet het echt niet meer, de arme schat!

Fijne avond!

Vertaald Frans
  • 17 reacties van 17

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!