Kat plotseling doodsbang in eigen huis :-(

Jugama
Jugama Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Goedenavond,

Dus, sinds 3 weken is mijn kat plotseling heel anders gaan doen: hij is erg bang in ons appartement. Het begon met angstig gemiauw op een nacht dat ik er zelf niet was, maar mijn partner stond op en zag dat hij volledig in paniek was voor een klein stoelkussentje (dat hij goed kent, hij sliep er soms zelfs op) dat hij zelf voor de tv-meubel had geschoven. Op dat moment leek het nog grappig, maar al snel kregen we door dat er echt iets aan de hand was.

Sinds die dag is hij totaal anders, hij is bang voor alles in huis alsof hij het voor het eerst ziet (hij 'slaat' naar plaids en pantoffels, en is heel bang voor mijn sjaal die over de stoel hangt...). In het begin kon hij zich helemaal niet meer verplaatsen, ik moest hem oppakken en voor zijn voerbak zetten of waar hij ook naartoe moest, alsof hij heel bang was om over de vloer te lopen. Soms wil hij een bepaalde grens niet passeren (bijvoorbeeld de gang) en blijft hij urenlang in dezelfde kamer. Hij voelt zich alleen 'op zijn gemak' als hij hoog zit, op de armleuning van de chaise longue, of buiten op het terras.

Hij scant voortdurend de kamer waar hij zich bevindt en beweegt heel voorzichtig. Hij schrikt van de kleinste beweging die we maken en loopt achteruit als ik voor hem langs loop. 's Avonds en 's nachts is het altijd erger. Soms zit hij 'vast' in de woonkamer: hij miauut en dan vinden we hem midden in de kamer, compleet verlamd. Dan brengen we hem naar de slaapkamer, op ons bed, waar hij gaat slapen. En soms begint het dan opnieuw: wakker worden van gemiauw midden in de nacht omdat hij van het bed af wil maar het 'niet lukt'... Wordt vervolgd! :-)

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

17 antwoorden
Sorteren op:
  • S
    Sarahabd Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Ik heb al een week hetzelfde probleem met mijn kat. Heb je al een oplossing gevonden? Gaat het inmiddels alweer wat beter met je kat?

Vertaald Frans
    Tamoochot
    Tamoochot Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi, misschien zullen velen het niet geloven, maar het is mogelijk dat dit alles geen 'logische' verklaring heeft en dat er kwaadwillende geesten bij je in huis zijn. Dat zou kunnen verklaren waarom je kat zich wel fijn voelt in het huis van je ouders maar niet bij jou, en dat hij bang is zonder dat je iets ziet. Zeker omdat het 's nachts vaker gebeurt. Ik weet dat sommigen dit belachelijk zullen vinden als je niet in dit soort dingen gelooft, maar als je de oorzaak nog steeds niet hebt gevonden, dan zou je deze hypothese misschien toch eens moeten overwegen...

Vertaald Frans
    Cats28
    Cats28 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi!

Ik heb een reactie gekregen, maar ik kan 'm niet lezen.

@JUGAMA, kun je me alsjeblieft antwoorden op mijn persoonlijke e-mailadres? rosacathy28@gmail.com

Mijn kat heeft dit nu al 2 maanden. Hij is 3 dagen opgenomen geweest en heeft een hele rits aan onderzoeken gehad... maar er is medisch gezien helemaal niets gevonden. Hij heeft in 2 maanden tijd 4 verschillende dierenartsen gezien en ze snappen er niets van.

Ben je sindsdien verhuisd? Waren het entiteiten in je huis?

Vertaald Frans
    Cats28
    Cats28 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi jugama

Mijn kat vertoont al twee maanden precies hetzelfde gedrag als die van jou. Medisch gezien is er helemaal niks aan de hand, alles is op elk vlak getest.

Ben je ondertussen misschien verhuisd? Gaat het al wat beter met je kat? Ik heb iemand gesproken die met dieren communiceert en die vertelde dat de kat dingen ziet in het appartement, een soort entiteiten, en dat mijn appartement negatief is... Hoe is het uiteindelijk afgelopen met je kat?

Vertaald Frans
    K
    Kelinda Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Misschien is hij wel geschrokken van een geluid van de buren of van buiten toen hij lekker op de bank lag.

Neem hem anders even op schoot en ga samen op de bank zitten terwijl je hem aait, zodat hij merkt dat er niks aan de hand is.

Misschien kwam het door een geurtje? Mijn katten moeten bijvoorbeeld niks hebben van mandarijnen, maar ze zijn niet meteen getraumatiseerd als ze dat een keer ruiken.

Ik maak het zelf ook weleens mee dat ze tijdens het aaien ineens een geluid horen (buren, buiten, de gang) en dan wegvluchten.

Succes!

Vertaald Frans
    D
    Djeros56 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi allemaal,

Hebben jullie al wat meer nieuws over de problemen met jullie katten?

Die van mij vertoonde gisteren ineens dit gedrag. Terwijl ik hem rustig aan het borstelen was op zijn krabpaal beneden, maakte hij ineens een sprong en vluchtte hij naar boven.

Klein detail:

Ik had jojoba-olie op mijn onderarmen gesmeerd en hij rook aan me vlak voordat hij doodsbang werd!

Een tijdje wilde hij niet meer naar beneden komen en hij heeft zelfs in een hoekje gepoept, in plaats van naar de kattenbak te gaan. Vandaag is hij de tuin in gegaan, maar hij durfde daarna bijna niet meer naar binnen. Ik moest hem echt gaan halen.

Hij staart naar onze bank alsof er een monster onder verstopt zit!

Nou ja, ik hoor het dus graag als iemand inmiddels heeft ontdekt waar dit door kwam.

We hebben hem al Bachbloesems gegeven en ook CBD-olie! Maar het helpt tot nu toe niks...

Vertaald Frans
    T
    Trifouillette Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hier is nog een extra aanknopingspunt.

Mijn 'Croquette' heeft een keer een flinke snauw gekregen van een buurman. Sindsdien zit ze enorm in de stress en trekt ze haar eigen haren uit. Ik merkte dat ze echt van elk klein geluidje bang wordt. Dat gaat van iemand die zijn stem verheft of een voorwerp dat valt, tot de buurman die schreeuwt, geluiden uit de leidingen, het piepje van de vaatwasser, enz.

Als ze slaapt en ze hoort een geluid dat ze niet kent, schrikt ze wakker en kruipt ze soms onder de bank. Gebeurt dit 's nachts, dan kruipt ze helemaal tegen me aan en moet ik haar echt aaien om haar gerust te stellen.

Maar ik heb een trucje gevonden dat voor haar lijkt te werken: zodra ze schrikt, praat ik rustig tegen haar om haar te kalmeren. Dan zeg ik "het is niks hoor, er is niemand", of als ik zelf iets laat vallen "geeft niet, ik ben het maar", enzovoort...

Vooralsnog werkt het; ze kruipt niet meer onder de stoelen, al blijft ze nog wel erg schrikachtig.

Vertaald Frans
    L
    Lyzzza Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi 🙂

Heb je alle suggesties die aan jugama zijn gedaan al bekeken?

Heb je zijn gedrag al eens in een ander huis kunnen testen?

Hoe oud is je kat en wat zegt de dierenarts?

Probeer jugama eens een PB te sturen, het zou interessant zijn om te weten wat er in het afgelopen jaar allemaal is gebeurd.

Liza

Vertaald Frans
    W
    Wouflash Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Ik reageer even op dit topic omdat mijn kat sinds vanavond precies hetzelfde gedrag vertoont als wat je hier beschrijft.

Heb je de oorzaak van de stress al kunnen ontdekken?

Ik vind het zo sneu voor mijn arme kat; hij is normaal altijd zo vrolijk en nu is hij constant bang, terwijl hij normaal gesproken op iedereen dol is en totaal niet schrikachtig is.

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Heb je een thermostaat in huis? Slaat je verwarming 's avonds aan wanneer de temperatuur daalt?

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 17

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!