Goedenavond,
Dus, sinds 3 weken is mijn kat plotseling heel anders gaan doen: hij is erg bang in ons appartement. Het begon met angstig gemiauw op een nacht dat ik er zelf niet was, maar mijn partner stond op en zag dat hij volledig in paniek was voor een klein stoelkussentje (dat hij goed kent, hij sliep er soms zelfs op) dat hij zelf voor de tv-meubel had geschoven. Op dat moment leek het nog grappig, maar al snel kregen we door dat er echt iets aan de hand was.
Sinds die dag is hij totaal anders, hij is bang voor alles in huis alsof hij het voor het eerst ziet (hij 'slaat' naar plaids en pantoffels, en is heel bang voor mijn sjaal die over de stoel hangt...). In het begin kon hij zich helemaal niet meer verplaatsen, ik moest hem oppakken en voor zijn voerbak zetten of waar hij ook naartoe moest, alsof hij heel bang was om over de vloer te lopen. Soms wil hij een bepaalde grens niet passeren (bijvoorbeeld de gang) en blijft hij urenlang in dezelfde kamer. Hij voelt zich alleen 'op zijn gemak' als hij hoog zit, op de armleuning van de chaise longue, of buiten op het terras.
Hij scant voortdurend de kamer waar hij zich bevindt en beweegt heel voorzichtig. Hij schrikt van de kleinste beweging die we maken en loopt achteruit als ik voor hem langs loop. 's Avonds en 's nachts is het altijd erger. Soms zit hij 'vast' in de woonkamer: hij miauut en dan vinden we hem midden in de kamer, compleet verlamd. Dan brengen we hem naar de slaapkamer, op ons bed, waar hij gaat slapen. En soms begint het dan opnieuw: wakker worden van gemiauw midden in de nacht omdat hij van het bed af wil maar het 'niet lukt'... Wordt vervolgd! :-)