Kat plast overal na katheterisatie door blaasontsteking
De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.
Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.
Bedankt voor je hulp.
Hij plast in huis, maar ook veel op de kattenbak en sinds gisteren zijn er steeds meer druppels. Ik heb het gevoel dat het (een beetje) beter gaat, ook al doet hij het nog steeds een beetje overal.
Wat de brokjes betreft: ik heb 10 kg Hill's Urinary Care s/d. Die werken direct op de kristallen in zijn blaas en na 3 maanden op dit dieet stap ik over op de c/d voor stress en urineweginfecties, zoals de dierenarts en jullie zelf adviseerden. :)
Goedenavond, mijn kat heeft hetzelfde probleem. Als je kat overal een paar druppeltjes achterlaat, betekent dit dat de blaasontsteking nog niet genezen is! Het is echt dringend dat je teruggaat naar de dierenarts (als hij dit na de behandeling nog steeds doet). Je kat wil wel plassen maar het lukt niet, hij perst en er komen maar een paar druppels uit omdat een soort kleine "steentjes" de urine blokkeren. Dit is gevaarlijk, vooral als je niet naar de dierenarts gaat en dit probleem laat voortduren. Straf je kat dus vooral niet voor deze plasjes, hij doet het niet met opzet, hij is gewoon ziek.
Deze terugkerende aandoening komt vaak door stress, bij een kat die van nature erg gestrest is en/of een omgeving heeft die voor veel stress zorgt. De manier om deze problemen te voorkomen is dus dat je kat in een omgeving leeft zonder constante stress, denk bijvoorbeeld aan te veel "geknuffel", te veel geschreeuw, enzovoort.
Er zijn ook brokjes (die mijn kat krijgt) die worden voorgeschreven voor katten met dit probleem; die zorgen ervoor dat het probleem enorm vermindert of zelfs verdwijnt. Het gaat om de "Hill's Prescription Diet Urinary Care c/d Stress". Je kunt ze bij de dierenarts bestellen. Het enige probleem is dat ze niet echt aansluiten op het natuurlijke dieet van de kat (zoals de meeste brokjes trouwens), omdat er veel te veel granen in zitten en te weinig eiwitten. Vergeet niet dat de kat een strikte carnivoor is. Dit leidt vaak tot overgewicht en een constante honger bij je kat, omdat zijn maag wel gevuld is maar er niet aan de behoefte aan voedingsstoffen wordt voldaan. Dat wakkert de honger aan en zorgt soms voor haaruitval en diverse andere gezondheidsproblemen. Bij mijn kat, die heel vaak blaasontsteking had (omdat ze depressief en erg gestrest is, met een zwaar verleden), werkten deze brokjes goed voor haar probleem en stopten de ontstekingen langzaam maar zeker. Maar ze werd er wel te dik door, kreeg last van haaruitval op haar buik en had constant honger door het gebrek aan eiwitten in de brokjes. Het ideaal is dus om deze brokjes te geven om de blaasontsteking te stoppen, waarbij je de hoeveelheid afstemt op de leeftijd, grootte, enzovoort, en haar daarnaast minstens om de twee dagen wat stukjes vers vlees geeft.
Bedankt voor de update, fijn dat je het even laat weten!
Dus in principe moet het volgens de dierenarts weer helemaal goedkomen?
We duimen hier hard mee, en ook alle pootjes en kussentjes zijn gekruist zodat hij weer een normale blaasfunctie krijgt... en natuurlijk weer netjes op de kattenbak!!!
Ik moet het goed in de gaten houden. De dierenarts zei dat ik me pas zorgen moet maken als hij helemaal niets doet, maar hij laat nu overal in het appartement wat druppeltjes achter en hij krijgt nog steeds medicijnen. De komende drie dagen zijn bepalend voor zijn herstel.
Hoi,
Is de blaasontsteking al genezen? Misschien kun je het toch beter even met de dierenarts bespreken... dat is tenminste wat ik zou doen, het hoort gewoon bij de nazorg!
Hou je ons op de hoogte? Bedankt!
15 reacties van 15