Kat plast overal na katheterisatie door blaasontsteking
De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.
Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.
Ik heb de dierenarts aan de telefoon gehad en ze zeggen dat het normaal is...
Dat is normaal, dat komt door de blaasstenen. Hij perst te hard om te plassen, maar door die stenen lukt het hem niet en daarom zit er bloed bij. Maar dit is echt niet oké hoor, het lijkt wel alsof het erger wordt... Ga naar de spoeddierenarts, er moet er wel eentje bij je in de buurt zitten. Zoek het maar even op internet.
Ik heb alleen een enorm probleem: mijn kat heeft bloed in zijn urine en er is vandaag geen enkele dierenarts open... Ik weet echt niet wat ik moet doen...
En trouwens, als je het natvoer weglaat en vervangt door stukjes vers vlees, dan gaan ze op een gegeven moment echt wel eten!
Het zou me verbazen als ze een lekker stukje vers vlees weigeren.
Het probleem is dat zowel hij als mijn vrouwtje alles weigeren wat ik ze geef dat geen natvoer of brokken is...
Oké, gelukkig maar dan.
Deze brokken zijn niet zo best; ze bevatten veel granen en plantaardige ingrediënten en maar heel weinig eiwitten. Een kat is een strikte carnivoor en hun lichaam is niet gemaakt om al die koolhydraten te verwerken! Dus hem ook nog natvoer geven naast de brokken is eigenlijk nog slechter. Blijf deze brokken wel geven, maar stop met het natvoer; dat zorgt alleen maar voor andere problemen, vooral overgewicht. In plaats van natvoer zou het heel goed zijn om hem stukjes vers vlees te geven om het lage eiwitgehalte in de brokken te compenseren. In natvoer zit veel water, maar ook olie, melk etc. en dat is allemaal helemaal niet goed.
Hij drinkt echt veel, ik houd het goed in de gaten. Hij hangt de hele tijd boven de wc-pot om te drinken. Ik heb een drinkfontein gekocht en hij heeft daarnaast ook nog een extra waterbakje staan. De dierenarts vertelde me dat het kwam door de brokjes die ik hem gaf, in combinatie met zijn angst en overgewicht. En ik geef hem ook nog natvoer naast zijn brokjes...
Hoi Antonine,
Ik wil je niet ongerust maken, maar het incidentje dat je kat heeft gehad laat zien dat hij niet genoeg drinkt. Welke brokjes je hem ook geeft, dat gaat niets veranderen; dit voer is simpelweg te droog voor hem en hij loopt het risico op een terugval. Ik raad je aan om over te stappen op natvoer of op z'n minst een mix.
Groetjes
Oh, en ik heb gisteravond nog even de dierenarts aan de telefoon gehad om mezelf gerust te stellen. Blijkbaar is dit heel normaal gedrag en kan hij dit tot 48 uur na de sonde blijven doen.