Kat overleden na aanrijding

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal,

Ik post normaal gesproken niet in dit gedeelte, want ik ben eerlijk gezegd geen echte kattenliefhebber. Toch heb ik af en toe in de kattenrubriek verhalen gelezen van mensen wiens trouwe viervoeters slachtoffer zijn geworden van het verkeer... Ze klaagden over het gedrag van automobilisten en waren woest over het verlies van hun kat, waarbij ze de meest verschrikkelijke dingen toewensten aan de 'moordenaar' achter het stuur...

Vanmorgen, toen ik naar m'n werk reed vlak buiten de bebouwde kom, sprong er opeens een kat onder de wielen van m'n auto. Ik had geen tijd om te remmen of uit te wijken. Een rode flits, een klap, en toen niets meer. Ik ben omgedraaid en in het schijnsel van m'n koplampen zag ik het lichaampje liggen, met een andere kat ernaast die nog springlevend was en zich afvroeg wat er gebeurd was... Misschien waren ze achter elkaar aan het jagen?

Ik was erbij toen de kat z'n laatste adem uitblies en ik heb hem op de stoep in het gras gelegd. Hij droeg een halsbandje met een penning, maar er stond geen identificatie op... Tussen de middag heb ik geprobeerd de eigenaars te vinden door langs de deuren te gaan, maar helaas zonder succes... De baasjes waren waarschijnlijk al naar hun werk, maar hebben vanochtend vast het verdriet gehad om hun huisdier dood aan te treffen... Ik hoop dat de mensen die ik heb gesproken en aan wie ik de situatie heb uitgelegd, me dit helaas onherstelbare ongeval kunnen vergeven.

Kattenbezitters, als je het leven van je maatje liefhebt, bescherm ze dan tegen de gevaren van de weg. Houd ze binnen, in een afgesloten tuin of een kattenren. Je kunt er zeker van zijn dat samen spelen met jou, je gezin en interactie binnenshuis duizend keer beter is dan het drama dat deze kat vanochtend is overkomen. Het lijkt misschien cru om een kat binnen te houden, maar is dat niet beter dan een leven dat eindigt door zo'n ongeluk? Is het echt beter om een kat elke dag zijn leven te laten riskeren onder het mom van 'vrijheid'?

Ik wil ook even kwijt dat, hoewel er ongetwijfeld klootzakken zijn die expres elke kat op hun weg doodrijden, de meeste automobilisten juist ontzettend veel spijt en verdriet hebben over het leed dat ze veroorzaken bij mensen die van hun dieren houden en dachten dat die vrijheid gewoon kon en zonder risico was. Mijn gedachten gaan uit naar de mensen die hun kat zo hebben gevonden; op deze manier een maatje verliezen is verschrikkelijk.

Ik hoop dat jullie dit bericht serieus nemen. Het is bedoeld om je aan het denken te zetten en te laten inzien dat katten niet het slachtoffer hoeven te worden van de vrijheid die hun baasjes ze geven. Als automobilist kon ik dit ongeluk simpelweg niet voorkomen, net als vele anderen die hier zijn afgebrand om een soortgelijk drama. Kortom, dit ongeluk heeft één direct slachtoffer, maar ook indirecte slachtoffers: de baasjes die vast kapot van verdriet zijn, en ikzelf, omdat ik de beelden maar niet uit m'n hoofd krijg...

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

19 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • M
    Milo-can3800 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi, kunnen jullie me misschien vertellen of de kat direct is overleden of dat hij nog heeft moeten lijden voordat hij stierf? Ik vraag dit omdat ik vanochtend totaal in shock was: ik vond mijn kat dood voor mijn poort. Hij is vannacht om 3 uur aangereden door een auto (ik heb de beelden van de bewakingscamera bekeken) en het voertuig reed erg hard. Sinds vanochtend ben ik alleen maar aan het huilen en ik voel me enorm schuldig. Mijn kat miauwde vannacht omdat hij de tuin in wilde, dus ik heb hem naar buiten gelaten... Vanochtend om 7:30 uur vond ik hem voor de poort; hij bewoog niet meer en had veel bloed verloren uit zijn bek en neus. Ik ben nog naar de dierenarts gegaan, maar hij was al overleden aan een inwendige bloeding. De vraag die me blijft achtervolgen is: heeft hij geleden voordat hij stierf of was hij op slag dood?

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

@Syouban, het laten loslopen van katten is net zo strafbaar als bij honden, want de wet is voor beide gelijk. Alleen weten de meeste mensen dat niet of zijn ze wat toleranter naar katten toe, omdat zij hun territorium nu eenmaal anders beheren en vooral veel lastiger onder controle te houden zijn dan honden... Het is inderdaad een nachtmerrie om een dier aan te rijden, of het nu gaat om katten, honden of wild...

Het enige dat me een heel klein beetje rust gaf, is dat die arme kat heel snel na de klap is overleden, anders was het echt het toppunt van verschrikking geweest. Als je je ook maar even in zo'n beestje verplaatst, moeten de schok, de pijn en de situatie voor een onbeschrijfelijk lijden hebben gezorgd. Het is meer die empathie voor hem die me heeft aangegrepen dan zijn dood zelf. Ik had liever gewild dat hij op slag dood was geweest om hem die paar seconden van angst of pijn te besparen. Ik heb hem nog een laatste aai gegeven nadat ik hem in het gras had gelegd, maar hij was toen al heen...

Vertaald Frans
    S
    Syouban Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi!

Echt rot om te horen wat je is overkomen. Persoonlijk is het mijn grootste nachtmerrie om een dier aan te rijden.

Dat is ook de reden dat ik mijn tuin heb laten afzetten. Mijn kat komt er niet uit. Ze heeft 100 m2 aan buitenruimte. Soms voel ik me daar wel schuldig over, maar ik denk dat de moderne wereld gewoon niet voor ze gemaakt is. In volledige vrijheid samenleven met en dichtbij de mens is simpelweg niet mogelijk; het is onverenigbaar met een lang en veilig leven.

We moeten katten leren om zich aan te passen en hun territorium te beperken, en dat zal over meerdere generaties moeten gebeuren. Katten zijn nog niet zo lang gedomesticeerd als honden, wat hun wildere karakter verklaart.

Daarnaast zijn er inmiddels zoveel katten dat ze schadelijk worden voor de flora en fauna. Volgens mij wordt het loslopen van huisdieren in de toekomst ooit verboden.

Vertaald Frans
    Tania28
    Tania28 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Sterkte, goed dat je dit bericht hebt geplaatst; je kunt er zelf eigenlijk weinig aan doen. Het moest blijkbaar zo zijn, maar het had inderdaad veel erger voor je kunnen aflopen 😔

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

@Norpenna ... helaas wel, wilde dieren zijn ook vaak het slachtoffer op onze wegen. Waar ik nog meer moeite mee had, is dat hoewel ik veel respect heb voor wilde dieren, de kat waar het hier om gaat een huisdier was en duidelijk zichtbaar geliefd was door zijn baasjes. Ik vind het altijd vreselijk om een dood dier in de berm te zien liggen, maar een wild dier wordt niet door iemand vertroeteld of thuisverwacht, in tegenstelling tot deze kat wiens baasjes nu een groot verlies lijden. Het is echt heel naar...

Wat betreft vrijheid heb ik jarenlang te maken gehad met een overschot aan katten door een familielid. We woonden in een doodlopende straat, met velden zover het oog reikt... En overal katten. Gek genoeg zorgde die drukte er niet voor dat ze wegrenden en we hebben nooit een verkeersslachtoffer gehad dat te ver van huis was gegaan. Zulke omstandigheden zijn zeldzaam; katten hebben territoria die verdeeld zijn in verschillende zones (rusten, jagen, verkennen...) die ze regelmatig moeten bezoeken (territoriaal instinct). Ik begrijp dat de verleiding en de respectvolle visie van een baasje ervoor zorgen dat je een kat zijn vrijheid wilt geven, maar helaas zorgen de levensomstandigheden in drukke steden voor steeds minder "risicoloze" plekken.

@Kikaah ... Ik heb het hier niet gehad over het lichamelijk letsel of de materiële schade die ik had kunnen oplopen, want hoe schokkend dat ook mag klinken, dat voelde voor mij ongepast gezien de dood van deze kat... Natuurlijk zou ik uit een reflex hebben geprobeerd de klap te vermijden, zelfs met het risico mijn auto in de prak te rijden. Dat zou trouwens ondoordacht zijn geweest, gewoon een reflex om een obstakel te ontwijken zoals de meeste automobilisten doen, zonder aan hun eigen veiligheid te denken. Ik had er de tijd niet voor. Voor mij is dat achteraf gezien misschien maar beter, maar voor de kat pakte het slecht uit.

Bedankt voor jullie reacties. Het neemt de schuldgevoelens of het verdriet van die mensen niet weg, maar ik hoop hier ervaringen te kunnen delen met iedereen hier, die als kattenliefhebbers ook in deze situatie terecht zouden kunnen komen...

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi,

Je hebt echt bewonderenswaardig gereageerd en ik begrijp je woede en je verdriet helemaal. Als iedereen jouw wilskracht en reflexen had, zou de pijn van de baasjes van deze katten in ieder geval voor het principe iets verzacht worden. Toch heeft deze kat, die vast enorm vertroeteld werd door zijn baasjes, ook van zijn vrijheid genoten...

Er worden elke dag ontzettend veel dieren doodgereden; ik tel de egels, konijnen, beverratten, en soms ook katten, een hond of een vos die ik dood langs de kant van de weg zie liggen niet eens meer. Het doet mij ook veel pijn en het zijn vaak nare beelden. Ze verdienen dit stuk voor stuk niet. Maar aan de andere kant kun je ze hun vrijheid niet ontnemen. Mijn katten komen ook buiten (gelukkig niet direct bij een drukke weg, maar toch...), maar als hen zoiets zou overkomen, zou ik alleen maar bewondering kunnen hebben voor het respect dat de automobilist, die er niets aan kon doen, voor hen heeft getoond.

Hartelijke groet.

Vertaald Frans
    Julie-Cocker
    Julie-cocker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Als katten- en hondenbaasje heb ik hetzelfde meegemaakt als jij. Op een landweggetje reed ik maar 15 km per uur omdat er net een kat was overgestoken. Ik dacht dat hij het veld in zou gaan en reed weer verder, maar uit het niets draaide hij zich om en kwam onder mijn wielen terecht. Ik ben een paar meter verderop gestopt en toen ik zag dat hij dood was, barstte ik in tranen uit. Hij had geen halsbandje of tatoeage en was er slecht aan toe; het was een zwerfkat. Ik heb toen een doos gekocht, ben teruggegaan en heb hem begraven zodat hij toch nog een waardig afscheid kreeg.

Mijn eigen katten komen niet buiten en hebben alles wat ze nodig hebben: een krabpaal, speeltjes en noem maar op.

Bedankt voor het delen van je verhaal.

Vertaald Frans
    Kikaah
    Kikaah Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

En stel je eens voor dat je in de sloot was beland om hem te ontwijken? Ik ben het ermee eens, sommigen zullen zeggen dat vrijheid het allerbelangrijkste is voor hun kat, maar hun leven gaat voor alles (en dat van de automobilisten ook!)

Een keer op een weg midden in de nacht, stak er een klein katje over om midden op de weg zijn wasje te gaan doen, we konden die eigenwijze kater gelukkig nog net ontwijken (ik ben trouwens wel dol op katten hoor ^^)

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ik sluit me helemaal bij je aan en wens je veel sterkte om deze vreselijke beelden uit je geheugen te wissen. Je hebt precies het juiste gedaan om de familie van deze kat te vinden en je hebt hem niet zomaar midden op de weg laten liggen, zoals sommige anderen gedaan zouden hebben. En ik ben het voor de rest ook volledig met je eens.

Vertaald Frans
  • 19 reacties van 19

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!