Hoi allemaal,
Ik post normaal gesproken niet in dit gedeelte, want ik ben eerlijk gezegd geen echte kattenliefhebber. Toch heb ik af en toe in de kattenrubriek verhalen gelezen van mensen wiens trouwe viervoeters slachtoffer zijn geworden van het verkeer... Ze klaagden over het gedrag van automobilisten en waren woest over het verlies van hun kat, waarbij ze de meest verschrikkelijke dingen toewensten aan de 'moordenaar' achter het stuur...
Vanmorgen, toen ik naar m'n werk reed vlak buiten de bebouwde kom, sprong er opeens een kat onder de wielen van m'n auto. Ik had geen tijd om te remmen of uit te wijken. Een rode flits, een klap, en toen niets meer. Ik ben omgedraaid en in het schijnsel van m'n koplampen zag ik het lichaampje liggen, met een andere kat ernaast die nog springlevend was en zich afvroeg wat er gebeurd was... Misschien waren ze achter elkaar aan het jagen?
Ik was erbij toen de kat z'n laatste adem uitblies en ik heb hem op de stoep in het gras gelegd. Hij droeg een halsbandje met een penning, maar er stond geen identificatie op... Tussen de middag heb ik geprobeerd de eigenaars te vinden door langs de deuren te gaan, maar helaas zonder succes... De baasjes waren waarschijnlijk al naar hun werk, maar hebben vanochtend vast het verdriet gehad om hun huisdier dood aan te treffen... Ik hoop dat de mensen die ik heb gesproken en aan wie ik de situatie heb uitgelegd, me dit helaas onherstelbare ongeval kunnen vergeven.
Kattenbezitters, als je het leven van je maatje liefhebt, bescherm ze dan tegen de gevaren van de weg. Houd ze binnen, in een afgesloten tuin of een kattenren. Je kunt er zeker van zijn dat samen spelen met jou, je gezin en interactie binnenshuis duizend keer beter is dan het drama dat deze kat vanochtend is overkomen. Het lijkt misschien cru om een kat binnen te houden, maar is dat niet beter dan een leven dat eindigt door zo'n ongeluk? Is het echt beter om een kat elke dag zijn leven te laten riskeren onder het mom van 'vrijheid'?
Ik wil ook even kwijt dat, hoewel er ongetwijfeld klootzakken zijn die expres elke kat op hun weg doodrijden, de meeste automobilisten juist ontzettend veel spijt en verdriet hebben over het leed dat ze veroorzaken bij mensen die van hun dieren houden en dachten dat die vrijheid gewoon kon en zonder risico was. Mijn gedachten gaan uit naar de mensen die hun kat zo hebben gevonden; op deze manier een maatje verliezen is verschrikkelijk.
Ik hoop dat jullie dit bericht serieus nemen. Het is bedoeld om je aan het denken te zetten en te laten inzien dat katten niet het slachtoffer hoeven te worden van de vrijheid die hun baasjes ze geven. Als automobilist kon ik dit ongeluk simpelweg niet voorkomen, net als vele anderen die hier zijn afgebrand om een soortgelijk drama. Kortom, dit ongeluk heeft één direct slachtoffer, maar ook indirecte slachtoffers: de baasjes die vast kapot van verdriet zijn, en ikzelf, omdat ik de beelden maar niet uit m'n hoofd krijg...