Kat overleden na aanrijding

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal,

Ik post normaal gesproken niet in dit gedeelte, want ik ben eerlijk gezegd geen echte kattenliefhebber. Toch heb ik af en toe in de kattenrubriek verhalen gelezen van mensen wiens trouwe viervoeters slachtoffer zijn geworden van het verkeer... Ze klaagden over het gedrag van automobilisten en waren woest over het verlies van hun kat, waarbij ze de meest verschrikkelijke dingen toewensten aan de 'moordenaar' achter het stuur...

Vanmorgen, toen ik naar m'n werk reed vlak buiten de bebouwde kom, sprong er opeens een kat onder de wielen van m'n auto. Ik had geen tijd om te remmen of uit te wijken. Een rode flits, een klap, en toen niets meer. Ik ben omgedraaid en in het schijnsel van m'n koplampen zag ik het lichaampje liggen, met een andere kat ernaast die nog springlevend was en zich afvroeg wat er gebeurd was... Misschien waren ze achter elkaar aan het jagen?

Ik was erbij toen de kat z'n laatste adem uitblies en ik heb hem op de stoep in het gras gelegd. Hij droeg een halsbandje met een penning, maar er stond geen identificatie op... Tussen de middag heb ik geprobeerd de eigenaars te vinden door langs de deuren te gaan, maar helaas zonder succes... De baasjes waren waarschijnlijk al naar hun werk, maar hebben vanochtend vast het verdriet gehad om hun huisdier dood aan te treffen... Ik hoop dat de mensen die ik heb gesproken en aan wie ik de situatie heb uitgelegd, me dit helaas onherstelbare ongeval kunnen vergeven.

Kattenbezitters, als je het leven van je maatje liefhebt, bescherm ze dan tegen de gevaren van de weg. Houd ze binnen, in een afgesloten tuin of een kattenren. Je kunt er zeker van zijn dat samen spelen met jou, je gezin en interactie binnenshuis duizend keer beter is dan het drama dat deze kat vanochtend is overkomen. Het lijkt misschien cru om een kat binnen te houden, maar is dat niet beter dan een leven dat eindigt door zo'n ongeluk? Is het echt beter om een kat elke dag zijn leven te laten riskeren onder het mom van 'vrijheid'?

Ik wil ook even kwijt dat, hoewel er ongetwijfeld klootzakken zijn die expres elke kat op hun weg doodrijden, de meeste automobilisten juist ontzettend veel spijt en verdriet hebben over het leed dat ze veroorzaken bij mensen die van hun dieren houden en dachten dat die vrijheid gewoon kon en zonder risico was. Mijn gedachten gaan uit naar de mensen die hun kat zo hebben gevonden; op deze manier een maatje verliezen is verschrikkelijk.

Ik hoop dat jullie dit bericht serieus nemen. Het is bedoeld om je aan het denken te zetten en te laten inzien dat katten niet het slachtoffer hoeven te worden van de vrijheid die hun baasjes ze geven. Als automobilist kon ik dit ongeluk simpelweg niet voorkomen, net als vele anderen die hier zijn afgebrand om een soortgelijk drama. Kortom, dit ongeluk heeft één direct slachtoffer, maar ook indirecte slachtoffers: de baasjes die vast kapot van verdriet zijn, en ikzelf, omdat ik de beelden maar niet uit m'n hoofd krijg...

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

19 antwoorden
Sorteren op:
  • M
    Mauger eric Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Bedankt voor je reactie! Ik wilde ook nog even vertellen dat het een wilde kat was van ongeveer 3 maanden die bij ons in de tuin zat. We gaven haar wel te eten, maar we konden niet bij haar in de buurt komen. We hebben haar uiteindelijk met veel moeite gevangen om haar te laten steriliseren bij de dierenarts toen ze 6 jaar was. Het is ons gelukt om haar tam te maken, maar ze hield altijd haar afstand. Ze bleef schuw en wilde nooit binnen blijven; ze zat altijd in onze tuin waar ze een eigen schuilplekje had.

Vertaald Frans
    M
    Mike64 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Wat erg voor je Eric, zo'n moeilijke ontdekking... ik heb dit zelf ook meegemaakt en het is inderdaad een enorme schok... had je iets kunnen doen, heeft hij lang geleden... Allemaal logische vragen die je jezelf stelt en waar je natuurlijk nooit echt antwoord op zult krijgen...

Mijn eigen kat is destijds thuis komen sterven en dat was ook heel zwaar om mee te maken...

Weet dat we ons bij het overlijden van onze dieren allemaal schuldig voelen, zelfs als daar helemaal geen reden voor is...

Het beste is om te proberen al die vragen los te laten, ze zorgen er alleen maar voor dat je nog meer lijdt (ik weet dat dat makkelijker gezegd is dan gedaan)... je bent nu nog helemaal in shock.

Probeer terug te denken aan de mooie momenten samen en houd in je achterhoofd dat hij een leven als een vrije kat heeft geleid, dat hij heeft genoten van zijn wandelingen, de dutjes buiten, het jagen... we weten allemaal dat er een risico zit aan het buiten laten lopen van katten... maar die discussie gaan we nu niet voeren.

Veel sterkte

Vertaald Frans
    M
    Mauger eric Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik heb mijn kat dood gevonden in het gras langs een drukke weg. Ik vond hem pas na vier dagen toen ik een wandeling aan het maken was. Hij zag er nog helemaal ongeschonden uit. Ik voel me echt vreselijk schuldig, want ik blijf maar denken dat ik hem had kunnen redden als ik hem eerder had gevonden. Is hij aangereden door een auto en heeft hij een inwendige bloeding gehad? Ik weet het niet. Ik hoop zo dat hij niet heeft geleden en dat hij daar niet lang heeft liggen strijden.

Vertaald Frans
    P
    Patcochin Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ja, het is echt zwaar. Ik mis haar zo ontzettend. Het voelt alsof ik niet meer zonder haar kan leven. Ik zie haar overal. Bedankt voor jullie steun.

Vertaald Frans
    P
    Patcochin Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hallo. Het is vandaag precies een week geleden dat ons kleine poesje Hinata per ongeluk is doodgereden door een auto. Haar kopje was verbrijzeld. Ik hoop dat ze op slag dood was. Ze heeft veel bloed verloren. Die avond kwam ze niet meer naar huis. Ik heb die avond overal naar haar gezocht en ze lag een paar meter verderop. Ze heeft de hele nacht buiten gelegen en de volgende dag was haar lichaampje weg. De vuilnisophaaldienst of iemand die haar in een kliko heeft gegooid, ik zal het nooit weten. Sindsdien is mijn verdriet enorm. Mijn dochter, van wie ze was, wilde haar nooit binnenhouden omdat ze vond dat een kat nu eenmaal naar buiten moet kunnen. Vandaag ben ik mijn zonnetje in huis kwijt, tegen wie ik altijd praatte en die me dan echt 'antwoord' gaf. Haar verliezen is al zwaar genoeg, maar dat we haar niet in onze eigen tuin hebben kunnen begraven, maakt het extra pijnlijk. Ik ben sindsdien ontroostbaar. De tijd zal de wonden wel helen, maar Hinata blijft voor altijd in mijn hart, want ze was zo'n intelligent poesje. Ik zal altijd van je blijven houden, m'n Chouchou, ik mis je.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Je verdrietige verhaal doet me zo aan het mijne denken. Wij hebben precies hetzelfde gedaan; mijn man heeft hem begraven onder zijn lievelingsboom waar hij altijd graag lag te luieren. Voor al mijn andere huisdieren kies ik voor crematie zodat ik de as weer mee naar huis kan nemen. Ik heb één keer geprobeerd me groot te houden door voor een collectieve crematie te kiezen, maar een paar uur later hing ik huilend aan de telefoon om de dierenarts te smeken hem niet te laten gaan en dat ik toch een individuele crematie wilde. Wat een opluchting was dat, ik was er echt ziek van. Om ze dicht bij me te hebben of te weten waar ze zijn verzacht de pijn, tenminste voor mij. Het is misschien stom, maar iedereen reageert op zijn eigen manier. Ik begrijp je dus volkomen. Heel veel sterkte, want het duurt lang voordat zo'n wond weer geheeld is. Je voelt je vaak schuldig, maar alleen de tijd verzacht de pijn. Je hebt de juiste keuze gemaakt, vooral voor je dochtertje.

Vertaald Frans
    M
    Milo-can3800 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Goedenavond, bedankt voor je berichtje, dat doet me echt goed. Vandaag is het drie dagen geleden dat hij van ons is heengegaan... We missen hem zo ontzettend. Zondagochtend was ik zo in shock dat ik hem direct naar de dierenarts heb gebracht. Ik kon zijn overlijden maar niet accepteren en had gekozen voor een collectieve crematie. Eenmaal thuis bleef ik maar huilen. Ik kreeg het niet over mijn hart om het overlijden van onze kat aan mijn dochtertje van 7 te vertellen, omdat ik haar niet zo’n groot verdriet wilde aandoen. Ik zei tegen haar dat ik dacht dat onze Milo was ontsnapt of verdwaald. Maar ik voelde me daar nog slechter door en voelde me enorm schuldig toen mijn dochter zei: "Kom op mama, we gaan naar buiten om hem te zoeken, we gaan hem vinden..." Vanmorgen heb ik de dierenarts gebeld om te vragen of het crematorium mijn kat al was komen ophalen. De persoon die ik aan de telefoon kreeg was zo ontzettend aardig en vertelde me dat hij er nog was, maar dat het bedrijf over een uurtje zou komen. Ik ben razendsnel naar de dierenarts gegaan om mijn kleintje op te halen; hij was bevroren en in een handdoek gewikkeld. Samen met mijn schoonzus hebben we hem met wat kalk in de tuin begraven en zo konden mijn dochter en ik het eindelijk een plekje geven... Wat een opluchting dat we afscheid hebben kunnen nemen en konden zeggen dat we voor altijd van hem zullen houden. Ik heb begrepen dat ik zijn dood moest accepteren om echt te kunnen rouwen. We hebben een plantje bij hem neergezet. Ik houd me nu voor dat hij weliswaar weg is, maar voor altijd dicht bij ons zal blijven...

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi,

Waren alle automobilisten maar zoals jij! Ik heb echt bewondering voor je actie. Bij de kleuterschool van mijn kleinzoon werd er laatst een kat overreden vlak voor de ogen van de kinderen, en die chauffeur gaf alleen maar extra gas. De ouders moesten de stervende kat toen zelf helpen en de kleintjes waren helemaal in shock.

Echt top wat je hebt gedaan!

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ik denk niet dat je kat heeft geleden als hij een hoofdwond had. Ik ben zelf ook een kat op die manier verloren. De mensen zijn gestopt en hebben ons rond middernacht gebeld om te zeggen dat onze kat dood was; ze konden hem niet meer ontwijken omdat hij precies op dat moment achter een plantenbak vandaan de weg op schoot. Hij werd geraakt aan zijn kop en was op slag dood. Gelukkig droeg hij zijn halsbandje met ons telefoonnummer, anders hadden we hem de volgende ochtend midden op de weg gevonden en *** weet in wat voor staat.

Ik begrijp je verdriet heel goed omdat ik het zelf heb meegemaakt. Sindsdien mogen mijn katten niet meer naar buiten, klaar. Ik heb daarna alleen nog maar Perzen genomen, die vinden het terras of het balkon prima en zijn de ultieme binnenkatten. We zijn zelfs verhuisd om dit nooit meer mee te hoeven maken: een appartement op een verdieping met een veilig afgezet buitenverblijf.

Ik heb zelf ook een paar keer bijna een kat overreden, vooral bij ons in de wijk. En dat terwijl ik heel langzaam rijd omdat ik weet dat er katten zijn die precies wachten tot er een auto aankomt om over te steken. Ik word er gek van als ze dat doen. Ik moet er niet aan denken hoe ik me zou voelen als ik er echt een zou raken; ik denk niet dat ik daar ooit overheen zou komen. Alleen al het zien van een dode egel op de weg maakt me helemaal overstuur, laat staan een kat. Daar blijf ik dagenlang aan denken.

Sterkte met je kleine vriend. Ik troost mezelf altijd met de gedachte dat hij buiten een geweldige tijd heeft gehad omdat hij zo van jagen hield, maar het blijft ontzettend zwaar.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Goedenavond Milo-Can38700

Ik ben de auteur van dit onderwerp, ik had het forum een tijdje verlaten...

Het spijt me echt heel erg voor je kat. Ik heb zelf ook twee poezen verloren aan een aanrijding. Sindsdien heb ik geen katten meer... Ik wil dat nooit meer meemaken, onder andere daarom. De eerste was blijkbaar op slag dood. De tweede had schedelletsel, evenwichtsverlies en het derde ooglid was zichtbaar. Ik heb haar moeten laten inslapen...

Wat betreft die arme kat die ik helaas heb aangereden: ik reed maar 50 km/u, net buiten de bebouwde kom. Ik ben meteen omgedraaid en hij heeft zijn laatste adem in mijn handen uitgeblazen toen ik hem in de berm legde. Ik weet eerlijk gezegd niet of hij heeft geleden. Maar ik heb hem nog een laatste aai gegeven (ik denk oprecht dat hij er toen al niet meer was...) zonder te weten of hij dat gebaar nog heeft meegekregen. Ik moet er nog vaak aan denken en ben zelfs bang om zoiets weer mee te maken. Zowel voor het dier als voor mezelf en het baasje. Ik kom elke ochtend katten tegen als ik naar mijn werk ga. Ik heb de plekken onthouden waar ze vaak zitten en daar minder ik altijd vaart (zeker omdat ik door bosrijk gebied rijd, dus daar rijd ik sowieso al niet hard).

Ik denk dat je in jouw situatie maar het beste kunt denken dat zo'n heftige bloeding ervoor heeft gezorgd dat hij snel is gegaan... Als er geen sporen van stuiptrekkingen waren (omgewoelde aarde of gras om hem heen / schuim bij de bek), dan is het vast heel snel gegaan...

Als je de mogelijkheid hebt om je tuin af te zetten, vind je misschien op een dag troost bij een andere kat... Later, als je de tijd hebt gehad om te rouwen... Steeds meer baasjes doen dat. Aan die auto's kun je niets doen, een nulrisico bestaat niet. Of het nu gaat om te hard rijden, de snelheid van het dier dat plotseling voor de auto schiet, of helaas sommige mensen die zelfs met opzet over een dier heen rijden dat oversteekt.

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 19

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!