Kat buiten aan een lijn

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal! Ik ben nieuw op dit forum. Als echte kattenliefhebber heb ik al meerdere katten gehad. Mijn nieuwste aanwinst, Rambo, heb ik in oktober 2020 geadopteerd; hij is nu 7 maanden oud. Omdat ik op het platteland woon, liet ik mijn katten vroeger altijd vrij rondlopen, maar nu ik wat ouder word, ben ik anders gaan kijken naar de gevaren die loslopende katten lopen. Zes maanden geleden is mijn vorige kat overleden (aan een ziekte) en ik heb het daar nog steeds erg moeilijk mee. Ik maak me dan ook veel zorgen over Rambo en vind het eng om hem zomaar vrij te laten. De omgeving is niet extreem gevaarlijk, maar er zijn wel risico's: een weggetje, boeren in de buurt die met bestrijdingsmiddelen werken, wilde dieren... Een jonge kat uit de buurt kwam laatst zelfs thuis met een kapotte strik strak om haar buik. Kortom, ik vrees voor het leven van Rambo.\/p>

\/p>

Toen hij nog heel klein was, hebben we hem al aan een tuigje laten wennen omdat we een camper hebben en onze katten altijd meenemen. Hij is dus gewend om vast te zitten en aan de lijn te wandelen, en dat gaat heel goed. Daarom hebben we besloten om hem thuis ook vast te leggen aan een lange lijn, wel onder nauwlettend toezicht omdat hij weleens verstrikt raakt in de struiken. Hij speelt, rent achter vlinders aan en ligt lekker in het zonnetje te slapen. Hij lijkt niet ongelukkig. Toch overweeg ik om hem later meer vrijheid te geven, omdat ik het gevoel heb dat ik hem tekortdoe. Er is mij verteld dat katten die van jongs af aan gewend zijn om vast te zitten, op latere leeftijd (1 of 2 jaar) minder de drang hebben om hun territorium te verlaten. Hebben jullie hier ervaring mee? Ik denk erover om hem een GPS-tracker om te doen voordat ik hem helemaal vrij laat. Wat vinden jullie? Bedankt voor jullie reacties en excuses voor het lange bericht.\/p>

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

14 antwoorden
Sorteren op:
  • ?
    Rapporteren

Ik ga al mijn reacties in een nieuwe rubriek "GPS" zetten, want ik denk dat anderen hier misschien ook wel wat aan hebben.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi! Ik heb de gps nog niet binnen (het was onmogelijk om er eentje te kopen in de buurt van mijn dorpje in de Ardèche). Ik laat je weten wat mijn ervaringen zijn nadat ik hem een paar dagen heb gebruikt. Ik weet dat je een reflex moet aanleren door ze een beloning te geven zodra ze het signaal van de gps horen. Omdat de gps vlak bij de oren zit, denk ik dat ze er wel wakker van worden. Geen zorgen, ik houd je op de hoogte!

Vertaald Frans
    M
    Myra Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hou ons vooral op de hoogte als je meer details hebt, want ik ben erg benieuwd. Ik woon zelf ook in een huis op het platteland en katten binnenhouden of hun vrijheid ontnemen is voor mij echt geen optie. Groetjes!

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi Myra, uiteindelijk heb ik toch maar een gps-tracker voor hem besteld. Ik ben namelijk veel tijd kwijt met hem in de gaten houden en ik denk dat hij zijn territorium nog wel gaat uitbreiden. Het is vooral voor mijn eigen gemoedsrust....

We gaan het een paar maanden proberen en als we merken dat de gps niks toevoegt, dan neem ik geen abonnement meer om hem te kunnen lokaliseren. Wat me vooral aanspreekt aan de gps is de virtuele omheining en de oproepfunctie. Ik gebruik het belletje nu alleen voor de maaltijden 's ochtends en 's avonds. Met de gps ga ik hem eraan wennen om ook overdag terug te komen (met een lekker snoepje als beloning). Ik zal de resultaten hier op het forum plaatsen. Fijne dag!

Vertaald Frans
    M
    Myra Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi Mamie,

Heb je uiteindelijk toch niet gekozen voor het idee van de gps???

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Wat een goed idee Mamie, ik wist dat het voor honden bestond maar ik wist niet dat je deze techniek ook voor katten kon gebruiken. Bedankt voor het delen, hier gaan ongetwijfeld een hoop mensen wat aan hebben.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Dat is inderdaad echt een Pavlov-reactie. Ik gebruik een belletje omdat je die van een afstandje goed hoort; het is een bel met een houten handvat (kostte 7 €) en ik roep tegelijkertijd "natvoer, natvoer" omdat ik dat woord nog nooit eerder bij Rambo had gebruikt.

Vertaald Frans
    Blue_Cat
    Blue_cat Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Dat belletje is echt een goede tip. Dit heet een 'geconditioneerde reflex' en het werkt supergoed bij dieren.

Alle gedragstherapeuten gebruiken deze methode, meestal met een 'clicker', wat eigenlijk op hetzelfde neerkomt.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Goedenavond allemaal, ik kom even terug op het bericht dat ik een maand geleden heb geplaatst. Ik heb al jullie adviezen opgevolgd en Rambo mag nu overdag lekker naar buiten, maar 's nachts nog niet. Ik heb zijn "vrijlating" goed voorbereid door hem steeds iets langer naar buiten te laten, waarbij ik hem eerst begeleidde en daarna goed in de gaten hield. Maar het belangrijkste is dat ik hem heb geleerd om terug te komen als ik met een klein belletje rinkel. Dat is ook de reden dat ik weer even op het forum reageer, want ik zag dat veel andere mensen het best spannend vinden als hun kitten voor het eerst naar buiten gaat.

Ik heb dus een klein belletje gekocht en ben daarmee gaan rinkelen als ik hem 's ochtends en 's avonds zijn natvoer gaf. Na een paar dagen kwam hij al aangerend zodra hij het hoorde. Nu komt hij in een rotvaart aanrennen, maar ik gebruik de bel alleen rond etenstijd. Ik heb net een gps-tracker besteld, want hij begint de buurt nu echt te verkennen. Voor de duidelijkheid: hij is gevaccineerd, gecastreerd, ontwormd, behandeld tegen parasieten en natuurlijk gechipt. Ik hoop dat mijn ervaring anderen kan helpen.

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 14

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!