Kat aangevallen door de hond van de buren

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi,

Mijn kat is gisteren aangevallen door de hond van mijn buren, die bij hen was ontsnapt.

Ik heb gezien dat hij werd gegrepen en onder de poten van de hond terechtkwam, waarna hij een boom in is gevlucht.

Mijn kat heeft zijn staart gebroken en ik zit nu met 120 euro aan dierenartskosten.

Kan ik de rekening naar mijn buren sturen? De eigenaresse is haar hond onderaan de boom komen ophalen nadat we haar hadden gebeld.

De hond was ontsnapt en kwam bij ons op het terrein. Mijn kat liep gewoon buiten op mijn eigen grond, die niet omheind is omdat het een huurwoning is. Het is een rijtjeshuis en we kunnen het niet afzetten vanwege een recht van overpad voor de andere buren om bij hun huis te komen.

Bedankt!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

5 antwoorden
Sorteren op:
  • Gabyn
    Gabyn Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Een Bordeauxdog is echt enorm! Die weegt toch zeker wel 60 kg, of niet? Het is heel fijn dat ze hun fout hebben toegegeven en een verzekering hebben afgesloten, maar dat is juist een reden te meer om je buren aan te sporen hun hond altijd aangelijnd en onder toezicht te houden. Ik zeg niet dat het een agressief ras is, maar elke hond, groot of klein, zelfs als ze bekendstaan als 'lief' of 'doet nooit wat', kan om wat voor reden dan ook opeens doorslaan. Hij hoeft niet eens te bijten, maar 60 kg die tegen je aan springt, doet behoorlijk pijn. Als je een melding wilt maken bij de politie, dan kan dat gewoon bij het dichtstbijzijnde bureau zonder afspraak. Je moet dan wel even geduld hebben, want het kan 30 tot 60 minuten duren afhankelijk van hoe druk het is. Geef dan aan dat je je buurman niet wilt vervolgen en dat hij niet opgeroepen hoeft te worden, en dat je ook niets tegen de hond hebt. Je wilt alleen voor de zekerheid zwart op wit hebben wat er precies is gebeurd. De agent zet je verklaring in het systeem en je krijgt een kopie mee. Er komt dan geen officieel vervolg en je buurman merkt er verder niets van; het is puur een schriftelijk bewijs voor het geval er ooit weer een incident is.

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Bedankt voor jullie reacties. Mijn kat is gechipt en gevaccineerd. Ik heb vanmiddag de dierenarts gesproken en ze zijn erachter gekomen dat ze ook een verbrijzelde wervel heeft. Er is nog een probleem opgedoken: ze heeft nog niet geplast. De dierenarts vertelde dat ze misschien moet worden ingeslapen als ze haar behoefte niet meer zelf kan doen. Morgen horen we meer.

Mijn vriend is bij de eigenaar van de hond langsgegaan. Ze gaan contact opnemen met hun verzekering om te zien of die de kosten dekt, en anders betalen ze de behandeling zelf.

Mijn dochtertje van 20 maanden speelt soms op het terrein en ik moet eerlijk zeggen dat ik nu wel bang voor haar ben.

De hond wil alleen maar spelen, maar het is een flinke en erg gespierde hond.

Vertaald Frans
    Gabyn
    Gabyn Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi, om te beginnen had die hond gewoon aan de lijn moeten zitten. Als hij niet aangelijnd was en is ontsnapt, blijft de eigenaar alsnog verantwoordelijk. Bovendien was de hond op jouw terrein, dus hij is op jouw privédomein gekomen, of dat nou omheind is of niet. Ook al is het zijn instinct, de eigenaren zijn en blijven verantwoordelijk. Dus als de eigenaar erbij kwam en je hebt hem laten zien dat zijn hond jouw kat heeft verwond, dan heb je het volste recht om direct naar die eigenaar toe te stappen (wacht geen week, want mensen 'vergeten' zulke dingen snel). Je hebt het recht om hem naar het vaccinatieboekje van de hond te vragen om te checken of de inentingen up-to-date zijn, en laat hem jouw kat, de verwonding en de rekening van de dierenarts zien. Als hij eerlijk is, betaalt hij gewoon. Als hij betaalt, zorg dan dat je daar bewijs van bewaart (kopie van de factuur, het betaalde bedrag en leg het incident zelf ook even schriftelijk vast). Of hij nu betaalt of niet: zeg hem dat hij nu weet wat er is gebeurd en dat hij voortaan goed op zijn hond moet letten en zijn tuin goed moet afzetten. Hij of zijn hond horen niet op jouw terrein te komen, behalve om erlangs te lopen, en dan moet de hond aangelijnd zijn. Ik raad je niet aan om voor zo’n klein bedrag echt aangifte te doen (de politie en rechtbanken zijn overbelast, en anders moet je een advocaat inschakelen), maar ga wel even snel langs het bureau om een melding te maken. Of de buurman nu betaalt of niet, vertel wat er is gebeurd, dat je geschrokken bent en dat je bang bent voor de toekomst. Zo heb je in ieder geval een schriftelijk bewijs van wat er is gebeurd. Mocht het nog een keer gebeuren met jouw kat, een andere kat, of als hij een andere hond of zelfs iemand bijt, dan dient jouw melding als bewijs dat er al eerder een incident is geweest en dat je je buurman hebt gevraagd om op te letten. Dan wordt een officiële aangifte ook veel sneller serieus genomen.

Vertaald Frans
    Mamiecat
    Mamiecat Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Het hangt er helemaal vanaf wat voor band je met deze buurman hebt:

- als die goed is, kun je hem gewoon rustig uitleggen wat er is gebeurd en wat de financiële gevolgen zijn. Als hij aardig is, betaalt hij de rekening gewoon!

- als het contact niet zo best is, kun je er beter met iemand anders bij naartoe gaan, zodat je een getuige hebt voor het geval het gesprek niet lekker loopt.

Je kunt nu ook contact opnemen met je verzekering om te kijken wat er precies in je polis staat. Je verzekeraar kan dan contact opnemen met je buurman, die waarschijnlijk wel een aansprakelijkheidsverzekering heeft. In principe zou de schade die door zijn hond is veroorzaakt hierdoor gedekt moeten zijn. Misschien moet je aangifte doen bij de politie om een dossier te kunnen openen. Bewaar de rekening van de dierenarts goed en vraag eventueel om een medische verklaring waarin het letsel en de mogelijke gevolgen worden beschreven. Maak ook foto's van de plek van het incident en als je een getuige hebt, is dat nog beter.

Heel veel sterkte en houd ons op de hoogte, bedankt!

Vertaald Frans
  • 5 reacties van 5

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!