Kan ik de beschermkraag van mijn kat afdoen?

L
Leakebli34 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi,

Mijn katje is vrijdagochtend gesteriliseerd. Vrijdagavond thuis heeft ze meteen haar pleister eraf gehaald. Ik ben zaterdag dus teruggegaan om een kraag om te laten doen. Vandaag is het zondag en ze heeft die kraag nu al meer dan 24 uur om; ze beweegt niet, eet niet, drinkt niet en gaat niet naar de bak. Ik heb geprobeerd de kraag even af te doen zodat ze wat kon eten, maar ze dronk niet en ging ook niet op de kattenbak. Ik moest hem weer omdoen omdat ze aan haar hechting probeerde te trekken. Ik weet echt niet wat ik moet doen... ik vraag me af: als ik die kraag afdoe, zou ze dan echt haar hechting eruit trekken? Ze heeft trouwens maar één zichtbare hechting sinds vrijdag. Ik vind het zo zielig voor haar, ze accepteert die kraag echt niet. Ik heb de kap van de kattenbak gehaald en drinkbakjes op verschillende hoogtes neergezet, maar niets helpt... hebben jullie tips voor me?

Alvast bedankt!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

8 antwoorden
Sorteren op:
  • N
    Nihiliya Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Mijn poes is vanochtend gesteriliseerd. Bij haar vorige operatie (borsttumorverwijdering) droeg ze een rompertje, maar dat gaf nogal wat gedoe: de eerste dag plaste ze zichzelf helemaal onder en de dagen daarna kreeg ze hem steeds zelf uit. Daarom heb ik dit keer voor een kap gekozen, maar ze lijkt er nogal door van slag te zijn. Waar ik vooral bang voor ben, is dat ze deze ook weer zelf afkrijgt.

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Sorry, ik heb je berichtje gemist, maar mijn twee meiden zijn inmiddels gesteriliseerd. De eerste vorige maand, de tweede afgelopen donderdag. Ze hebben allebei een rompertje aangehad:

In het begin lopen ze een beetje onwennig, maar daarna wennen ze er wel aan.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

In het geval van Caitline is het misschien wel terecht (oogje tijdelijk dichtgenaaid), maar voor een sterilisatie kun je inderdaad beter voor alternatieven kiezen.

Ik heb trouwens gezien dat er nieuwe soorten kragen voor katten zijn ontwikkeld, maar ik weet niet of die echt wat voorstellen.

Vertaald Frans
    Werewolf1
    Werewolf1 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik heb gehoord dat zo'n kap niet echt ideaal is...

Vertaald Frans
    C
    Caitlinebbc Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Bedankt voor je reactie! Ik laat de kap dus maar om, ik bel morgen de dierenarts om een medisch rompertje te regelen, bedankt, dat kende ik nog niet. Ik ben student zonder kinderen, dus ik heb helaas geen babyrompertjes of kleding die ik hiervoor kan opofferen 😭

Hoi! Mijn kleine vriend draagt nu ook al 8 dagen een kap (vanwege een herpes-hoornvlieszweer) en de eerste dagen waren echt even afzien. Hij bewoog bijna niet meer en had er totaal geen zin meer in. Op advies van de dierenarts geef ik hem een capsule Zylkène (ontspanningsmiddel) en wat Bachbloesem met een pipetje. De eerste dagen probeerde ik hem te motiveren om te eten, te drinken, zijn behoefte te doen en wat te bewegen, zonder hem nou ook weer overal bij te hoeven helpen!

Geef de hoop niet op, ook al doet het pijn om die kleine koppies zo te zien, ze wennen er langzaam maar zeker aan! 🙂

Vertaald Frans
    L
    Leakebli34 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Bedankt voor je reactie!

Ik laat hem de kap dus maar even om en bel morgen de dierenarts om een rompertje te regelen. Bedankt, dat kende ik nog niet. Ik ben een student zonder kinderen, dus ik heb helaas geen babyrompertjes of oude kleding die ik hiervoor kan opofferen 😭

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi!

Net als Monique raad ik je een rompertje aan, of anders een verband als je geen rompertje hebt.

Er zijn maar weinig katten die zo'n kap verdragen; ik vind het zelf eigenlijk niet echt geschikt voor katten.

Het hangt een beetje af van de lichaamsbouw, maar als je geen van beide in huis hebt, kun je in de tussentijd ook zelf iets improviseren. Bij een kleine kat kun je een gat knippen in een eenzame sok, en bij een grotere kat in een kapotte panty. Leg wel altijd een gaasje op de wond om schuren en irritatie te voorkomen.

Vertaald Frans
    M
    Mike64 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Het gevaar als je de kraag afdoet, is dat ze aan haar wond gaat likken... ze loopt het risico de boel te infecteren of de hechting eruit te trekken... door het likken... haar tong is ruw en dat beschadigt het litteken...

En het is geen kwestie van 24 uur, maar eerder minimaal 8 tot 10 dagen voordat de wond volledig genezen is.

Je kunt de kraag wel afdoen, maar dan moet je haar echt 24/7 non-stop in de gaten houden zodat ze er niet aan komt... of je doet haar een rompertje aan over de wond... Veel mensen doen dit en dierenartsen bieden ze soms ook aan...

Je kunt er zelf ook eentje maken van een baby-rompertje... er staan genoeg tutorials op internet, of dierenwinkels verkopen ze online.

Vertaald Frans
  • 8 reacties van 8

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!