Kan een kat weglopen vanwege een hond?

Fanny74940
Fanny74940 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal,

Ik heb even een vraagje: mijn vriend heeft een kat die in een appartement woont, maar wel naar buiten gaat en 's avonds weer thuiskomt.

Ik heb zelf een hond, en sinds ik mijn hond mee naar zijn huis neem, is de kat nog een paar keer teruggekomen, maar nu is ze er al 3 dagen niet meer geweest. We zien haar overdag ook helemaal niet meer (terwijl ze normaal gesproken wel eens een nachtje wegblijft, maar we haar overdag altijd wel zien rondlopen in de buurt...)...

Ik maak me echt zorgen en ben bang dat ze is weggelopen vanwege mijn hond... Want als ze binnen is, is ze namelijk doodsbang voor hem en schiet ze meteen in de verdediging (ook al let mijn hond totaal niet op haar, hij is zelfs een beetje bang voor haar...)

Wat denken jullie dat er aan de hand is? Ik heb zelf geen verstand van het gedrag van katten...

Bedankt voor jullie hulp...

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

7 antwoorden
Sorteren op:
  • M
    Mike64 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Je kunt posters met haar foto in de buurt ophangen... om te laten weten dat ze van je vriend is, voor het geval iemand haar heeft gevonden.

Vertaald Frans
    Fanny74940
    Rapporteren

Oké, we gaan wat voerbakjes neerzetten op de plekken waar ze langskomt... We zijn toch bang dat ze ergens opgesloten zit, want in oktober heeft ze ook met een andere hond in huis gezeten zonder weg te lopen... Dan had ze dat toen ook wel gedaan, denk ik...

Vertaald Frans
    Fanny74940
    Rapporteren

Inderdaad, ik neem mijn hond nu niet meer mee, maar dat gaat wel een probleem worden. Hij is overdag al alleen (vanwege mijn werk) en nu dus ook 's nachts... Dit kan natuurlijk niet eeuwig zo doorgaan...

Het is wel vreemd, want er heeft onlangs nog een maand lang een hond bij haar gewoond en toen is ze niet op die manier weggegaan...

Ik zit er echt mee in mijn maag... Ik hoop zo dat ze terugkomt zodra de geur van de hond verdwenen is... :(

Vertaald Frans
    Blue_Cat
    Blue_cat Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Goedenavond,

Oh jazeker, die hond is echt genoeg om haar haar eigen huis uit te jagen!! Katten zijn TERRITORIAAL, in tegenstelling tot honden, wat sociale dieren zijn. Voor een kat is het een enorme bron van stress om een indringer, en dan ook nog eens van de 'vijandige soort', zijn territorium te zien overnemen. Sommige katten komen in dit soort situaties nooit meer terug en proberen ergens anders een nieuw thuis te vinden.

Volgens mij — al weet ik niet of dat voor je mogelijk is — zou je de hond nooit meer mee moeten nemen naar de poes. Alleen op die manier, en zodra de hondengeur is verdwenen, kan ze zich weer echt thuis voelen. Je dwingt een kat nooit om een hond te accepteren, en haar huidige gedrag laat wel zien hoe zwaar ze het hiermee heeft. Neem niet het risico dat ze voorgoed wegloopt.

Vertaald Frans
    Fanny74940
    Rapporteren

Allereerst bedankt voor jullie reacties :) Inderdaad, ik neem mijn hond nu even niet meer mee om te kijken of ze terugkomt... Ze is gesteriliseerd, daar had ik ook al aan gedacht, maar het is dus geen voortplantingskwestie... We hebben snoepjes geprobeerd terwijl de hond erbij is, maar ze eet niet... Toch durft ze wel rond te lopen en haar kamer uit te komen als de hond er is (mijn hond respecteert haar eigen plekje en komt daar niet). Feliway? Werkt dat goed? Ik ga dan maar een verdamper kopen om het te proberen... Ik maak me echt zorgen en hoop dat ze niet voorgoed weggaat...

Vertaald Frans
    K
    Kelinda Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ja, een kat is van nature schuw. Ze voelt zich waarschijnlijk in gevaar, zeker als de hond groot is. Een kat schiet al in de verdediging bij een nieuwe kat, dus bij een hond is dat heel normaal; ze ruikt zijn geur.

Is ze gesteriliseerd? Want misschien is dat wel de reden dat ze wegvlucht.

Probeer je hond eens niet mee te nemen, dan zie je vanzelf of hij de reden is van haar vluchtgedrag.

Vertaald Frans
    ProvetoJuniorConseil
    Provetojuniorconseil Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Geverifieerde expert
    Rapporteren

Hoi,

Het is inderdaad goed mogelijk dat ze minder vaak naar het appartement komt omdat ze bang is voor de hond. Haar vertrouwde omgeving verandert, wat voor stress zorgt. Dat verklaart waarschijnlijk waarom ze minder de neiging heeft om terug te komen dan eerst.

Heb je al geprobeerd om ze rustig aan elkaar te introduceren? Je zou haar langzaam kunnen laten wennen aan de aanwezigheid van de hond. Geef de kat bijvoorbeeld wat lekkers als de hond erbij is, zodat ze begrijpt dat ze niets te vrezen heeft. Het ophangen van een feromonenverstuiver zoals Feliway kan haar ook helpen om wat meer te ontspannen in het appartement.

Hopelijk heb je hier wat aan,

Emeline

Vertaald Frans
  • 7 reacties van 7

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!