Kan een kat twee baasjes hebben?

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal

Ik zat met een vraagje.

Hoewel ik weet dat katten niet echt een "baasje" hebben in de letterlijke zin van het woord (in ieder geval niet zoals een hond dat heeft), vroeg ik me toch af of ze zich aan twee totaal verschillende personen kunnen hechten?

Even wat uitleg: ik heb zelf geen huisdieren, maar er loopt hier al een paar jaar een superlieve kat in de buurt rond. Hij laat zich aaien en komt bij ons over de vloer wanneer hij daar zin in heeft. Hij komt en gaat wanneer het hem uitkomt.

Deze kat heeft al een baasje (ik geef hem dus geen eten) die een paar huizenblokken verderop woont. Zij heeft nog drie andere katten en een gezin met twee kinderen.

Ik heb zelf ook twee vrij rustige kinderen.

Soms zie ik hem wekenlang niet, maar dan komt hij ineens weer langs om te miauwen, geaaid te worden en een dutje te doen, en dan gaat hij weer...

Is hij gewoon een opportunist of is hij zich toch een beetje aan ons gaan hechten?

Wat denken jullie?

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

17 antwoorden
Sorteren op:
  • S
    Spellbinder Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Een kat heeft geen baasje. Hij heeft vrienden en een heel bijzondere band met iemand als je goed voor hem zorgt. Mijn poes is dol op de buurkinderen en ik denk dat ze wel eens tijd doorbrengt bij iemand met een open haard die een beetje rookt, want ze ruikt soms naar houtrook. Toch slaapt ze elke nacht bij mij op bed, waarbij ze begint met om knuffels te vragen door op mijn buik te gaan liggen. Als ik een paar dagen weg ben, komt mijn zoon haar voeren en wat tijd met haar doorbrengen. Ze laat hem duidelijk merken dat ze hem mag. Als er een vreemde aanbelt, kijkt mijn poezeltje me aan om te checken of die persoon oké is!!

Ze heeft het volste vertrouwen in mij en ik doe mijn best om dat te verdienen, maar ik ben niet haar "baasje". Ze doet wat ze zelf wil en kiest haar eigen leven.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi katycat!

Dit is het antwoord dat je me gaf in mijn topic "Mijn kat laat zich niet scheren. Hij verzet zich en is agressief":

"Ik denk dat er al antwoorden zijn gegeven op jouw probleem. Ik begrijp het in ieder geval heel goed, want mijn Perzische kat die ik ook uit een opvang heb gehaald zat in precies dezelfde situatie. Ze was dol op knuffelen, maar borstelen was ONMOGELIJK — ook al had je de beste wil van de wereld, ze stribbelde tegen als een gek. Ze vluchtte al weg bij het zien van de borstel!! Ze was er waarschijnlijk nooit aan gewend! Stel je voor, ik op handen en knieën achter haar aan om haar te proberen te pakken!! Kortom, ik was ook tot de conclusie gekomen dat scheren de enige oplossing was! De eerste keer werden de groomer en ik helemaal opengehaald en was het superzwaar om haar vast te houden. De tweede keer ging het makkelijker, totdat ze het uiteindelijk gewoon liet gebeuren! Ze had begrepen dat het haar geen pijn deed en dat ze het uiteindelijk liever had dan de borstel! Oké, een Pers is niet bedoeld om geschoren te worden, maar de mijne kon het uiteindelijk beter verdragen dan de borstel..."

Heb je me zitten belazeren?

Ik merk een aantal tegenstrijdigheden in je verhaal. Je hebt het niet over klitten in de vacht, maar alleen over borstelen. Je scheert een langhaar kat als het heel erg geklit is...

Daarna heb je het over een eerste keer en een tweede keer... Wat bedoel je daarmee? Heb je haar de eerste keer geschoren en dan een paar maanden later, na een flinke hergroei, een tweede keer — en dat alleen omdat ze zich niet wilde laten borstelen?

In jouw eigen topic heb je het helemaal niet over deze kat. Waarom niet? Dat zou toch logisch zijn.

En je zegt dat er al meerdere jaren een kat bij je komt... Als je Perzische kat echt heeft bestaan, zou ze dus al lang daarvoor dood zijn?

Je zegt 44 jaar oud te zijn en "twee rustige kinderen" te hebben. Kun je ons hun leeftijd vertellen, graag? Gewoon om wat duidelijkheid te krijgen, want er klopt hier iets niet. Gaat het om jonge kinderen, tieners of jongvolwassenen?

Je bent na zo'n 1 jaar en 2 maanden afwezigheid teruggekomen op deze site. Dat is lang.

Ben je ooit verbannen geweest, en zo ja, waarom? Of vond je deze site gewoon niet meer leuk? In die periode had je blijkbaar nogal scherpe discussies met andere leden. Maar die berichten zijn niet meer toegankelijk.

Kortom, ik twijfel aan je oprechtheid, maar ik hoop dat ik het mis heb.

Ik ken verzinners goed, want ik heb er regelmatig mee te maken op andere forums en sites.

Ik ben hier gekomen uit liefde voor mijn kat en voor dieren. Niets meer dan dat. Verzinners kunnen hier schade aanrichten voor dieren door verkeerde adviezen, fantasieadvies of gewoon onjuiste informatie.

Dus, ik weet niet wie of wat je bent. Ik beweer niets.

Ik

Vertaald Frans
    Josie8
    Josie8 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Mijn poes komt niet buiten en kent dus alleen mijn familie en onze vrienden.

Maar ja, ze heeft meerdere baasjes en ze weet donders goed wie wat doet. Als ze wil knuffelen of eten wil, komt ze bij mij plakken. Is de kattenbak vies of wil ze geborsteld worden, dan gaat ze direct naar mijn schoonvader. Om te spelen gaat ze naar mijn hond.

Het is trouwens wel een apart beestje... ze komt als je haar roept en ze probeert mijn vis niet te vangen...

Vertaald Frans
    Mintcat
    Mintcat Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Goedenavond,

Een paar maanden geleden heeft een kat mij ook geadopteerd. Hij 'hoort' bij een van onze buren, is al ouder dan 10 jaar en is gecastreerd. Hij komt vaak bij ons langs en we zorgen goed voor hem. Hij had een korstje in zijn nek dat niet verzorgd werd. Ik heb het ontsmet met eosine en nu is alles weer helemaal oké. Ik borstel hem elke dag en sindsdien heeft hij een prachtige vacht, zo zacht als een knuffel. Hij komt en gaat wanneer hij wil, ik heb hem niet 'gekatnapt'. Volgens mij vinden we elkaar gewoon erg leuk.

Vertaald Frans
    Sofi771
    Sofi771 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Katycat, je zegt dat je 44 bent en 2 rustige kinderen hebt

Zou je ons hun leeftijden kunnen vertellen, alsjeblieft?

Dit is niet bedoeld als een aanval op je, maar ik vind de vraag nogal off-topic en zie het nut er hier niet zo van in?

Vertaald Frans
    Sofi771
    Rapporteren

Janchat, zijn vorige kat is misschien gewoon overleden..

Waarom zeg je dat dan niet?

Dat zijn van die dingen die je normaal wel even vermeldt

nou ja....

Hoeft niet per se.. Ik geef soms advies op posts over cavia's waarbij ik voorbeelden gebruik van de beestjes die ik zelf heb gehad, maar ik zeg er niet altijd bij dat ze overleden zijn als ik daar het nut niet van inzie

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Katycat, je zegt dat je 44 bent en 2 rustige kinderen hebt

Zou je ons hun leeftijden kunnen vertellen, alsjeblieft?

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Janchat, zijn vorige kat is misschien gewoon overleden..

Waarom zeg je dat dan niet?

Dat zijn dingen die je normaal gesproken wel even vermeldt

nou ja....

Vertaald Frans
    Sofi771
    Rapporteren

Janchat, misschien is zijn vorige kat wel gewoon overleden..

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Gewoon omdat die "Pers" niet van haar is. Let op: een kat van de straat meenemen die gechipt is of een tatoeage heeft, wordt gezien als diefstal!

Sevv, ga haar reactie op mijn topic maar eens bekijken.

Ze heeft het over haar Perzische poes die ze uit het asiel heeft gehaald.

Dit is haar antwoord:

"Ik denk dat je inmiddels wel antwoord hebt op je probleem.

Ik begrijp het in ieder geval helemaal, want mijn Perzische poes uit het asiel zat in precies dezelfde situatie.

Ze was dol op knuffelen, maar borstelen was echt ONMOGELIJK. Zelfs met de beste wil van de wereld stribbelde ze tegen als een gek. Alleen al bij het zien van de borstel ging ze er vandoor!! Ze was het waarschijnlijk nooit gewend! Kun je nagaan, ik op handen en knieën achter haar aan om haar te vangen!! Kortom, ik kwam ook tot de conclusie dat scheren de enige optie was! De eerste keer zaten de trimster en ik helemaal onder de krabben en was het superlastig om haar vast te houden. Daarna ging de tweede keer al makkelijker, tot ze het uiteindelijk gewoon toeliet! Ze had door dat het geen pijn deed en dat ze dit uiteindelijk fijner vond dan de borstel! Natuurlijk is een Pers er niet voor gemaakt om geschoren te worden, maar die van mij kon dat uiteindelijk beter hebben dan de borstel..."

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 17

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!