Kan een kat depressief worden na de dood van zijn broertje met wie hij heel hecht was?

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi,

Een van mijn elf katten is afgelopen zaterdagochtend helaas ontsnapt, zoals hem wel vaker overkomt, en hij is in de tuin van de buren terechtgekomen die Franse bulldogs hebben.

Ik kreeg een telefoontje van de dierenkliniek dat mijn (gechipte) kat was binnengebracht omdat hij door een hond was gebeten.

Toen ik daar aankwam lag Kanji op sterven; hij was in zijn keel gebeten en de dierenarts zei dat zijn hart het begaf. Het was heel plotseling en erg heftig.

Mijn kat was juist heel levendig en alert, dus ik snap niet hoe die honden zo dichtbij hebben kunnen komen. Het gebeurde buiten.

Natuurlijk is zijn broertje Loulou nu heel erg verdrietig, want ze sliepen elke dag samen.

Hij zondert zich af van de rest van de groep en lijkt zijn broer buiten bij het hek te zoeken. We geven hem extra veel knuffels en aandacht, en er ontstaan ook weer nieuwe banden tussen de andere katten in de groep. Zal dit genoeg zijn? Gaat hij nu niet ook proberen te ontsnappen om zijn broer te zoeken?

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

6 antwoorden
Sorteren op:
  • ?
    Rapporteren

Inderdaad, de tijd zal vast wel helpen. We moeten de routine waarschijnlijk niet te veel veranderen om hem niet te stressen, echt een goede opmerking. Ook moeten we als mensen oppassen dat we ons eigen verdriet niet te veel op hem projecteren!

Omdat ik thuiswerk, geven onze katten ons de hele dag door kleine geluksmomentjes, en dan is er opeens die leegte. Eerlijk gezegd is het echt zwaar, we hebben hem al vanaf dat hij nog heel klein was.

Bedankt voor al jullie reacties.

Vertaald Frans
    G
    Greylox Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Wat ontzettend naar wat er met je kat is gebeurd. Het is altijd heel zwaar om een huisdier te verliezen, zeker als het zo plotseling gaat.

Ik weet niet of je het echt een depressie kunt noemen, maar het wegvallen van een ander maatje kan een kat zeker beïnvloeden, vooral als ze erg close waren. Katten zijn echte gewoontedieren en elke verandering in de routine kan stress veroorzaken. Per kat verschilt het natuurlijk hoe zichtbaar die reactie is en hoe lang het duurt voordat het overgaat. Probeer vooral om de gewoontes niet te veel te veranderen. Als je twee katten op vaste tijden samen speelden, probeer hem dan op dat moment zelf een speelsessie aan te bieden. Sliepen ze samen of knuffelden ze op bepaalde tijden? Doe dan hetzelfde en geef hem op die momenten even wat extra aandacht en aaitjes. Maar verander je routine verder niet te veel, want dat zorgt alleen maar voor meer stress.

Vertaald Frans
    Marion17310
    Marion17310 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik had twee katten, een oude kater van 13 en een jong poesje van een jaar oud. Toen de oude overleed, heeft mijn poesje dagenlang lopen miauwen en zocht ze hem in alle hoekjes en gaten... Na een week was het ineens over. Ze was hem gewoon vergeten.

Vertaald Frans
    Izka
    Izka Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Als hij niet dichterbij wilde komen, heeft hij het misschien van een afstandje al geroken, je weet maar nooit. Zoals je zegt, maar als hij de honden heeft geroken, dan heeft hij de kat denk ik ook wel geroken, vooral door het bloed naar mijn mening. Ik denk dat je het hem eigenlijk even één op één had moeten laten zien om te kijken, maar goed, ik hoop voor hem dat het overgaat! Het is nooit makkelijk.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren
    Bedankt voor je reactie. Ik heb geprobeerd hem aan het lichaampje te laten snuffelen, maar hij wilde niet in de buurt komen. Een andere kat van mij deed het wel en die deinsde echt duidelijk achteruit. Ik vermoed dat er een sterke hondengeur aan het lichaampje zat. Inmiddels heb ik hem in de tuin begraven. Kanji had helaas geen eigen spulletjes.
    Vertaald Frans
    Izka
    Izka Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Nou ja, het is zeker mogelijk, ook al moet je toegeven dat het best zeldzaam is. Niemand kan ooit echt in de kop van een kat kijken om te weten of hij echt lijdt onder het verlies van een dierbare, of dat het gewoon een kink in de kabel is waardoor zijn dagelijkse routine in de war wordt geschopt en hij daar last van heeft... Verder heb je natuurlijk het spirituele vlak, maar dat is aan iedereen zelf om er wel of niet in te geloven. Er zijn een hoop anekdotes over de psychische band die een kat met zijn baasje of een naaste zou kunnen hebben. Je hoeft alleen maar te denken aan al die verhalen over katten die honderden kilometers afleggen om weer thuis te komen. Je doet er goed aan om hem lekker te knuffelen en wat extra aandacht te geven. Probeer misschien een voorwerp te vinden dat echt van de overleden kat was en waar zijn geur nog aan zit, om hem te kalmeren. Of, als het kan, laat hem even aan de overleden kat snuffelen (bijvoorbeeld gewikkeld in een doek) of laat hem gewoon zien, zodat hij begrijpt dat hij weg is en stopt met zoeken... Het is een beetje alles of niets, maar zo kan hij het tenminste wel verwerken. Onder dierenartsen is er nogal wat discussie over rouw bij katten, maar zoals ik al zei: je gelooft erin of niet, dat is aan jou. Sterkte.

Vertaald Frans
  • 6 reacties van 6

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!