Je kat 's nachts eten geven

T
Tonydebretagne Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal,

Ik heb een vraagje: ik las laatst een artikel van een gedragstherapeut op deze site waarin stond dat het voor een kat het beste is om tot wel 20 kleine maaltijden per dag te eten. Het idee is dat ze dan nooit honger hebben, want anders zouden ze ongelukkig kunnen worden.

Mijn eigen kat Louna van 3 jaar krijgt sinds kort 100% natvoer, na alle tips die ik hier heb gekregen. Ze is een behoorlijke schrokop, weegt 5 kg en kan niet tegen brokjes; ze eet ze te snel op en spuugt ze dan de helft van de tijd weer uit. Ik heb al verschillende bekende graanvrije merken geprobeerd.

Ze heeft nu een Cat Mate voerautomaat met 5 vakjes. De eerste portie krijgt ze rond een uur of 9 's ochtends en daarna krijgt ze elke 3 uur een maaltijd. De laatste is dus om 23:00 uur. Daarna moet ze de nacht door tot een uur of 8 of 9 de volgende ochtend.

's Nachts heeft ze dus niets te eten. Omdat ze geen brokjes mag en ik 's nachts niet uit bed kan komen om haar iets te geven, krijgt ze dan niets. Ik ben ook bang dat als ik haar daaraan laat wennen, ze ons 's nachts wakker gaat maken als het een keer niet gebeurt, en dat doet ze nu gelukkig niet.

Wat denken jullie hiervan? Wat is jullie mening?

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

4 antwoorden
Sorteren op:
  • ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Die 20 kleine maaltijden per dag is echt een concept van de diervoederindustrie. Eigenlijk hebben brokjes 8 tot 10 uur nodig om verteerd te worden, dus moet je ze constant in de 'machine' blijven stoppen om de voedingsbehoefte te halen. En om je te overtuigen vertellen ze je dan dat een kat met honger gefrustreerd is. In werkelijkheid ontwikkelt een kat door brokjes een complete hobby rondom eten en doet hij op een gegeven moment niets anders meer; het wordt een obsessie en eindigt in overgewicht. Moet ik je nog vertellen dat de dierenarts je bij overgewicht zal vragen om je kat op rantsoen te zetten, waardoor hij dus juist gefrustreerd raakt? Bijt de kat zichzelf zo niet in de staart?

In de natuur jaagt en eet een kat tijdens de schemering, wanneer de dag in de nacht overgaat. Zijn zicht is dan beter aangepast dan dat van zijn prooien en daar maakt hij gebruik van. Een kat staat echt niet elk uur op om een muisje te eten; hij heeft juist lange rustperiodes, zoals 's middags, waarin hij makkelijk 6 uur achter elkaar kan slapen.

Aangezien je hebt gekozen voor volledig natvoer en een voerautomaat, adviseer ik je om de voermomenten rond de ochtend en de avond te plannen en de rust in de middag te bewaren.

Begin met een maaltijd vrij vroeg rond 7:00 uur en een tweede rond 9:00 uur, en 's avonds dan rond 18:00 uur en 20:00 uur. Dan houd je nog één portie over die je rond 23:00 uur kunt geven als je twijfelt over de lengte van de nacht, of eventueel rond het middaguur, maar liever niet 's middags om zijn middagslaap niet te verstoren.

Kortom: het is niet omdat de buik van je kat vol zit, dat hij ook gelukkig is. En vergeet niet om genoeg te variëren met spelletjes en afleiding.

Hartelijke groet

Vertaald Frans
    T
    Rapporteren

En het probleem is dat ik 's nachts niet kan opstaan om haar wat dan ook te geven of iets extra's in haar voerbak te doen, omdat ze doorgaat tot het einde van haar 5 maaltijden: 23:00 uur.

Vertaald Frans
    T
    Rapporteren
    Bedankt voor je reactie! Louna weegt 5 kg en krijgt 250 g natvoer per dag, verdeeld in porties van 50 g. Ze lijkt 's nachts niet echt veel honger te hebben, al miauwde ze vanmorgen wel even naar me. Ik kan haar niet meer geven dan haar dagelijkse hoeveelheid en ook geen extra brokjes, dus ik denk dat ik het zo laat. Aan de andere kant wil ik niet dat ze 's nachts eten tekortkomt als ze het nodig heeft, maar als ik haar meer geef, wordt ze te dik (ze komt namelijk niet buiten).
    Vertaald Frans
    ProvetoJuniorConseil
    Provetojuniorconseil Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Geverifieerde expert
    Rapporteren

Hoi,

De huiskat is een diersoort die, in tegenstelling tot de hond, nog best dicht bij de wilde variant staat. Wilde katten eten kleine prooien met relatief korte tussenpozen. Daarom wordt er vaak geadviseerd om voer "onbeperkt" aan te bieden, omdat een kat eigenlijk meerdere keren per dag kleine beetjes hoort te eten. Zelf hebben mijn twee katten ook altijd onbeperkt brokjes tot hun beschikking en die eten ze verspreid over de dag en de nacht op.

Echter, door het invoeren van vaste porties (3 tot 4 maaltijden per dag) en andere menselijke gewoontes is het eetpatroon van sommige katten veranderd, waardoor ze bijvoorbeeld echte "schrokkers" zijn geworden.

Wat jouw specifieke probleem betreft: als die 5 maaltijden de juiste hoeveelheid zijn, zouden ze de voedingsbehoefte van je kat volledig moeten dekken, zodat hij de nacht door kan komen zonder te eten. Als je het gevoel hebt dat hij 's nachts echt honger heeft, is zijn dagelijkse portie misschien niet helemaal goed berekend.

Mathilde - Student diergeneeskunde aan de Franse École Nationale Vétérinaire d'Alfort (EnvA), Projectleider voor ProVéto Junior Conseil, de Junior-onderneming van de EnvA http://proveto.net/

Vertaald Frans
  • 4 reacties van 4

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!