Is het erg om je kat de hele nacht buiten te laten?
De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.
Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.
Hoi,
Katten worden vaak nachtdieren genoemd, maar dat klopt niet helemaal. Het is eigenlijk een polyfasisch dier, wat betekent dat ze de hele dag en nacht door slaap- en waakmomenten afwisselen. Het is superbelangrijk dat je dier aan zijn slaapbehoefte kan voldoen; bij katten is dat gemiddeld 16 uur per dag. Daarom is het belangrijk dat je je kat de mogelijkheid geeft om op elk moment van de dag of nacht naar binnen te kunnen als dat mogelijk is. Als je niet thuis bent of ligt te slapen, kun je bijvoorbeeld een kattenluikje installeren of een raampje op een kier laten staan. Het is dan ook niet aan te raden om je kat 's nachts buiten te laten als je geen opties hebt waardoor hij naar binnen kan wanneer hij dat nodig heeft. Dit is extra belangrijk bij slecht weer (kou, regen, wind) en als hij geen beschutting heeft. Als je kat 's nachts buiten is, moet je ook rekening houden met de temperatuur die in het koude seizoen flink kan dalen. In de zomer daarentegen vindt je kat het waarschijnlijk heerlijk om onder de sterrenhemel te slapen, mits hij een plekje heeft waar hij zich lekker comfortabel en veilig voelt.
Groetjes,
Manon
Een kat die naar buiten gaat, moet altijd een opening hebben om naar binnen te kunnen wanneer hij maar wil
Zelfs als je alles buiten neerzet (een hokje, water, voer...), er is echt een opening nodig
Je kunt een plaat piepschuim tussen de schuifpui of tuindeur klemmen en daar onderaan een gat in maken zodat de kat 's nachts in en uit kan
Of span een stevig net voor de deur met de haakjes aan de binnenkant, zodat inbrekers er niet bij kunnen, en knip dan onderaan met een schaar een gat waar de kat doorheen past
Maak het gat niet te laag, want dan krijg je egels in huis; en ook niet te groot, want een vos wurmt zich overal tussendoor
Hoi, ik heb een poes die Bambie heet, ze is 1 jaar oud. Sinds gisteren laat ik haar buiten slapen en heb ik alles wat ze nodig heeft op het terras gezet: eten, water en een kattenbak. Maar ik vind het maar niks dat ik de deur de hele nacht dicht moet laten. Ik wil niet dat ze bij iemand anders binnen gaat slapen, zoals bij de buren, en ik wil ook niet dat ze haar voer geven. Anders wil ze straks niet meer thuis eten en gaat ze liever bij de buren buurten. Ik hoop echt niet dat het zo loopt. Laat me alsjeblieft weten of ik iets verkeerd doe door haar buiten te laten met de terrasdeur de hele nacht op slot, of iets in die geest.
Alvast bedankt!
Wat hebben ze toch?
Een zacht gemiauwtje om 2.45 uur vanochtend. Ik zeg ssst. Even later doet ze het opnieuw. Ssst. Ze klimt op mijn kussen en blijft zachtjes en discreet bij mijn hoofd miauwen. Ssst.
Ze gaat de overloop op en doet het weer, nog altijd zachtjes. Het is inmiddels 3.15 uur. Ze gaat zo het hele huis wakker maken. Ik sta op.
Ze wil naar buiten via de achtertuin. Ik zeg nee, want aan die kant wonen de hippe buren die laat opblijven, en hun agressieve poes sluipt daar misschien nog rond. Die heeft mijn kat al twee keer gebeten. Ik laat haar dus buiten via de straatkant. In plaats van snel te gaan plassen zoals ik dacht, nee hoor, ze snuffelt overal aan. Dan klimt ze op het hek en kijkt lang haar omgeving af. Ik wacht tot ze eindelijk gaat plassen zodat ik haar naar binnen kan halen en weer kan gaan slapen.
Er loopt een grijze kat langs. Op dit uur geen auto's, hij loopt midden op straat. De mijne klimt naar beneden en gaat erop af. Elke keer weer hetzelfde dilemma. Als ik dichterbij kom klaar om in te grijpen, voelt ze zich gesteund en springt ze op de ander. Ik blijf liever staan. Ze besnuffelen elkaars neus. Geen van beiden heeft een opgebollende staart, het gaat goed. Mijn kat heeft de onvoorzichtige bezoeker even gecheckt en keert terug naar het hek. De ander vervolgt zijn weg, nog steeds midden op straat, en voor één keer volgt de mijne hem niet om hem een klap te geven buiten mijn bereik onder een auto. Hij kijkt regelmatig om of er niemand achter hem aan komt.
Ze gaat naar binnen, volgens mij zonder zelfs geplast te hebben. Ik ga weer liggen, zij ook, maar deze keer ligt ze dwars op mijn benen in plaats van er tegenaan zoals ze normaal doet.
Ik word wakker om 7 uur, ga naar beneden, mijn kopje thee staat er helemaal alleen op tafel en is ijskoud.
Hè, ik dacht dat ik vannacht al had geantwoord, maar het bericht is niet verzonden... heb je een schuilplek buiten? Een kat die niet bij jou naar binnen kan, gaat misschien wel bij iemand anders naar binnen! En bovendien leeft een kat 's nachts veel meer dan wij! Ik vind dan ook dat een kattenluikje echt bij het leven van een kat hoort! Wat die vechtpartijen betreft: die gebeuren overdag net zo goed als 's nachts! Maar als je je kat buiten opsluit, gaat hij naar de buren, wat voor problemen kan zorgen. Er is zelfs een kans dat hij daar een tweede huisje vindt als de buren hem schattig vinden... en dat betekent echt niet dat je niet van hem houdt; katten zijn vaak raadselachtig, maar ze zijn niet ingewikkeld. Ze kiezen gewoon de makkelijkste weg: hier is het warm dus hier slaap ik, daar is eten dus daar ga ik heen... aan jou de keus!
** hij zal je daarom echt niet vergeten
Hoi!
Hoe oud is deze Loki?
Is hij gecastreerd en gevaccineerd tegen kattenziekte, niesziekte en leukose?
Je kat houdt van je als je hem voert, met hem speelt, aandacht aan hem geeft en hem betrekt bij je bezigheden, zonder hem ooit ergens toe te dwingen.
Een kat is actief van de schemering tot de vroege ochtend. Als hij de deur af en toe dicht vindt, wacht hij wel; hij zal je daarom echt niet minder lief vinden.👌
Liza
Hoi,
Probeer ervoor te zorgen dat dit zo min mogelijk gebeurt. Geef hem bijvoorbeeld na 18:00 uur geen eten meer, zodat hij naar binnen komt. Ook al zal dat best lastig worden wanneer het dadelijk weer warmer wordt.
Mocht het toch gebeuren, probeer dan rond 23:00 uur of middernacht even op te staan. Grote kans dat hij er dan wel is.
Het probleem zit hem in de vechtpartijen. Een gevecht dat je niet hebt gehoord omdat het te ver weg was, een wondje dat je over het hoofd ziet en dat langzaam gaat ontsteken of zelfs kan gaan afsterven. Want in tegenstelling tot wat je misschien denkt, zijn dieren echt niet beter bestand tegen bacteriën dan wij. De bek van een kat zit er vol mee en een beet gaat eigenlijk altijd ontsteken, ook al likken ze de wond zelf schoon.
Een slim kattenluik of een klassiek kattenluik... Maar denk maar niet dat hij denkt dat je niet van hem houdt omdat hij wel eens 's nachts buiten blijft... Een dier voelt echt wel aan of je van hem houdt of niet...
Misschien een "slim" kattenluik (gekoppeld aan de kat) dat je kunt instellen met vaste tijden voor het openen en sluiten?
10 reacties van 10