Ik weet niet of ik mijn kat moet laten inslapen of niet

L
Lottarosie Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal,

Ik schrijf dit omdat ik wat advies nodig heb over mijn kat, een kater van 13 jaar oud.

Hij lijdt aan het calicivirus, dat hij ongeveer 7 jaar geleden heeft opgelopen door contact met een vreemde kat.

Meteen daarna heb ik zijn gebit voor het eerst laten reinigen, wat heel goed verliep. Hij kreeg regelmatig injecties met cortisonen en antibiotica, plus verschillende andere behandelingen (homeopathie en zo), waardoor hij zich weer comfortabel en goed voelde.

In september 2020 merkte ik dat zijn bekje erg vies werd; hij kon het zelf niet meer schoonhouden en had moeite met eten, ondanks de behandelingen.

De dierenarts raadde daarom een nieuwe gebitssanering aan, die we in november 2020 hebben laten doen.

Om het chronologisch even samen te vatten:

- November: De gebitssanering verliep erg slecht. De kat wilde niet meer eten of drinken, was lusteloos, verstopte zich en viel enorm af tot hij alleen nog maar vel over been was. Hij was helemaal op en de dierenarts maakte zich grote zorgen of hij het wel zou overleven. Voor de zekerheid ben ik nog naar andere dierenartsen gegaan. Die stelden vast dat de ingreep goed was uitgevoerd, maar dat hij de operatie erg slecht verdroeg en niet meer kon eten omdat zijn bekje zo vreselijk veel pijn deed. Hij kreeg regelmatig een infuus en ik probeerde hem aan het eten te krijgen door wel tien verschillende schoteltjes met allerlei lekkers voor hem neer te zetten.

- Begin januari '21: Eindelijk begon hij weer te eten en aan te komen. Hij at alleen nog maar gekookt wit vlees dat heel fijn was gesneden, en langzaamaan probeerde ik hem weer te laten wennen aan normaal kattenvoer.

- Januari/februari '21: Hij eet wel, maar zijn gedrag is vreemd geworden: hij miauwt dag en nacht en plast elke dag op hetzelfde tijdstip en op dezelfde plek buiten de kattenbak. Ondanks al mijn pogingen om dit te stoppen, ben ik inmiddels ten einde raad. Bovendien leeft hij niet echt meer met ons samen; hij zit de hele dag in de keuken op een stoel te wachten tot hij eten krijgt, alsof hij de schade wil inhalen. Hij is veranderd in een vreetzak die geen aandacht meer voor ons heeft en het wordt erg lastig om hiermee om te gaan.

- Maart '21: Terug naar de dierenarts (ik geef hem inmiddels maandelijks een injectie tegen de pijn). De arts zei dat ik erover na moet denken om hem te laten inslapen, omdat hij weer afvalt, uitgedroogd is en zijn bekje weer erg ontstoken en vies is. Ik heb dit geweigerd omdat ik voel dat hij het nog niet wil opgeven.

==> Wordt vervolgd

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

12 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Omdat ik zelf een poes heb gehad met een vergevorderd calicivirus, kan ik je vertellen dat het heel goed te behandelen is, mits je alle tanden laat trekken. Je kunt de hoektanden eventueel laten zitten, maar dat is niet per se nodig. Zodra haar tanden getrokken waren en haar tandvlees genezen was, kon ze weer normaal eten, zelfs brokjes. Bij elke opvlamming maakte ik een soort soepje door haar brokjes te mengen met lauw water, omdat ze geen natvoer wilde, en dat ging op die manier prima. Ze heeft alleen Antirobe als antibiotica gekregen, nooit cortison.

Als ik in jouw schoenen stond, zou ik van dierenarts wisselen. Als hij dit niet voorstelt, lijkt hij me niet echt goed op de hoogte; tanden trekken is namelijk de basis bij calicivirus. Bovendien is euthanasie voorstellen een beetje de makkelijke weg. Vraag snel om een second opinion bij een andere dierenarts. Je kat vecht ervoor en wil nog graag een paar mooie jaren tegemoet gaan. Het is weliswaar een ingrijpende en pijnlijke ziekte voor de kat, maar het is goed te behandelen, ook al is het niet volledig te genezen.

Vertaald Frans
    L
    Lottarosie Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

- Vandaag de dag: hij eet wel wat dingetjes, maar maakt zijn bakje niet altijd leeg (ik gooi vaak de helft weg). Hij drinkt ook (vooral kattenmelk, water weigert hij). Zijn enige vaste plekje is de keuken; we kunnen daar niet meer komen zonder dat hij om onze benen heen draait en miauwt om eten. Aaitjes en knuffels interesseren hem niet echt meer. Hij wast zich helemaal niet meer en haat borstelen: hij heeft dus enorme klitten en viltplekken, zelfs stukjes grit en ontlasting. Ik heb de grootste moeite om hem schoon te krijgen omdat hij tegenstribbelt en krijst. Zijn bekje ziet er vreselijk uit. Er zit vaak half vergaan eten van de vorige dag om zijn bek heen, en soms hangen er slierten eten van wel centimeters lang uit zijn mond die ik er bijna niet af krijg... Kortom, het is sneu om te zien. Iedereen die hem zou zien, zou denken dat hij wordt verwaarloosd of in de steek is gelaten... Het is echt heel triest.

Maar tegelijkertijd houdt hij nog wel vol. Hij is niet lusteloos (hij zit alleen altijd in die keuken), hij vraagt om eten en heeft nog wel pit.

Al met al weet ik gewoon niet wat ik moet doen.

Hoewel ik er spijt van heb dat ik de moed niet had om mijn andere kat van 20 jaar te laten inslapen – die de laatste dagen echt leed terwijl ik zag dat het op was – heb ik hier het gevoel dat hij zich vastklampt. Ook al zijn er redenen om voor euthanasie te kiezen, ik heb niet het idee dat hij me smeekt om hem uit zijn lijden te verlossen.

Ik weet niet wat ik moet doen. Ik zie dat hij mager en vies is en dat eten moeizaam gaat, maar ik weet niet of dat genoeg is om het advies van de dierenarts op te volgen en hem te laten inslapen, want zoals ik al zei: hij houdt vol. En ik wil zo'n moeilijke beslissing niet te vroeg nemen en er later spijt van krijgen omdat het misschien nog wel even kon. Maar ik wil hem ook niet laten lijden en mezelf later verwijten dat ik meer moed had moeten hebben om hem te helpen...

Ik weet het even niet meer.

Daarom kom ik jullie om hulp en advies vragen, en misschien een wat objectievere kijk op de situatie... Alvast bedankt daarvoor (en voor het lezen van mijn hele verhaal).

Hartstikke bedankt en een fijne dag allemaal!

Vertaald Frans
  • 12 reacties van 12

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!