Ik krijg de vlooien bij mijn kat maar niet weg!

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal!

Mijn kat heeft vlooien, maar het lukt me maar niet om er vanaf te komen.

Ik heb al verschillende vlooienmiddelen geprobeerd, maar NIETS werkt.

Wat moet ik doen? Een bad?!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

9 antwoorden
Sorteren op:
  • Sareri
    Sareri Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi, die van mij had er ook een flinke allergie voor, maar toen vonden we de bekende Seresto-halsband. Echt een wondermiddel dat mijn kat twee keer heeft gered, al zat er wel een flinke tijd tussen de twee bandjes, bijna twee jaar zelfs 👍

Vertaald Frans
    Cocacola
    Cocacola Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Je moet zowel de kat ALS de omgeving behandelen. Anders is het dweilen met de kraan open...

Een dierenarts kan je een pilletje geven dat direct werkt om alle vlooien op je kat op een spectaculaire manier te doden, maar als er ook maar één vlo in je huis achterblijft, zit die zo weer op je kat.

En je moet weten dat een vlo de meeste tijd ergens anders doorbrengt dan op je kat; ze komen er alleen op om te eten. Daarna leggen ze actief eitjes op andere plekken. Dus als je kat vlooien heeft, zit je huis er ook vol mee.

De enige methode (uit ervaring):

1) Gebruik een vlooienpipetje bij de kat. (Als je je kat van tevoren hebt gewassen, wacht dan minstens 48 uur voordat je de pipet gebruikt, omdat het middel inwerkt op het huidvet en de wasbeurt al het vet heeft verwijderd).

Je moet misschien verschillende merken pipetten proberen voordat je de meest effectieve voor jouw kat vindt, maar je moet minstens 3 weken wachten tussen twee behandelingen, dus je hebt soms wat geduld nodig!

Deze pipetten vind je bij de dierenarts, maar ook bij de apotheek en op internet (ik koop die van mij op Amazon!). Er zijn geen effectieve middelen te vinden in de supermarkt.

N.B. Vlooienbandjes werken niet en kunnen ook gevaarlijk zijn, zowel fysiek als chemisch. Shampoos zijn prima, maar alleen voor de korte termijn; zodra de kat uit bad komt, kan er zo weer een vlo op springen en begint het hele circus weer van voren af aan.

2) Zet de kat even apart en pak de omgeving grondig aan.

Doe een vlooienbandje of een paar druppels uit een pipet in de stofzuigerzak (om te voorkomen dat de vlooien in de zak overleven) en stofzuig daarna overal heel zorgvuldig: onder de meubels, onder de kleden en in alle hoekjes en gaatjes.

Was al het textiel (lakens, kussenhoezen van de bank, plaids, dekens, overal waar de kat is geweest) op minimaal 60°.

Spuit een omgevingsspray tegen vlooien op beddengoed, tapijten, fauteuils en banken. (Zorg er echt voor dat de kat de kamer uit is, want deze sprays zijn erg giftig voor ze). En daarna heel goed en lang luchten.

Dit alles kan lang duren en behoorlijk irritant zijn, en je moet het misschien een paar keer herhalen, maar dit is het MINIMUM om er zeker van te zijn dat er geen vlooieneitjes achterblijven en de cyclus niet opnieuw begint.

Een andere oplossing voor in huis is een vlooienbom, maar ik denk dat als je alles goed schoonmaakt, het niet nodig hoeft te zijn om zover te gaan...

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Nou, twee is prima, maar het hangt er wel vanaf hoe Gribouille erop reageert :/

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ja, denk je dat dat te doen is met z'n tweeën?

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Nou, je kunt hem best in bad doen, maar doe het wel voorzichtig en volgens mij moet je daar wel met meer mensen voor zijn!

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ja, maar dat helpt niks, hij krabt zich nog steeds net zo erg!

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren
    Wat gek dat die vlooienmiddelen niet werken :/
    Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ja, klopt, maar ik heb geen keus, hij krabt zich echt om de 5 minuten (geen grap)!

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Je kunt hem in bad doen als hij echt helemaal onder de vlooien zit, maar ik weet niet of hij dat wel zo leuk gaat vinden... Natuurlijk wel met een speciale vlooien- en kattenshampoo.

Vertaald Frans
  • 9 reacties van 9

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!