HULP NODIG! Mijn kat is teruggegaan naar mijn oude huis

C
C-eline34 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal,

Ik weet niet of ik hier op de juiste plek ben, maar ik doe gewoon mijn verhaal.

Ik ben al twee keer eerder verhuisd met mijn kat zonder problemen. Hij wende toen heel snel aan zijn nieuwe territorium en ik zag totaal geen gedragsveranderingen.

Zoals je wel begrijpt, ben ik nu voor de derde keer verhuisd na een relatiebreuk, inmiddels twee weken geleden. Mijn kat is normaal heel actief en speels, gaat veel naar buiten... Maar zijn gedrag is nu heel anders. Misschien is het nog wat vroeg om al gewend te zijn, maar door mijn eerdere ervaringen waarbij alles goed ging, maak ik me nu toch een beetje zorgen.

Hij gaat niet meer naar buiten, slaapt ontzettend veel, miauwt veel en ziet er ongelukkig uit, wat me echt verdrietig maakt. We zijn altijd heel erg close geweest en ik heb er altijd voor gezorgd dat hij gelukkig is (ik kies mijn nieuwe woning altijd zo uit dat hij naar buiten kan, want ik wil hem niet opsluiten...).

Gisteravond ging hij naar buiten zoals gewoonlijk, maar toen het wel erg lang duurde, voelde ik dat er iets niet klopte. Ik heb urenlang gezocht in de buurt en aangebeld bij buren die hem misschien gezien hadden. Niets gevonden.

Ik heb toen contact opgenomen met mijn ex-partner, want je weet maar nooit of hij teruggegaan was naar mijn oude huis. Dat staat in hetzelfde dorp, maar dan helemaal aan de andere kant.

Ik heb hem inmiddels weer terug en heb een Feliway-verstuiver opgehangen, zijn favoriete snoepjes gekocht en geprobeerd met hem te spelen, maar ik voel me echt machteloos. Ik heb het gevoel dat hij niet gelukkig was...

Ik schrijf dit bericht om te horen of er vergelijkbare gevallen zijn en/of jullie ideeën hebben om dit aan te pakken.

Sorry voor het lange verhaal, maar ik wilde zoveel mogelijk details geven om de situatie duidelijk te maken. Alvast bedankt!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

10 antwoorden
Sorteren op:
  • C
    Rapporteren

Ja, dat is duidelijk, beloofd.

Helemaal omdat ik momenteel bij iemand logeer; door de huidige situatie heb ik nog geen eigen woning kunnen vinden. Dat betekent dus dat dit appartement geen vaste plek is... Dubbele stress voor hem 🤧

Vertaald Frans
    L
    Lyzzza Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi allemaal, allereerst bedankt voor jullie reacties. Het is een kater en hij is gecastreerd. Ik maak me hier best wel zorgen over... Het idee dat ik hem zou kunnen kwijtraken beangstigt me enorm. Ik ga proberen hem een tijdje binnen te houden, ook al doet het me pijn in m'n hart... En bedankt voor de tip met de boter, dat ga ik proberen! Het is waar dat hij bij zijn oude huis zijn gewoontes had, met veel andere katten om mee te spelen... en nu zit hij hier in z'n eentje op het platteland... hij doet niets anders dan slapen... 🙁

Die boter, Céline, dat is pas voor als je hem weer naar buiten laat, en dat is nu nog niet de bedoeling...

Je gaat hem gewoon binnenhouden en jammer dan als "het je pijn in je hart doet", want als hij wordt doodgereden is dat echt veel erger dan wat hartpijn, oké?

Beloofd?

Want ik wil over een paar dagen of weken geen bericht zien over een overlijden of een opname bij de dierenarts. 🤧

Liza

Vertaald Frans
    C
    Rapporteren

Hoi allemaal,

Allereerst bedankt voor jullie reacties.

Het is een kater en hij is gecastreerd.

Ik maak me hier erg zorgen over... Het idee dat ik hem kwijt zou kunnen raken beangstigt me enorm.

Ik ga proberen hem een tijdje binnen te houden, ook al doet het me pijn in m'n hart...

En bedankt voor de tip met de boter, dat ga ik proberen!

Het klopt dat hij in zijn vorige huis zijn vaste gewoontes had, met veel andere katten om mee te spelen... en nu zit hij hier alleen op het platteland.... hij slaapt alleen maar... 🙁

Vertaald Frans
    I
    Isie cat Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Wat erg Liza... Wat ontzettend naar voor je en je katten... Verhuizen is altijd lastig. Ik heb er meer spijt van dan wat dan ook dat we verhuisd zijn, want wij zijn ook een van onze lieverds waar we zoveel van hielden verloren.

Céline, het is belangrijk om je kat een tijdje binnen te houden in de nieuwe omgeving.

Is hij gecastreerd? Als hij dat niet is, gaat hij namelijk ver dwalen en loopt hij het risico om wegen over te steken, zoals je al zei.

Vertaald Frans
    L
    Rapporteren

Hoi, ik weet niet of dat is wat je hebt gedaan, maar het ideale als je zo gaat verhuizen, is om je dier alvast mee te nemen naar het nieuwe huis of het nieuwe appartement zodat hij de boel een beetje kan verkennen... En dat moet je zo vaak mogelijk doen tot de verhuizing... Daarna moet je hem minstens een maand binnenhouden zodat hij aan de plek kan wennen en overal zijn geurtjes kan achterlaten... Hij heeft geen enkele manier om zich te oriënteren als je dat niet doet...

Hoi Wolf

Je advies is heel verstandig, maar in de praktijk vaak lastig uit te voeren.

Het hangt helemaal af van de afstand en de toegang tot de nieuwe woning.

Als je er al in kunt maar er wonen nog mensen, kun je het beter laten, en als het leegstaat snapt een kat er helemaal niets van.

Dat laatste heb ik zelf ervaren in een huis waar we aan het klussen waren voordat we er officieel introkken. Ik moest de katten wel meenemen en ze daar binnenhouden: de echo in het lege huis maakte ze onrustig.

En juist daar ben ik een kat kwijtgeraakt tijdens de eigenlijke verhuizing, terwijl hij de plek dus al kende.

Vertaald Frans
    L
    Rapporteren

Hoi

@ Isie : dat trucje met die boter kende ik helemaal niet! Als ik dat toch eens had geweten... ik ben twee katten kwijtgeraakt na verhuizingen, maar dat was wel 100 km verderop...

Céline zei aan het einde van het dorp, dus dan is het logisch dat hij de weg heeft teruggevonden.

Ja, Isie heeft gelijk, je moet de kat echt wel een maand binnenhouden als hij daarna naar buiten mag (in een appartement 15 dagen, voor het geval hij toch weet te ontsnappen).

Hij gaat echt wel wennen aan zijn nieuwe huis, hij heeft gewoon wat tijd nodig. Maak je geen zorgen en laat hem maar even miauwen, dat hoort erbij. Gebruik die bekende Feliway-verstuiver (werkt 3 weken).

Bovendien, als hij gewend was om vrij buiten rond te lopen, ging hij misschien wel heel ver, net zo ver als de afstand die hij nu heeft afgelegd om weer 'naar huis' te gaan.

Je bent hier op de juiste plek en geen probleem met de lengte van je berichten: als ze te kort zijn, moeten we alleen maar vragen gaan stellen.👌

Liza

Vertaald Frans
    I
    Isie cat Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Ik heb altijd gehoord dat je je kat na een verhuizing het beste twee weken binnen kunt houden. Ik begrijp dat dit heel lastig is voor het dier, maar hij moet de geuren van zijn nieuwe thuis goed in zich op kunnen nemen.

Je zou kunnen proberen om hem tijdens die twee weken met een tuigje mee naar buiten te nemen (laat hem eerst binnen aan het tuigje wennen voordat je er een riem aan vastmaakt).

Verder is mij altijd verteld dat je wat boter op de kussentjes moet smeren voordat je ze naar buiten laat, zodat ze de geuren van het nieuwe territorium beter onthouden.

Woon je ver van je oude huis vandaan?

Hij heeft vast van een afstand zijn oude geursporen geroken... Het is voor hem een instinct om die weer op te zoeken, ze te vernieuwen en zijn territorium te blijven beschermen. Hij beseft nog niet dat hij zich nu op een nieuwe plek moet richten.

Vertaald Frans
    C
    Rapporteren

Hoi,

Ik begrijp het. Ik zat in een lastige situatie waardoor ik mijn appartement halsoverkop moest verlaten en ik heb niet de kans gehad om mijn kat hierop voor te bereiden.

Zoals ik hierboven al schreef, zijn mijn vorige verhuizingen allemaal soepel verlopen; mijn kat paste zich altijd super snel aan zonder problemen. Misschien was het een fout van mijn kant om hem zo snel naar buiten te laten, ik weet het niet... maar wat zeker is, is dat hij non-stop miauwt om naar buiten te mogen. Het voelt alsof ik hem opsluit en hem ongelukkig maak... dat is de reden dat ik hem naar buiten heb gelaten.

Waar ik me de meeste zorgen om maak, is dat hij terug is gegaan naar mijn oude woning, ondanks al die wegen die hij over moet... hij heeft het al één keer gedaan en ik ben bang dat het weer gebeurt. Dat maakt me echt ongerust.

Vertaald Frans
    Werewolf1
    Werewolf1 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Ik weet niet of je dat al gedaan hebt, maar het beste bij zo'n verhuizing is om je dier alvast mee te nemen naar het nieuwe huis of appartement, zodat hij de boel een beetje kan verkennen... En dat moet je eigenlijk zo vaak mogelijk doen tot aan de verhuizing... Daarna moet je hem minstens een maand binnenhouden, zodat hij aan de omgeving kan wennen en overal zijn geurtjes kan achterlaten... Hij heeft anders geen enkele manier om zich te oriënteren als je dat niet doet...

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 10

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!