Hulp nodig... mijn kat eet bijna niets meer
De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.
Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.
Hier hetzelfde probleem…
Ze is 10 jaar oud en sinds een paar maanden eet ze haar brokjes steeds minder. Ze miauwt constant om 'soep'.
In die soep zitten kleine stukjes vlees, maar die laat ze liggen.
Ze is echt alleen dol op de vloeistof! Ze is dan ook gek op die vloeibare snacks uit een tube, van die romige kattensnoepjes.
Een bezoekje aan de dierenarts leverde niets op.
Als je iets anders hebt geprobeerd dat wel werkt, laat het dan zeker even weten 😅
Veel katten likken alleen de saus op, die van mij tenminste wel, en ze hebben geen last van hun gebit. Daarom geef ik geen zakjes in saus meer, maar Gourmet Gold mousse. Dat vinden ze erg lekker. Ik had een poesje dat niet meer wilde eten en zij kreeg weer trek dankzij die mousse en Nutri-plus gel.
Ja, je kunt het gewoon zonder recept kopen, je vindt het zelfs online of op bestelling bij de apotheek. Ik raad je aan om het altijd in huis te hebben; het blijft na opening goed houdbaar en het is ook geschikt voor kittens.
Wat me aan een gebitsprobleem doet denken, is dat hij wel de saus "eet" maar niet de vaste stukjes... maar als de dierenarts niets bijzonders heeft gezien, moet het wel iets anders zijn...
Trouwens, mijn katten hebben nu geen last meer van slecht eten door niesziekte, maar kan die Nutri-plus gel in zo'n situatie helpen? Geen enkele dierenarts heeft me dit ooit aangeraden. Kun je deze gel zonder recept krijgen? Niet om een consult te vermijden, maar gewoon omdat ik op dit moment geen dieren heb met dit probleem... ik heb het alleen liever voor de zekerheid alvast in huis.
Het ziet er zo uit:
https://www.direct-dierenarts.nl/hond/virbac-nutri-plus-gel.html
Voor een kat is een streepje van ongeveer 1,5 à 2 cm 's ochtends en 's avonds genoeg. Ze knappen er echt goed van op; ik heb het zelf ook altijd in huis omdat ik wat oudere katten heb en ik heb er echt al een paar gered dankzij dit spul.
Bedankt voor jullie reacties. Ik ga de gel kopen.. echt een super idee.. de dierenarts had niets aan het gebit gezien.
Ik wist niet dat er soep voor katten bestond. Hij moet echt wat eten; je kunt zijn brokjes mengen met wat lauw water en hem dwingen om te eten door de vloeibare puree in een spuitje te doen. Zet het spuitje in zijn mondhoek en geef de puree heel voorzichtig in kleine beetjes, zodat hij zich niet verslikt.
Je kunt hem ook bijvoeren met Nutri-plus gel, dat is een soort pasta die ze erg lekker vinden en waar alle nodige voedingsstoffen in zitten die een kat per dag nodig heeft. Smeer 's ochtends en 's avonds een toefje direct in zijn bekje als dat lukt, of anders op zijn pootje, dan likt hij het er zelf wel vanaf. Je kunt dit bij de dierenarts krijgen, bij de apotheek bestellen of op internet vinden.
Als hij niet eet, gaat hij door zijn hoge leeftijd snel achteruit; die Nutri-plus gel wekt vaak de eetlust weer een beetje op. Hij moet ook echt genoeg drinken; als hij dat niet uit zichzelf doet, kun je dat ook met een spuitje doen, maar doe dit wel altijd heel voorzichtig.
Mijn katten vinden het heerlijk, maar ik vond het wel erg prijzig voor de hoeveelheid. Aan de andere kant, als ik erover nadenk: voor katten met niesziekte die niet of nauwelijks meer willen eten, zijn die soepjes vaak veel geuriger dan de meeste standaardvoeding.
Om terug te komen op het onderwerp: als je kat soepjes eet, is het beter dat hij een beetje eet dan helemaal niets, ook al vind ik dat fabrikanten best wat grotere porties in de verpakking mogen doen.
Maar heb je trouwens ook al naar de tanden van je kat laten kijken? Misschien heeft hij daar wel last van?
Doet hij nog wel gewoon zijn behoefte, ook al eet hij maar weinig?
7 reacties van 7