Hulp nodig bij Clomicalm-behandeling

C
Cindym360 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi iedereen,

Ik heb wat advies nodig en ik hoop dat iemand hier mijn vragen kan beantwoorden.

Ik heb een kat van 2,5 jaar oud met flinke gedragsproblemen, vooral 's nachts en dat al sinds hij een kitten was. Hij slaapt elke middag van ongeveer 12:00 tot 19:00 uur, maar 's nachts is het een nachtmerrie... hij miauwt, sloopt alles wat hij kan, kan agressief worden naar mijn tweede kat, krabt aan de deuren en opent kastjes. Kortom: alleen maar slapeloze nachten. Hij is echt een enorme plakkerd en heel erg aan mij gehecht. We hebben alle natuurlijke middeltjes al geprobeerd, maar niets hielp. In oktober 2020 ben ik met hem naar een gedragstherapeut gegaan en zij is gestart met een behandeling van Clomicalm 5 mg.

Als ik hem een half tabletje geef, is dat niet genoeg; zijn gedrag blijft hetzelfde. Maar als ik hem een heel tabletje geef (in overleg met de dierenarts), werkt het perfect. Het is echt een wondermiddel! Maar misschien wel íets te... hij slaapt enorm veel en is veel minder knuffelig. Ik herken mijn eigen kat bijna niet meer terug, al zijn de gedragsproblemen wel verdwenen. Het blijft natuurlijk zware medicatie... is dit wel goed voor hem? En vooral voor zijn gezondheid? Hij krijgt nu al drie maanden een half tabletje, maar sinds een week is dat niet meer genoeg. Ik ga dus weer over op een heel tabletje. Vorige week hebben we een controle gehad en de behandeling is met zes maanden verlengd, want zonder de medicatie komen de problemen direct weer terug. Blijkbaar kan het wel even duren. Ik voel me er schuldig over dat het zover is gekomen, maar ik moet toegeven dat mijn leven een stuk rustiger is en mijn nachten weer perfect zijn. Na twee jaar niet slapen zat ik er echt helemaal doorheen!!

Heeft iemand antwoorden op mijn twijfels over deze behandeling? Het is effectief, maar is het niet schadelijk? De behandeling is bedoeld om zijn slaapritme te reguleren, maar hij slaapt nog steeds de hele middag; zelfs als ik hem probeer te stimuleren, lukt het niet.

Bedankt!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

15 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • E
    Eliane 2005 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi en bedankt voor je reactie. Ik ben nog niet zo thuis op deze site... Sacha krijgt 's avonds altijd een halve Clomicalm, rechtstreeks in zijn bek. In het begin ging dat heel goed, maar nu wordt hij wat wantrouwig als het tijd is voor zijn medicijn. Ik moet ook zeggen dat ik zelf net zo gestrest ben als hij...

Ik vraag me af of ik hem ook om de dag een halve tablet zou kunnen geven. Natuurlijk kan ik het gewoon proberen, maar ik weet de uitslag eigenlijk al... Hij bijt me zodra ik het niet met hem eens ben... hij graaft in mijn planten, puur om me te pesten, want hij waarschuwt me van tevoren. Nou, dat is het zo'n beetje. Wat denken jullie ervan? Bedankt voor de hulp!

Vertaald Frans
    A
    Annarib94 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi! Een wat late reactie! Ik geef mijn kat nu al een paar maanden Clomicalm (eentje per dag omdat het een flinke kat is...) en dat zal helaas voor de rest van zijn leven zijn! Ik heb echt heel veel over dit spul gelezen omdat ik best bang was! Mijn belangrijkste advies: pas op met de dosering! Want een te hoge dosis is gevaarlijk (luister goed naar de dierenarts), maar een te lage dosis is ook gevaarlijk!! In dat geval kunnen de effecten juist averechts werken (het ongewenste gedrag wordt erger, wat vooral link is als het om agressie gaat, zoals bij mijn kat). Conclusie: volg het advies van de dierenarts goed op :) meestal vragen ze naar het gewicht van je kat om de juiste dosis te bepalen. Dan nu mijn ervaring: het gaat echt super!!! Mijn kat is niet meer agressief (hij was niet goed gespeend en had last van extreme verlatingsangst en agressie...) en hij is nu veel makkelijker op te voeden (het was ook nog eens een dominant baasje, om het feest compleet te maken haha). Maar nu is hij zo mak als een lammetje :) MAAR let op: hij ligt echt niet de hele dag te slapen! Dat is inderdaad een bijwerking en in het begin sliep hij wel veel (te veel), maar mijn dierenarts zei dat dit vanzelf minder zou worden, en dat was ook zo! Hij is misschien wat minder knuffelig, maar een kat zonder verlatingsangst hoeft ook niet per se een enorme schootkat te zijn, dus eigenlijk is dat wel een goed teken, toch? :) Dat bewijst dat het medicijn ook voor dat symptoom werkt! Groot minpunt: het is ECHT lastig om die pil erin te krijgen. Het heeft geen zin om hem te dwingen door het in zijn bek te duwen, want dat levert alleen maar stress op en dat kan de werking van het medicijn weer verpesten... Je moet creatief zijn met snoepjes, tonijn of kip (geen rauwe zalm trouwens en vooral, echt NOOIT met kaas geven vanwege mogelijke bijwerkingen)... Nog twee tips: het medicijn werkt beter als je het met wat eten geeft en je kunt de tablet het beste in één keer geven (anders dan bij honden). Nou, ik hoop dat je er wat aan hebt! Het is natuurlijk sneu om je huisdier medicijnen te moeten geven, maar ik zie dat hij nu veel meer ontspannen en minder gestrest is... het is voor zijn eigen bestwil :)

Vertaald Frans
    E
    Eliane 2005 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi Cindym 360

Ik heb m'n hele leven al katten gehad, maar met SACHA is het echt lastig. Ik heb hem op 30 mei 2020 gekregen toen hij 3 maanden oud was, hij is nu net 1 jaar. Vanaf het begin beet hij al een beetje en daarna werd hij echt agressief (alleen tegen mij); hij beet me zodra ik iets deed wat hem niet aanstond. Ik ben een paar keer bij de dierenarts geweest en in oktober kreeg hij Clomicalm (een halve tablet per dag). Mijn kat veranderde compleet. Hij werd eigenlijk een heel normale kat waar ik dol op ben. Maar begin maart van dit jaar wilde hij de tablet niet meer aannemen. Ik moest het in zijn bekje stoppen en ik vond het echt vreselijk om hem zo te moeten dwingen. Op een dag vond ik een tablet op de grond... hij spuugde ze dus uit. Ik besloot toen om te stoppen... de dierenarts zei dat het misschien wel goed zou gaan... Nou, niet dus. Het is nu eind maart en sinds drie dagen zitten mijn armen onder de diepe bijtwonden. Ik ben er echt kapot van. De dierenarts zei dat ik weer met Clomicalm moet beginnen en dan voor een lange periode - minstens 6 maanden... Ik denk aan je en ik begrijp je helemaal. Een dier 'drogeren' is vreselijk, maar als het voor zijn eigen bestwil is en voor dat van ons, heb je geen keus. Voor hem is een halve tablet genoeg... ik hoop dat ik m'n kat weer terugkrijg. Ik ben stapelgek op hem.

Bedankt voor het lezen

Vertaald Frans
    C
    Cindym360 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Bedankt voor je antwoord, dat stelt me echt gerust. Ik was al wat gerustgesteld over de behandeling, maar ik had toch nog wel wat twijfels. Ik houd de bijwerkingen ook goed in de gaten.

Bedankt voor je reactie.

Groetjes

Vertaald Frans
    ProvetoJuniorConseil
    Provetojuniorconseil Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Geverifieerde expert
    Rapporteren

Hoi,

om te beginnen: je hoeft je echt niet schuldig te voelen over het gebruik van medicatie om het leven met je kat makkelijker te maken, zeker niet als de situatie zo’n grote impact heeft op je eigen leven.

Verder heeft Clomicalm (werkzame stof: clomipraminehydrochloride), net als elk ander medicijn, inderdaad mogelijke bijwerkingen. Maar het is belangrijk om te onthouden dat dit voor alle medicijnen geldt en dat deze bijwerkingen zeldzaam zijn. Het gebruik van zo’n middel kan in sommige gevallen worden afgeraden, bijvoorbeeld bij dieren met bepaalde hartaandoeningen, maar als je de behandeling volgens het voorschrift van je dierenarts volgt, loopt je kat geen extra risico.

Maak je je hier toch zorgen over? Bespreek dit dan gerust met je dierenarts. Die kan je geruststellen over het gebruik van dit middel en eventueel de dosering herzien als dat nodig is.

De behandeling kan voor onbepaalde tijd worden gebruikt. Ik kan je alleen maar aanraden om je kat regelmatig door je dierenarts te laten controleren, zodat de voortgang goed in de gaten gehouden kan worden.

Groetjes,

Zachary.

Vertaald Frans
  • 15 reacties van 15

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!