Hoi iedereen,
Ik heb wat advies nodig en ik hoop dat iemand hier mijn vragen kan beantwoorden.
Ik heb een kat van 2,5 jaar oud met flinke gedragsproblemen, vooral 's nachts en dat al sinds hij een kitten was. Hij slaapt elke middag van ongeveer 12:00 tot 19:00 uur, maar 's nachts is het een nachtmerrie... hij miauwt, sloopt alles wat hij kan, kan agressief worden naar mijn tweede kat, krabt aan de deuren en opent kastjes. Kortom: alleen maar slapeloze nachten. Hij is echt een enorme plakkerd en heel erg aan mij gehecht. We hebben alle natuurlijke middeltjes al geprobeerd, maar niets hielp. In oktober 2020 ben ik met hem naar een gedragstherapeut gegaan en zij is gestart met een behandeling van Clomicalm 5 mg.
Als ik hem een half tabletje geef, is dat niet genoeg; zijn gedrag blijft hetzelfde. Maar als ik hem een heel tabletje geef (in overleg met de dierenarts), werkt het perfect. Het is echt een wondermiddel! Maar misschien wel íets te... hij slaapt enorm veel en is veel minder knuffelig. Ik herken mijn eigen kat bijna niet meer terug, al zijn de gedragsproblemen wel verdwenen. Het blijft natuurlijk zware medicatie... is dit wel goed voor hem? En vooral voor zijn gezondheid? Hij krijgt nu al drie maanden een half tabletje, maar sinds een week is dat niet meer genoeg. Ik ga dus weer over op een heel tabletje. Vorige week hebben we een controle gehad en de behandeling is met zes maanden verlengd, want zonder de medicatie komen de problemen direct weer terug. Blijkbaar kan het wel even duren. Ik voel me er schuldig over dat het zover is gekomen, maar ik moet toegeven dat mijn leven een stuk rustiger is en mijn nachten weer perfect zijn. Na twee jaar niet slapen zat ik er echt helemaal doorheen!!
Heeft iemand antwoorden op mijn twijfels over deze behandeling? Het is effectief, maar is het niet schadelijk? De behandeling is bedoeld om zijn slaapritme te reguleren, maar hij slaapt nog steeds de hele middag; zelfs als ik hem probeer te stimuleren, lukt het niet.
Bedankt!