Houtpellets als kattenbakvulling

S
Samline Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi,

Ik zag dat sommigen houtpellets (zoals die voor de kachel) gebruiken als kattenbakvulling voor hun kat. Hebben jullie dit al eens geprobeerd? Wij hebben in totaal 3 katten en ik vroeg me af of dit een beetje bevalt, want de meningen op internet zijn nogal verdeeld. Dat de vloer er wat sneller vies door wordt maakt ons niet uit, want de kattenbakken staan in de garage!

Alvast bedankt!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

21 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • E
    Ellize Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Het voordeel van houtkorrels is dat het lekker naar hout ruikt. Het absorbeert niet echt, maar ik heb geprobeerd om het te mengen met de minerale korrels van Catsan zoals hierboven al werd gezegd, en dat lijkt wel beter te absorberen.

Hout is echt top voor de geur, het ruikt heerlijk naar hout. Probeer het maar eens en je zult het zien. (Die kachelpellets lijken me trouwens wel wat stoffiger dan de houtkorrels voor knaagdieren, want die zijn stofvrij gemaakt, maar die kachelkorrels zijn wel echt super voordelig als je meerdere katten hebt).

Vertaald Frans
    Sophier
    Sophier Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hihihi dat is perfect, je hebt me echt goed geholpen. Super bedankt voor je advies!!

Vertaald Frans
    Blue_Cat
    Blue_cat Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Gesloten kattenbakken zijn af te raden omdat ze geurtjes vasthouden. Sommige katten wennen er wel aan, maar geen enkele kat zou er uit zichzelf voor kiezen.

Houtkorrels zijn makkelijk schoon te maken en tasten het plastic van de bak niet aan. Totaal stofvrij. Klontvormend is weer een ander verhaal. Laten we zeggen dat plasjes minder goed zichtbaar zijn dan bij mineraal grit, waar je ze meteen ziet. Bij korrels valt het hout door de plas uit elkaar tot zaagsel, maar ik raad je aan om een laagje mineraal grit op de bodem van de bak te leggen; dat houdt de plasdeeltjes tegen die het hout niet opneemt.

Voor de drolletjes is het geen enkel probleem, dat is precies hetzelfde als bij mineraal grit. Veel katten dekken hun poep niet af, en die geur trekt heel snel weg, in tegenstelling tot plas, waarvan de geur na verloop van tijd juist sterker wordt.

Silicaatvulling houdt geurtjes heel goed vast en je ziet de plasjes goed (geel op het witte silica). Maar het graaft minder prettig dan mineraal grit; het is lastiger voor de kat wanneer hij probeert zijn behoefte onder te graven. Bovendien is het hartstikke duur per zak als je meerdere katten hebt. Ik ben er dan ook mee gestopt.

De bak één keer per week schoonmaken met bleek is een prima schema.

Volgens mij heb ik je nu echt alles verteld wat ik weet over kattenbakvulling 👌

Vertaald Frans
    Temis
    Temis Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Veel katten wennen makkelijk aan een gesloten kattenbak, maar andere katten kunnen zich daarin juist opgesloten of kwetsbaar voelen omdat er maar één uitgang is voor het geval ze een dreiging ervaren.

Vertaald Frans
    Sophier
    Rapporteren

Makkelijk schoon te maken? Klontvormend (echt mijn obsessie lol)? En waarom raden jullie dichte kattenbakken af? Bedankt

Vertaald Frans
    Blue_Cat
    Rapporteren

Geen dank, hetzelfde als @Temis, ik haal ze voor 5 euro per 15 kg bij de supermarkt op de verwarmingsafdeling (topkwaliteit). Fijn weekend.

Vertaald Frans
    Sophier
    Rapporteren
    Goedenavond BLUE CAT, omdat ik niet zo vaak op internet zit, zie ik je bericht nu pas vanavond. Bedankt daarvoor!
    Vertaald Frans
    Temis
    Temis Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik heb thuis 5 katten en heb onlangs houtkorrels uitgeprobeerd. Ze doen er allemaal alleen hun plasjes op, maar laten hun drolletjes liever naast de bak achter!

Daarom heb ik nog twee andere bakken met gewoon kattengrit voor de poepjes.

Zodra de houtkorrels in contact komen met vloeistof (de urine van mijn katten), veranderen ze in zaagsel. Je hoeft alleen maar regelmatig dat zaagsel te verwijderen en weer wat nieuwe korrels bij te vullen. Ik moet eerlijk zeggen dat ik heel blij ben met mijn keuze; het is veel voordeliger dan het kattengrit uit de supermarkt dat ik hiervoor kocht (5 € voor een zak houtkorrels van 15 kg).

Vertaald Frans
    Blue_Cat
    Rapporteren

Hoi Sophier,

Deze houtkorrels voor de kachel hebben een sterke geur als je ze net uit de zak haalt, maar die trekt in de lucht snel weg. Vermijd dichte kattenbakken. Ik woon zelf ook in een appartement en heb 3 katten. Zoals ik al ergens anders zei: het klontert niet supergoed, maar het is wel helemaal stofvrij.

Vertaald Frans
    Sophier
    Rapporteren

Goedenavond, ruiken deze korrels erg sterk naar hout? Ik woon in een appartement en ben bang dat ik last krijg van die geur. Bedankt 😉

Vertaald Frans
  • 20 reacties van 21

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!