Houtpellets als kattenbakvulling

S
Samline Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi,

Ik zag dat sommigen houtpellets (zoals die voor de kachel) gebruiken als kattenbakvulling voor hun kat. Hebben jullie dit al eens geprobeerd? Wij hebben in totaal 3 katten en ik vroeg me af of dit een beetje bevalt, want de meningen op internet zijn nogal verdeeld. Dat de vloer er wat sneller vies door wordt maakt ons niet uit, want de kattenbakken staan in de garage!

Alvast bedankt!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

21 antwoorden
Sorteren op:
  • N
    Nyuumiaw Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi, ik haal dit onderwerp na 4 jaar weer even omhoog, want ik zit met de volgende vraag over houtkorrels: ik

wilde deze kattenvulling eens proberen (eerst door het te mengen met de huidige vulling, ook al had mijn Roux het meteen door. Hij is niet gek en dacht waarschijnlijk dat die staafjes drolletjes waren, want hij probeerde ze te begraven zonder er zelf iets te doen...) maar waar ik tegenaan liep bij dit experiment, was het uitscheppen van de drollen: 

uiteindelijk zijn die korrels best groot, dus ze blijven samen met de poep in het schepje liggen. Als ik een schepje met grotere gaten gebruik, vallen ze wel terug in de bak, maar... de poep ook! Hoe doen jullie dat? 

Wat ik hier en daar lees, is dat de oplossing zou zijn om de grote drollen (de "worstjes") met een tangetje te pakken en weg te gooien. Voor de kleine keuteltjes gebruik je dan een gewoon schepje dat je boven de prullenbak (of een andere afvalbak) 'schudt': de korrels blijven in het schepje liggen en de keuteltjes vallen in de bak. 

Ik ben benieuwd hoe jullie dit doen, bedankt voor de tips! Op deze manier ben ik namelijk gestopt met de houtkorrels (te veel verspilling!). Bedankt!

Hoi! Mij lukt het wel om de drolletjes eruit te vissen met heel weinig verspilling en ik vind het met een schepje prima te doen, maar ik weet juist niet goed hoe ik de plasjes moet aanpakken.

Vertaald Frans
    N
    Nyuumiaw Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi, ik haal dit onderwerp na 4 jaar weer even omhoog, want ik zit met de volgende vraag over houtkorrels: ik

wilde deze kattenvulling eens proberen (eerst door het te mengen met de huidige vulling, ook al had mijn Roux het meteen door. Hij is niet gek en dacht waarschijnlijk dat die staafjes drolletjes waren, want hij probeerde ze te begraven zonder er zelf iets te doen...) maar waar ik tegenaan liep bij dit experiment, was het uitscheppen van de drollen: 

uiteindelijk zijn die korrels best groot, dus ze blijven samen met de poep in het schepje liggen. Als ik een schepje met grotere gaten gebruik, vallen ze wel terug in de bak, maar... de poep ook! Hoe doen jullie dat? 

Wat ik hier en daar lees, is dat de oplossing zou zijn om de grote drollen (de "worstjes") met een tangetje te pakken en weg te gooien. Voor de kleine keuteltjes gebruik je dan een gewoon schepje dat je boven de prullenbak (of een andere afvalbak) 'schudt': de korrels blijven in het schepje liggen en de keuteltjes vallen in de bak. 

Ik ben benieuwd hoe jullie dit doen, bedankt voor de tips! Op deze manier ben ik namelijk gestopt met de houtkorrels (te veel verspilling!). Bedankt!

Hoi! Mij lukt het wel om de drolletjes eruit te vissen met heel weinig verspilling en ik vind het met een schepje prima te doen, maar ik weet juist niet goed hoe ik de plasjes moet aanpakken.

Vertaald Frans
    liquid_paper
    Liquid_paper Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Zelf gebruik ik deze 'kattenbakvulling' voor mijn konijn, maar onze katten gebruiken het ook wel eens.

Vertaald Frans
    E
    Emsi Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi, ik haal dit topic na 4 jaar weer even omhoog, want ik heb de volgende vraag over houtkorrels:

ik wilde deze kattenbakvulling eens proberen (eerst door het te mengen met de huidige vulling, ook al had mijn Roux, die natuurlijk niet gek is, die kleine staafjes meteen door. Hij dacht waarschijnlijk dat het drolletjes waren, want hij probeerde ze te begraven zonder zelf iets achter te laten...), maar waar ik bij dit experiment tegenaan liep, was het uitscheppen van de poep:

uiteindelijk zijn die korrels best groot, en in het schepje blijven ze samen met de drollen liggen. Als ik een schepje met grotere gaten gebruik, vallen de korrels er wel doorheen, maar... de poep ook! Hoe doen jullie dat?

Wat ik hier en daar lees, is dat de oplossing zou zijn om de grote drollen met een tangetje op te pakken en weg te gooien. Voor de kleine stukjes zou je dan een gewoon schepje moeten gebruiken en dat boven de prullenbak (of een andere afvalbak) moeten 'schudden': de korrels blijven dan in het schepje en de kleine drolletjes vallen in de bak.

Ik zou graag willen weten hoe jullie dit doen. Bedankt voor de tips, want op deze manier heb ik het idee van houtkorrels maar even laten varen (te veel verspilling!). Bedankt!

Vertaald Frans
    L
    Lyzzza Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi!

Bedankt voor je reactie.

Iedereen vindt uiteindelijk wel de kattenbakvulling die het beste bij hem past, afhankelijk van waar je woont, de grootte van je huis en... het aantal katten.

Ik heb jarenlang klontvormende kattenbakvulling gebruikt, eerst in gewone bakken en daarna in een metselkuip, maar ik geef nu echt de voorkeur aan houtkorrels (als ik 10 katten had, zou ik denk ik wel 2 kuipen nodig hebben).

Met 5 katten gaat het ruim een week mee en hoef ik niets schoon te maken.

Ik woon op het platteland en ik spoel niets door de wc. Het hout gaat gewoon op de composthoop. Vroeger moest ik de uitwerpselen eruit vissen en in plastic zakjes doen. Die droge korrels vliegen alle kanten op en als ze nat zijn, plakken ze aan de bodem.

Kortom, ik heb mijn keuze gemaakt, in afwachting van die revolutionaire zelfreinigende kattenbak. 👍

Vrolijk kerstfeest voor al jullie pluizenbollen!

PS Er is ook nog deze oplossing...

https://www.catapart.fr/conseils-comportementaux/10121-7-etapes-eduquer-chat-utiliser-toilettes.html 😲

Vertaald Frans
    2
    20pattes57 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

In tegenstelling tot Blue Cat vind ik die korrels juist lastig schoon te maken. Zodra ze nat worden door de urine, vallen ze uit elkaar en komt het zaagsel onder de droge korrels te liggen. Om het schoon te maken moet je dus de droge korrels opzij schuiven om bij het vuile zaagsel te komen. Anders schep je alleen maar schone, droge korrels op. Omdat het zaagsel niet klontert, moet je echt de tijd nemen om het een beetje fatsoenlijk schoon te krijgen. Het is goedkoop, maar totaal niet handig. En zoals al gezegd werd: na een week, of zelfs eerder afhankelijk van hoeveel katten je hebt, moet je de hele bak alweer verschonen en schoonmaken.

Ik geef echt de voorkeur aan de klontvormende variant van Cat's Best, die je gewoon door het toilet kunt spoelen of op de composthoop kunt gooien. Die gaat langer dan een week mee (zo'n 2 tot 3 weken als je tussendoor de bak bijvult). Het is veel makkelijker schoon te maken (en met 10 katten in huis is dat voor mij heel belangrijk 😉). De urinegeur wordt prima geabsorbeerd als je een laag van 7 à 8 cm grit aanhoudt (waardoor er makkelijk balletjes vormen die je zo wegschept) en je hebt weinig verspilling als je de poepjes eruit haalt.

Ter info: mijn buurvrouw gebruikte eerst ook pellets, maar sinds ze op mijn poezen heeft gepast, is ze overgestapt op dezelfde als die van mij. 👌

Vertaald Frans
    L
    Lyzzza Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi, ik heb gezien dat sommigen houtkorrels (zoals die voor de kachel) gebruiken als kattenbakvulling. Hebben jullie dit al eens geprobeerd? Ik heb in totaal 3 katten thuis en ik vroeg me af of het echt werkt, want de meningen op internet zijn nogal verdeeld. Dat de vloer wat vies wordt vinden we niet erg, want de kattenbakken staan in de garage! Alvast bedankt!

🙂 Hoi allemaal,

Ik ben er net achter gekomen dat houtpellets voor de kachel prima kunnen als vervanging voor de korrels die speciaal voor de kattenbak worden verkocht.

Ik ga ze voortaan dus zo kopen, want het is veel goedkoper. Eigenlijk is het in beide gevallen gewoon "geperst zaagsel van vurenhout, grenen of den".

Ik heb 5 katten en een tuin, maar sommigen gaan liever op de bak, en als het regent willen ze er allemaal op.

Sinds een paar jaar heb ik de ideale oplossing gevonden voor de kattenbak: ik heb een metselkuip (60x40 H18) gekocht waar ik een hele zak vulling in één keer in leeggooi (7 liter korrels).

Ik doe er verder niks aan, behalve dat ik de zichtbare drolletjes weghaal zolang ze nog bovenop het droge gedeelte liggen.

Het is me opgevallen dat ze met hout bijna niet graven.

Wanneer de vulling verzadigd is zie je dat meteen, je hoeft echt niet te wachten tot je het begint te ruiken🙅.

Ik gooi alles op de composthoop, maar je kunt het natuurlijk ook gewoon in een vuilniszak doen.

Zoals al gezegd: het plakt niet aan de bak, je hoeft hem alleen maar even om te spoelen.

Ik hoop dat deze tip met de metselkuip nuttig voor je is.

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Goedenavond,

ik ben nieuw hier op de site en zie net je vraag. Ik ben zelf begonnen met bamboekorrels, maar die urinelucht was echt vreselijk. Ik ben daarna overgestapt op houtkorrels van het merk WOODY CAT (een merk uit Frankrijk) en dat is echt verbluffend: je ruikt helemaal niets meer. De korrels vallen door de urine uiteen in zaagsel en de drolletjes blijven er netjes bovenop liggen. Je hebt alleen twee schepjes nodig om niets te verspillen. WOODY CAT kost € 8,50 voor 15 kg bij de dierenspeciaalzaak.

Een andere oplossing is om wat baking soda op de bodem van de bak te strooien. Dat neutraliseert de urinegeur en de katjes hebben er geen last van.

Vertaald Frans
    E
    Ellize Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

ik heb me vergist, die houtkorrels absorberen best wel goed

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 21

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!