Hout knabbelen

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi,

Mijn kat van 12 maanden oud vindt het heerlijk om op hout te knabbelen.

Wanneer hij in bomen klimt, bijt hij met zijn tanden kleine takjes af en kluift hij aan het stukje hout dat overblijft.

Ik maak me zorgen. Zou hij hierdoor een darmblokkade kunnen krijgen?

Alvast bedankt!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

5 antwoorden
Sorteren op:
  • ?
    Rapporteren

Hoi, ik heb een kitten en als hij in bomen klimt, knabbelt hij ook aan de takjes en bijt hij de blaadjes door. Hij is zijn tanden aan het zetten, dus het zal wel "normaal" gedrag zijn. Persoonlijk maak ik me er geen zorgen over!

Als je erover nadenkt: ook al jagen onze katten graag op knaagdieren, het zijn zelf eigenlijk ook net kleine knaagdiertjes... maar dan van stukjes hout ;)

Vertaald Frans
    K
    Koraly r Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi, ik heb een kitten en als hij in de bomen klimt, knabbelt hij ook aan kleine takjes en bijt hij de blaadjes kapot. Hij is waarschijnlijk gewoon aan het wisselen, dus dit zal wel 'normaal' gedrag zijn. Persoonlijk maak ik me er geen zorgen over!

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ik zeg niet dat iedereen hetzelfde moet doen als ik. Ik ben zelf de eerste die zich zorgen maakt als mijn kat iets inslikt, maar je kunt er nou eenmaal niet continu bovenop zitten. Risico's heb je altijd :)

Het is absoluut niet mijn bedoeling om je te beschuldigen van slechte bedoelingen of onverantwoordelijkheid. Ik snap heel goed dat je haar wilt geruststellen en dat ze zich niet overmatig zorgen moet maken, maar laten we, zoals ze zeggen, toch voorzichtig en verstandig blijven :)

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Mijn poes heeft lang geleden haar tanden gezet in een plankje parket en ze is dol op spelen met tandenstokers... Ik geloof eigenlijk wel dat katten niet helemaal dom zijn en dus niet zomaar alles inslikken... Maar als ik zie wat ze in het verleden allemaal heeft binnengekregen, verbaas ik me erover dat ze nog zo gezond is! ^^

Maak je geen zorgen, die beestjes kunnen wel tegen een stootje.

Ja, inderdaad, in de natuur kun je dit soort gedrag niet controleren, maar binnen kun je maar beter voorkomen dat er kleine voorwerpen rondslingeren die ingeslikt kunnen worden... voorkomen is beter dan genezen! Natuurlijk wordt een tandenstoker zacht door het speeksel, net als een stukje hout waar buiten op wordt gekauwd; zoals je zegt, ze kunnen veel hebben. Maar het hoeft maar één ongelukkige samenloop van omstandigheden te zijn, bijvoorbeeld tijdens het spelen, waarbij de kat door de opwinding niet goed kauwt en hup... een mogelijke verstopping. Sorry dat ik je tegenspreek, maar voor mij blijft het een levensgevaarlijk risico ;)

Er bestaan trouwens verschillende soorten voer die je kunt geven om de stoelgang te bevorderen van die nare indringers die stiekem zijn ingeslikt :)

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Misschien was hij wel een bevertje in een vorig leven ;) Maar serieus, ik zou mijn kat echt niet op hout laten knagen hoor... gevaarlijk, gevaarlijk!

Vertaald Frans
  • 5 reacties van 5

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!