Hoe weet ik of mijn poes klaar is met bevallen?

Lolyyy
Lolyyy Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal!

Ik zal jullie meteen even de situatie uitleggen!

Ik was onder de douche (ik ben er ongeveer 20 minuten onder gebleven) en toen ik eruit kwam, ben ik direct naar mijn slaapkamer gegaan. Ik wist dat mijn poes Nina kleintjes verwachtte! En ze sliep de laatste tijd veel in mijn kast waar mijn dekens liggen.

Toen ik mijn kamer binnenkwam, hoorde ik heel hoog gepiep, dus ik ben meteen even gaan kijken of alles goed was met haar. Toen zag ik dat ze bevallen was! Van een kitten dat als twee druppels water op haar lijkt! (Het gepiep kwam van de kleine).

Ik heb een bakje water en brokjes naast haar neergezet voor als ze dorst of honger heeft!

Ik wilde even weten: hoe kun je zien of er nog meer komen? En hoeveel tijd zit er bij een poes tussen elk kitten?

Bedankt voor het antwoorden! Als jullie foto's willen, zal ik ze plaatsen!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

16 antwoorden
Sorteren op:
  • S
    Stevmnh Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi! Ik wist echt niet waar ik meer info kon vinden, dus ik heb het hele internet afgezocht naar betrouwbare informatie, maar ik vind niet echt iets dat precies antwoord geeft op mijn vraag. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen. 

Mijn vrouwtje van 9 maanden is net bevallen (een ongelukje, ik had liever niet gehad dat ze drachtig was, maar goed...). Dit is haar eerste nestje. Om 8:20 uur kwam de eerste baby eruit, maar sindsdien is er niets meer gebeurd... Ik heb geen echo laten maken, dus ik weet niet of er nog meer in zitten of niet. Ze eet, drinkt, wast haar kleintje en geeft melk. Ze heeft haar placenta opgegeten, alles lijkt dus normaal. Ik heb een dierenarts gebeld, maar die zit helemaal vol... en ik heb niet echt de middelen om verder te zoeken naar een andere dierenarts. Om precies te zijn: hoe kan ik er 100% zeker van zijn dat er geen kleintjes meer in zitten? 
    Bedankt alvast voor de reacties en nog een fijne dag! 

Vertaald Frans
    Lolyyy
    Rapporteren

Een teken dat je kat klaar is met bevallen, is haar gedrag na de bevalling. Zodra ze al haar kittens heeft gekregen, begint je kat voor ze te zorgen door ze te likken en te checken of ze goed drinken. Je ziet haar waarschijnlijk ook wat drinken en eten om weer op krachten te komen. Als ze onrustig blijft, is het mogelijk dat er nog een kleintje aan komt. Als ze rustig is, kan dat betekenen dat alles goed is. Fijne avond.

Nou, ik ben nog even gaan kijken voor ik naar bed ging! Ze heeft wat gegeten en gedronken en nu slaapt ze terwijl ze de kleintjes wast! Bedankt voor jullie reacties! Jullie ook een fijne avond ^^

Vertaald Frans
    M
    Mike64 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Een teken waaraan je kunt zien dat een poes klaar is met bevallen, is haar gedrag na de bevalling. Zodra ze al haar kittens heeft gekregen, begint je poes met de verzorging door ze te likken en te checken of ze goed drinken. Je ziet haar dan vaak ook wat eten en drinken om weer op krachten te komen. 

Als je ziet dat ze nog steeds onrustig is, kan het zijn dat er nog een kleintje aan komt.

Als ze rustig is, betekent dit meestal dat alles goed is.

Fijne avond

Vertaald Frans
    Lolyyy
    Rapporteren

En vergeet niet om haar daarna te laten steriliseren. Een poes raakt uitgeput van het krijgen van kittens en ze kan al heel snel weer krols worden, na ongeveer 3 weken al... Je kunt een poes ook laten steriliseren terwijl ze nog kittens zogt.

Haar tweede kitten is er! Ze ligt nu lekker met ze te slapen!

Vertaald Frans
    Lolyyy
    Rapporteren

Ga morgen even met haar naar de dierenarts om te checken of alle kittens eruit zijn :)

Ja! Dat gaan we doen! Ik bel meteen mijn dierenarts voor een afspraak!

De tweede is eruit!!

Vertaald Frans
    Kikaah
    Kikaah Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ga morgen met haar naar de dierenarts om te checken of alle kittens eruit zijn :)

Vertaald Frans
    Lolyyy
    Rapporteren

Ik denk dat ze pas weer gaat eten als alle kittens geboren zijn... ze kan trouwens wel gewoon drinken. En ja, laat de andere katten er niet bij komen, ook niet na de bevalling... ze zal haar kleintjes beschermen en wil niet dat de andere katten ze zien... de kast is daar prima voor.

Oké! Heel erg bedankt voor je antwoord! Ik hou je op de hoogte!

Vertaald Frans
    M
    Mike64 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik denk dat ze pas weer gaat eten als alle kittens eruit zijn... ze kan trouwens wel gewoon drinken.

En ja, laat de andere katten er niet bij komen, ook niet na de bevalling... ze zal haar kleintjes beschermen en wil niet dat de andere katten ze zien... de kast is daar een prima plek voor.

Vertaald Frans
    Lolyyy
    Rapporteren

Hoi... Als ze gaat liggen, weer opstaat... aan haar vulva likt, is de kans groot dat er nog meer kittens komen. Laat haar met rust, houd haar in de gaten en wacht af... je kunt haar geruststellen door zachtjes tegen haar te praten... raak de kleintjes niet aan. De tijd tussen elke geboorte kan variëren van 10 minuten tot een uur.

Ja, dat doet ze inderdaad heel veel! Ik heb gezorgd dat mijn andere katten niet bij haar in de buurt komen! (De anderen zijn allemaal gesteriliseerd of gecastreerd!) Ze blijft zich maar likken. Ik heb wat te eten en te drinken voor haar neergezet!

Vertaald Frans
    Lolyyy
    Rapporteren

En vergeet daarna niet om haar te laten steriliseren. Een poes raakt helemaal uitgeput van het krijgen van nestjes en ze kan al heel snel weer krols worden, vaak al na een week of drie... Je kunt een poes ook laten steriliseren als ze nog kittens zoogt.

Ja! Dat is precies wat we meteen daarna gaan doen! We laten haar zeker steriliseren!

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 16

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!